• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

معرفی وب سایت Human Research Ethics Application (HREA)

معرفی وب سایت Human Research Ethics Application (HREA)

یاسمین سعادت،کتابدار کتابخانه بیمارستان شهید فقیهی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز

اپلیکیشن اخلاق تحقیقات انسانی (HREA) ابتکار عملی است که توسط شورای ملی تحقیقات سلامت و پزشکی استرالیا (NHMRC) به عنوان جایگزینی برای فرم ملی اخلاق (NEAF)تهیه شده است. HREA یک برنامه کارآمد به منظور بررسی به موقع و موثر رعایت موارد اخلاقی در تحقیقات مربوط به انسان می باشد. استفاده از این برنامه به محققان کمک می کند تا اصول اخلاقی بیانیه ملی رفتار اخلاقی در تحقیقات انسانی (2007) را در پژوهش های خود رعایت نمایند. این برنامه که در سال 2016 راه اندازی گردید، اکنون برای محققان به صورت رایگان قابل استفاده می باشد.

اصول رفتار اخلاقی در تحقیقات انسانی که در بیانیه ملی به آنها اشاره شده است شامل: احترام به انسانها ، رعایت صداقت و امانت علمی، عدالت و فایده رسانی است. منظور از احترام به افراد، احترام به آزادي فرد براي قبول يا تداوم مشارکت در پژوهش می باشد. رعايت عدالت به اين معني است كه افراد به ميزان مورد نياز مورد بررسي و درمان قرار گيرند و مقصود از فايده رساني، نوعي اجبار اخلاقي است که جامعه افراد تحت مطالعه بتوانند از نتايج آن پژوهش سود ببرند. همچنین، تمامي اقدامات احتياطي لازم جهت حفظ حريم خصوصي آزمودني‌‌ها، محرمانه ماندن اطلاعات مربوط به ايشان و نیز کاهش تأثير نامطلوب مطالعه بر سلامت جسمي و رواني آزمودنيها بايد به عمل آيد. HREA تحقیقات پژوهشگران را از نظر اجرای این اصول اخلاقی مورد ارزیابی قرار می دهد. به این منظور ثبت اطلاعات در فرم آنلاین HREA و پیوست کردن پروتکل کارآزمایی بالینی[1] که سوابق و زمینه های علمی را برای تحقیقات مطرح شده فراهم می کند الزامی می باشد. در صورت لزوم، سایر پیوست های مرتبط مانند فرم رضایت نامه نیز لازم است در سایت HREA ضمیمه شوند.

HREA این اطمینان را به پژوهشگران می دهد که با شناسایی روش ها و گروه های شرکت کننده در تحقیق ارائه شده، تنها سوالات و راهنمایی های مرتبط را به متقاضیان ارائه می دهد.

کاربران HREA به راحتی می توانند برنامه های اخلاقی پژوهش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بدین ترتیب روند همکاری ها و تجدید نظر ها را تسهیل نمایند. همچنین، HREA با پشتیبانی از امضاهای الکترونیکی امکان تایید و امضای موارد مورد اشتراک را برای همه اعضای تیم تحقیقاتی، صرف نظر از مکان آن ها ، فراهم می آورد.

HREA با تجهیز شدن به قابلیت های نوین فناوری ، آماده سازی و ارسال برنامه های اخلاقی را به سادگی ممکن می سازد. در اغلب فیلد ها امکان استفاده از مواردی مانند انواع نقطه گذاری ها، استفاده از شماره گذاری ها، متن پررنگ، ایتالیک ، آندرلاین، زیرنویس و سایر نماد ها و کاراکتر های علمی میسر می باشد. منوی سمت چپ HREA ، هدایت کاربران به بخش های مختلف سایت را به راحتی امکان پذیر می نماید و با نمایش قسمت های تکمیل نشده و ناقص، کاربران را به تکمیل فرم ها هدایت می کند. همچنین، HREA می تواند دو نسخه از یک مطلب ارسالی را با هم مقایسه کند و به طور خودکار فایل PDF همراه با ردیابی تغییرات[2] از آن دو نسخه تهیه نماید و بدین ترتیب داوران به سرعت می توانند تغییرات و اصلاحات انجام شده را ردیابی نمایند.

در استرالیا ، HRECs مسئول بررسی موازین و دستور العمل های اخلاقی پژوهش هایی است که روی نمونه های انسانی انجام می شوند. HREA امکان انتقال دیجیتالی پژوهش ها را (به همراه کلیه اسناد و مدارک پشتیبانی) به این سازمان میسر می سازد.

وبسایت HREA از طریق آدرس www.hrea.gov.au. در دسترس می باشد.

 


[1] کارآزمایی‌های بالینی (clinical trials) بررسی‌های پژوهشی در حوزه زیست -‌ پزشکی یا مراقبت‌های بهداشتی هستند‌

که بر روی انسان‌ها انجام می‌شوند و از یک پروتکل از پیش‌ تعیین‌شده پیروی می‌کنند.

[2] tracked changes

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت