• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

ابزارهای آموزش الکترونیکی

ابزارهای آموزش الکترونیکی

مریم ترکمن، دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز

زهرا شاه نظرنژادخالصی، عضو هیأت مدیره و مسئول روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه منطقه جنوب کشور

مقدمه

آموزش الکترونیکی دارای یک تعریف بسیار ساده است. به این مفهوم که با استفاده از تکنولوژی­های الکترونیکی بتوان به منابع و محتواهای آموزشی دسترسی داشت .آموزش الکترونیکیدارای تعاریف و توصیفات زیادی است. توصیفاتی همچون آموزش آنلاین، یادگیری آنلاین و آموزش دیجیتال.تمامی این توصیفات زمانی استفاده می­شود که در بستر اینترنت باشد. به این معنی که دوره­های آموزشی تعریف­شده امکان تعامل میان مدرسان و فراگیران را فراهم کند.

یک فرد حرفه‌ای در زمینه آموزش الکترونیکی کسی است که بهترین ابزارهای آموزش الکترونیکی را می‌شناسد و از آن‌ها استفاده می‌کند. از این رو، در ادامه ابزارهای مناسب جهت آموزش الکترونیکی معرفی می­شوند.

v   تروللو (Trello)

امروزه تعریف آموزش مجازی و سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی، به دو موضوع پرکاربرد در صنعت آموزش تبدیل شده­اند. "تروللو" یک ابزار مدیریت پروژه است که کارکردن با آن راحت است. ز آنجایی­که پروژه­های آموزش الکترونیک معمولاً نیاز دارند تا از طیف وسیعی از افراد ورودی بگیرند و "تروللو" هم هماهنگ­کردن ورودی­های افراد و روشن­کردن وضعیت وظایف و کارهای مختلف را ساده­تر می­نماید، از بهترین ابزارهای آموزش الکترونیکی محسوب می­گردد.

"تروللو" روش­های بسیاری برای مدیریت پروژه ارائه می­دهد، از قبیل کارت، لیست، تخته­ها و رنگ بندی. اعضای گروه مربوطه می توانند به کارت اضافه شوند و تنها کسانی که در آن پروژه خاص شرکت می­کنند، اطلاعیه­های مربوط به آن را دریافت خواهند کرد.

v   گوگل درایو (Google Drive)

گوگل درایو از بسترهای ذخیره ابری محبوب می­باشد. این ابزار، برای گروه­هایی که از نقاط مختلف جغرافیایی بر روی یک پروژه کار می کنند، محلی امن و مرکزی فراهم می­کند که در آن همه اعضای گروه می­توانند به فایل­هایی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. حال چرا گوگل درایو یک ابزار عالی برای یادگیری الکترونیکی است: بسیاری از گروه­های آموزش الکترونیک دارای اعضایی هستند که از راه دور کار می­کنند، در دفاتر مختلف مستقر هستند یا بیشتر مواقع در سفر می­باشند. بنابراین، زنجیره­های ایمیل گوگل درایو یک ابزار بسیار مفید برای اطمینان از این مسأله هست که اعضای گروه به آخرین نسخه یک فایل دسترسی سریع دارند.همچنین برای جلوگیری از تاخیر و اختلال احتمالی، مفید است. علاوه بر این، گوگل درایو برای ذخیره­سازی بروشورها و اسناد آموزشی ایده­آل است. اسنادی که ممکن است مدیران نیاز داشته باشند از محل کنفرانس­های الکترونیک و غیره به آنها دسترسی داشته باشند.

v   مومنتوم (Momentum)

"مومنتوم" یک افزونه سیاهه کاری است که می تواند با مرورگر Google Chrome مورد استفاده قرار گیرد. قدرت اصلی این ابزار آموزش الکترونیکی این است که، استفاده از آن بسیار آسان است. هنگامی که برای اولین بار این افزونه را نصب می­کنید، از شما نام، موقعیت مکانی و تمرکز روزانه تان خواسته می­شود تا از آن­ها بعداً برای شخصی­سازی لیست کارهای شما استفاده کند."مومنتوم" یکی از بهترین ابزارهای آموزش الکترونیکی است؛ زیرا، یک سیاهه انجام کار آنلاین ااز بزارهای ضروری یادگیری الکترونیکی می­باشد سهولت استفاده از این ابزار باعث می شود تا مورد علاقه کاربران باشد. سادگی آن باعث می شود تا کاربر کارهای خود را اضافه و پیگیری نماید و بهره­وری خود را افزایش دهد.

v   تقویم گوگل (Google Calendar)

تقویم گوگل می تواند یکی از ابزارهای یادگیری الکترونیکی محبوب و مفید برای استفاده در جلسات گروهی و ادامه­­دادن با کارکنان، مشتریان، شرکا و غیره باشد. این ابزار، ویژگی­های مفید بسیاری مانند توانایی اضافه­کردن یادداشت­ها، ارسال اعلان­های متن و یادآوری­های برنامه­ها را فراهم می­نماید. تقویم گوگل، یک ابزار عالی برای یادگیری الکترونیکی است؛ زیرا، برنامه­ریزی امور نزد متخصصان یادگیری الکترونیکی بسیار مهم است و داشتن نظم کلید طلایی بهره وری است.از مزایای استفاده از تقویم گوگل، قابلیت سازگاری گسترده آن با دستگاههای دیگر است. همچنین امکان تنظیم رویدادهای تکراری در آن وجود دارد و جلسات آموزشی می توانند هر هفته، سالانه و غیره در آن برنامه­ریزی شوند.

v   مورال (Mural)

پروژه­های یادگیری الکترونیکی، مانند تولید محتوای الکترونیکی درس، به ورود افراد مختلفی نیاز دارد. "مورال" یک برنامه ایده­آل جهت سازماندهی، به اشتراک گذاری و ایجاد ایده­های است. گروهها از طریق این ابزار می توانند با یکدیگر همکاری کنند و فارغ از این که کجا هستند، ایده­های خود را با کسب و کارهای و دفاتر جهانی و یا کارکنان از راه دور به اشتراک بگذارند. "مورال" از لحاظ بصری جهت پیگیری وظایف و پروژه­ها و غیره جذاب و رضایت­بخش است. "مورال" یک ابزار عالی برای آموزش الکترونیکی است؛ زیرا،اجازه می­دهد تا اعضای گروه به صورت بصری ایده­های خود را به یک پروژه آموزش الکترونیک اعمال کنند. این ابزار برای کارکنان آموزش الکترونیکی که همیشه نمی­توانند در دفتر باشند، یا نیاز دارند مدت زیادی در سفر باشند، ایده­ آل است. از آن جایی که مورال اعضای تیم را قادر می سازد که ایده های خود را در یک محل واحد باهم به اشتراک بگذارند و از این طریق با هم همکاری کنند، از ایمیل های گیج کننده جلوگیری می کند و بهره وری را افزایش می دهد.

v   جاست پرس رکورد( Just Press Record)

یک برنامه بسیار مفید برای آموزش الکترونیکی است. "جاست پرس رکورد" یک ضبط­کننده صوتی تلفن همراه است که به کاربر امکان ضبط، اشتراک گذاری و سازماندهی صدا را می­دهد. محتوای صوتی ضبط شده نیز می تواند از طریق iCloud بین دستگاه­های مختلف از جمله آیواچ همگام­سازی شود. این اپلیکیشن یک ابزار عالی برای یادگیری الکترونیکی است. زیراامکان ضیط صدا در جلسات آموزشی و وبینارها را فراهم می­آورد. همچنین، برای به اشتراک­گذاری جلسات آموزش شخصی و یا وبینارها مناسب است.

v   تومیتو تایمر (Tomato Timer)  

"تومیتو تایمر" یا یک وب­سایت و اپلیکیشن مختص مبارزه با تأخیر است، که در نتیجه بر مدیریت زمان تاثیر می گذارد. این زمان­سنج، با تکنینک Pomodoro کار می­کند. این تکنیک، از یک زمان­سنج برای شکستن کار به فواصل، (به طور معمول 25 دقیقه) بهره می­برد.این فواصل با دقایق کوتاهی از هم جدا می شوند.این زمان­سنج را به راحتی می­توان مورد استفاده قرار داد و حتی کاربر می تواند زمان­سنج خود را سفارشی کند. این ابزار جز بهترین ابزارهای آموزش الکترونیکی محسوب می شود. زیرا، مراحل برنامه­ریزی، پیگیری و ثبت در آن قابل اجراست.. لذا، یک ابزار عالی برای افزایش بهره­وری یادگیری الکترونیکی است.

بهترین ابزارهای تولید محتوای آموزشی

v   کامتازیا (Camtasia)

"کامتازیا" یک ابزار ضبط صفحه نمایش و ویرایش ست که به آسانی آنچه در کامپیوتر شما اتفاق می افتد را ضبط می­کند. در طول فرآیند ویرایش، شما می­توانید "hotspots" را به ویدیو اضافه کنید که هر عنصر روی صفحه قابل کلیک است.

کامتازیا می تواند با روش های مختلفی برای آموزش الکترونیک کاربرد داشته باشد. مدرسان از آن برای ضبط فیلم آموزشی و مدیران از آن برای نشان دادن مشتریان آینده استفاده می کنند.

مدرسان از آن برای ضبط فیلم های آموزشی برای یادگیرنده ها استفاده می کنند، در حالی که مدیران فروش می توانند از آن برای نشان دادن نحوه کار کردن سیستم آموزش مجازی LMS به مشتریان آینده استفاده می کنند. کامتازیا یک ابزار تولید محتوای مناسب برای eLearning است؛ شما همچنین می توانید در آن دوره های اسکورم را ایجاد کنید، انیمیشن ها، آزمون ها و ... را به دوره ها اضافه کنید.

v   الوسیدت Elucidat

"الوسیدت" به ویژه در ایجاد محتوای ریسپانسیو آنلاین و تولید محتوای آموزش الکترونیکی سازگار با موبایل و HTML5 باشد، بسیار قوی است. Elucidat از فن آوری ابر استفاده می کند که از آن یک ابزار همکاری عالی می سازد.

ویژگی های بازبینی و نظردهی ایجاد شده در Elucidat باعث می شود که اعضای تیم آموزش بتوانند به نحو بهتری از راه دور با هم کار کنند. همچنین برای طراحان دوره و طراحان آموزشی که نیاز به توسعه محتوای آموزشی آنلاین دارند، بسیار مفید است. محتوایی که به سرعت بارگیری شود و برای طیف وسیعی از مرورگرها و دستگاه ها قابل اجرا باشد.

v   آرتیکیولیت استوریلاین (Articulate Storyline)

یک ابزار نوشتن eLearning است که محتوای درس تعاملی را ایجاد می کند. کار با آن با وجود یک رابط کاربری شبیه به پاورپوینت آسان است، کارهایی مانند وارد کردن ارائه های موجود در آن و افزودن جذابیت بر آن ها با اضافه کردن ویژگی های مانند triggers، متغیرها و لایه هادر آن به راحتی انجام می شود. شباهت آن به پاورپوینت، آن را مخصوصاً برای طراحان و توسعه دهنده هایی که در ایجاد آموزش الکترونیک تازه کار هستند مناسب کرده است. این ابزار، می تواند به شما در جذب فراگیران کمک کند و به شما امکان اضافه کردن اثرات را پس از وارد کردن محتوای پاورپوینت خود به Storyline نیز می دهد.

v   یوتیوب (YouTube)

YouTube برای افرادی که به دنبال همه انواع محتوای ویدیوی هستند، تبدیل به یک مکان عالی شده است. این میزبان یک مخزن بزرگ است، جایی که کاربران می توانند ویدیو ها را آپلود کنند یا لیست های پخش را ایجاد کنند تا محتوا را به گونه ای متناسب با علایق آن ها در اختیار قرار دهند.

محتوای ویدئویی یک ترند بزرگ در آموزش الکترونیک است و ابزاریست که همه متخصصان آموزش الکترونیکی باید از آن استفاده کنند. اضافه کردن محتوای ویدئویی به دوره های آموزش الکترونیکی باعث می شود آن ها بیشتر تعاملی و سرگرم کننده شوند. یوتیوب قصد دارد که به اولین محلی تبدیل شود که وقتی مردم می خواهند در مورد چیزی سریعاً یاد بگیرند به آن مراجعه کنند، و این باعث می شود که مربیان با علاقه خود ویدیوهای آموزش الکترونیک خود را به آن اضافه کنند. به علاوه، محتوای ویدئوی آپلود شده در YouTube را می توان به راحتی در بسیاری از مطالب آموزشی الکترونیکی تعبیه کرد.

v   مجموعه ماکروسافت آفیس (Microsoft Office Suite)

هیچ لیستی از ابزارهای آموزش الکترونیک بدون مایکروسافت آفیس، یکی از محبوب ترین مجموعه برنامه های نرم افزاری کامل نیست. پاورپوینت، ورد و اکسل در سازمان های سراسر جهان برای ایجاد اسناد، ارائه ها و مدیریت فرآیندهای گزارش استفاده می شود. و این که چرا مجموعه مایکروسافت آفیس یک ابزار عالی برای یادگیری الکترونیکی است: مایکروسافت آفیس یکی از محبوب ترین ابزارهای نوشتن و تهیه آموزش الکترونیکی است. پاورپوینت و ورد اساس بسیاری از برنامه های آموزشی هستند. این مجموعه به راحتی با بسیاری از سیستم های مدیریت یادگیری LMS ادغام می شود.

v   ادوب کپتیویت (Adobe Captivate)

مزایای اصلی نرم افزار "ادوب کپتیویت" به عنوان یک ابزار نوشتن سریع در آموزش الکترونیکی، طراحی ریسپانسیو با هزینه مقرون به صرفه می باشد. کتابخانه Adobe Captivate از بیش از 25،000 قالب محبوب با توسعه دهندگان دوره و طراحان آموزشی است. کپتیویت یک ابزار نوشتن عالی برای آموزش الکترونیک است، چرا که در آن طراحان و طراحان الکترونیک می توانند پروژه ها را از طریق storyboarding به صورت یک دوره کاملا ریسپانسیو استخراج کنند.

دوره های ایجاد شده در Captivate در طیف وسیعی از دستگاه ها ریسپانسیو هستند. بازی ها، تعاملات، طرح بندی ها، و برش های موجود در کتابخانه می تواند به تولید محتوا ی بسیار جذاب برای کلاس مجازی کمک کند.

v   گوگل داکس (Google Docs)

"گوگل داکس" یک جایگزین برای مایکروسافت آفیس به شمار می آید. مزیت اصلی آن این است که دارای مجموعه ابزارهای eLearning رایگان می باشد. صفحات گسترده، سخنرانی ها و اسلایدها در اینترنت ایجاد و ذخیره می شوند و انجام همکاری در میان تیم ها بسیار راحت است. چرا گوگل داکس یکی از بهترین ابزارهای آموزش الکترونیکی است: گوگل داکس امکان ایجاد و ویرایش اسناد را برای اعضای تیم های مختلف فراهم می کند. با تمام فایل های ذخیره شده در ابر، اعضای تیم می توانند نسبت به آن ها بازخورد ارائه دهند و به صورت آنلاین و بلادرنگ آن ها را ویرایش کنند.

v   ویستیا (Wistia)

"ویستیا" یک پلتفرم میزبانی ویدئو فوق العاده مفید است. این پلتفرم برای سازمان ها یک پخش کننده ویدئوی قابل تنظیم که با نیازهای آن ها متناسب باشد، فراهم می کند. فیلم ها می توانند به طور ایمن به اشتراک گذاشته شوند و برای مدیریت و پیگیری آن ها آسان است. "ویسیتا"، یک ابزار کامل آموزش الکترونیک برای میزبانی محتوای آموزشی است. شما می توانید فیلم هایی برای استخدام های جدید در سازمان یا آموزش های محصول برای مشتریان خود ایجاد کنید. این نرم افزار همچنین دارای تجزیه و تحلیل عالی است، بنابراین شما خواهید فهمید که مخاطبان شما در حال تماشای فیلم های شما هستند.

v   کَنوا (Canva)

اگر به تازگی وارد عرصه طراحی شده اید یا به دنبال یک روش سریع برای ساخت یک اینفوگرافیک، هدر یا اسلاید هستید، "کنوا" ابزار eLearning کاملی برای شما محسوب می شود. کار کردن با این ابزار آسان است، و برای نیازهای طراحی شما عالی است. "کنوا" دارای تعداد بسیار زیادی قالب قابل تنظیم برای انواع مختلفی از انواع محتوا است که می تواند به سرعت و به راحتی به محتوای آموزش الکترونیکی شما افزوده شود. "کنوا" این امکان را به شما می دهد که محتوای الکترونیکی دوره خود را بصری و جذاب کنید تا بتوانید دانش آموزان خود را با تلاشی اندک جذب کنید.

گرامرلی (Grammarly)

نگران ایجاد غلط املایی و اشتباهات گرامری در محتوای آموزشی خود هستید؟ پس "گرامرلی" برای شما عالی است! این یک ابزار است که گرامر نوشته های شما را بررسی میکند. برای زبان فارسی نیز ابزار ویراستیار همین کاربرد را دارد. ویراستیار روی مایکروسافت ورد نصب می شود و متن شما را از نظر نگارشی بررسی و اصلاح می کند. چرا این یک ابزار عالی برای یادگیری الکترونیکی است: گرامر بد و املای نادرست در محتوای آموزش الکترونیکی نشان دهنده غیر حرفه ای بودن شماست، بنابراین به حداقل رساندن غلط های نگارشی و اشتباهات املایی در محتوای آموزش الکترونیکی ضروری است. "گرامرلی" و ویراستیار تضمین می کنند که یادگیرنده شما می تواند به راحتی آموزش های خود را درک کند.

v   زوم (Zoom)

وقتی کلمه "زوم" را می شنوید احتمال زیاد دستوری که در ابزارهای ویدئویی وجود دارد و تصاویر را بزرگنمایی می کند به ذهنتان خطور می کند. زوم به شما توانایی برقراری ارتباط از طریق ویدئو برای جلسات، سخنرانی ها، وبینارها و موارد دیگر را می دهد. اما از آن می تواند به عنوان یک ابزار عالی ایجاد دوره اموزش الکترونیک نیز استفاده کرد.

با ضبط جلسات "زوم"، می توانید مطالب فوق العاده ای از دوره های آموزش را همیشه در دسترس خود داشته باشید. چرا این برنامه یک ابزار فوق العاده برای آموزشی الکترونیکی است: دانش و یادگیری ارزشمندی در جلسات تیم، جلسات محصول و سخنرانی ها رد و بدل و حتی ایجاد می شود. اگر این وقایع را از طریق زوم ضبط کنید، می توانید از آنها به عنوان محتوای درس در آموزش الکترونیکی خود استفاده کنید.

v   پِکسلز (Pexels)

تعداد زیادی وب سایت که انباری از عکس های رایگان هستند، وجود دارد. اما ما فکر می کنیم که پکسلز بهترین آن هاست. پکسلز تصاویری با کیفیت بالا و رایگان ارائه می دهد که همه آن ها برچسب گذاری شده اند و به راحتی قابل جست و جو هستند. چرا این وب سایت، یک ابزار عالی برای یادگیری الکترونیکی محسوب می شود: استفاده از تصاویر در محتوای دوره ی آموزش الکترونیک شما مزایای بسیاری دارد. آنها باعث حفظ حافظه، کمک به شکستن موضوعات پیچیده می شود، همچنین محتوای بصری قطعا جذاب تر است. پکسلز یک سایت مناسب برای استفاده در هنگام اضافه کردن تصاویر به دوره های eLearning شماست.

بهترین ابزارهای جست­و­جوی آموزش­­های الکترونیکی

v   رددیت (Reddit)

"رددیت" یکی از بهترین ابزارهای آموزش الکترونیکی است. زیرا، در آن چندین زیرمجموعه مربوط به آموزش eLearning وجود دارد که در آن متخصصان آموزش الکترونیک از سراسر جهان به بحث و گفتگو می پردازند. برخی از این زیرمجموعه ها عبارتند از r / training، r / instructionaldesign و r / elearning.

v   کوئرا (Quora)

در "کوئرا"، کاربران در مورد موضوعات مختلف در زمینه های وسیعی سوال می پرسند، در حالی که این سوالات توسط یک انجمن با حدود 300 میلیون کاربر ماهانه پاسخ داده می شوند. پاسخ های ارسال شده بالا و پایین می آیند، و پاسخ هایی که اتفاق نظر بیشتری روی آن هاست بالاتر قرار می گیرند.

"کوئرا" می تواند با سه راه اصلی در آموزش الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد. اولین تحقیق است. اگر موضوعات مرتبط مانند سیستم های مدیریت آموزش و یادگیری را دنبال کنید، به روز رسانی های آن موضوعات و سوالات جدید آن ها را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

دومین کاربرد آن این است که اگر شما نیاز به مشاوره در مورد یک موضوع دارید، سوال خود را مطرح کنید و بدین ترتیب از جامعه می خواهید که بهترین پاسخ را به آن بدهند. و در نهایت، "کوئرا" را می توان برای شبکه سازی استفاده کرد. اگر شما در مورد یک موضوع تخصص دارید، ارسال پاسخ ها به شما کمک می کند شهرت خود را در میان هم صنف های خود افزایش دهید.

v   اسکوپ.ایت (Scoop.it)

"اسکوپ.ایت" یک ابزار است که توسط حرفه ای ها و سازمان ها برای پیدا کردن، گزینش و به اشتراک گذاری محتوا استفاده می شود.این ابزار قصد دارد از طریق نرم افزار و فن آوری خود، محتوای چاپ و نشر را از لحاظ زمانی کارآمد تر و تاثیر گذارتر کند. سازمان ها اگر می خواهند در صحنه رقابت حضور داشته باشند و از جهان تجاری فوق سریع امروز جا نمانند، باید مطالب خود را بنویسند و منتشر کنند. "اسکوپ.ایت" ابزار عالی برای آموزش الکترونیکی است زیرا به شما کمک می کند محتوای موثرتری داشته باشید. این ابزار برای جستجو، گزینش و به اشتراک گذاری مطالب مرتبط با یادگیرندگان و همکاران مفید است. آخرین اخبار مربوط به کلمات کلیدی حوزه آموزش الکترونیکی انتخابی، با شما به اشتراک گذاشته خواهد شد.

v   فیدلی (Feedly)

Feedly یک ابزار رایگان است که به شما کمک می کند تا منابع و مطالب را از وبسایت های مورد علاقه، وبلاگ ها، RSS ها و کانال های YouTube مورد علاقه خود جمع آوری کنید. Feedly یک مکان واحد را فراهم می کند که در آن می توانید اخبار مربوط به موضوعات مورد نظرتان را بخوانید و ذخیره کنید.

زمانی که موضوعات یا نشریات الکترونیکی مورد نظر خود را به RSS Feedly اضافه می کنید، فهرستی از اخبار دریافت خواهید کرد که هر چند ساعت یک بار به روز می شود. طرح واضح و جذاب Feedly توجه شما را به سرعت جلب می کند.

v   بازسومو (BuzzSumo)  

"بازسومو" یک پلت فرم بازاریابی محتوا است که برای جستجوی محتوا و انجام تجزیه و تحلیل رقیب عالی است. این ابزار با کاوش در مورد محتوایی که بر اساس موضوع یا وبسایت محبوب است، به شما کمک می کند که محتوایی را که مخاطبان شما می خواهند ارائه دهید. به طور خلاصه، می تواند با بینش محتوا، شناسایی تأثیرگذار، هشدارها و تجزیه و تحلیل رقبا به شما کمک کند. "بازسومو" یک ابزار عالی برای یادگیری الکترونیکی است که با ترندها و موضوعات محبوب در صنعت ارتباط برقرار می کند. شما چه در حال نوشتن محتوای الکترونیکی باشید، چه در حال ایجاد یک دوره آموزشی جدید باشید و یا اگر می خواهید به تجزیه و تحلیل اینکه چرا محتوای رقیبتان نتیجه خوبی داده است بپردازید، "بازسومو" به شما اطلاعات خوبی خواهد داد.

بهترین شبکه­های اجتماعی برای آموزش الکترونیکی

لینکدین (LinkdIn)

"لینکدین" شبکه اجتماعی مخصوص حرفه ها است. لینکدین با استفاده از پروفایل های اعضا، گروه های تخصصی و جریان های خبری، توسط تعداد زیادی از کارفرمایان و متخصصان برای شبکه سازی، ارتقاء خدمات و پیدا کردن شغل استفاده می شود. "لینکدین" به عنوان یک ابزار آموزش الکترونیک، برنامه های کاربردی بسیاری دارد. در سطح ابتدایی، برای حرفه ای ها، داشتن پروفایل لینکدین یک ضرورت است تا حرفه ای بودن و شهرت آن ها را نشان دهد.

"لینکدین" همچنین یک پلتفرم برای همکاری با همتایان و رهبران فکری فراهم می کند که می تواند به برقراری ارتباطات در دنیای واقعی منجر شود. بسیاری از گروه های مربوط به آموزش الکترونیکی "لینکدین" برای به روز ماندن در رابطه با اخبار این صنعت و پرسش هایی که توسط متخصصین پاسخ داده می شوند، مفید هستند.

v   توئییتر (Twitter)

"توییتر" یک شبکه اجتماعی است که برای گفت و گو ساخته شده است. جاییست که می توانید به روز رسانی های مهم ترین و تاثیرگذارترین افرادی که در صنعت خود را دنبال کنید. "توئیتر" نسبت به "لینکدین" فرصت های شبکه ای را فراهم می کند که کمتر رسمی هستند. شما می توانید رهبران تفکر آموزش الکترونیکی را پیگیری کنید و به راحتی با آن ها ارتباط داشته باشید. "توییتر"،همچنین، برای پیگیری و کمک به کنفرانس های بزرگ آموزش الکترونیک ضروری است. با دنبال کردن یک هشتگ، به همه حساب هایی که در مورد آن محتوایی گذاشته اند برای شما نمایش داده می شود.

بهترین ابزارهای ارتباطی برای آموزش الکترونیکی

v   میل چیمپ (Mailchimp)

"میل چیمپ" یک پلت فرم اتوماسیون بازاریابی و سرویس بازاریابی ایمیل است. استفاده از این ابزار فوق العاده آسان است. که ایجاد خبرنامه و ایمیل های کمپین را برای کاربر ممکن می کند و برقراری ارتباط با یادگیرنده ها را آسان تر می نماید. "میل چیمپ" از بهترین ابزارهای آموزش الکترونیکی برای برقراری ارتباط با دانش پذیران است. اگر در حال راه اندازی یک دوره جدید هستید و یا می خواهید اخبار سازمان را به اشتراک بگذارید، استفاده از میل چیمپ آسان است و همین ویژگی آن را به یک گزینه عالی تبدیل می کند. علاوه بر این، میل چیمپ برای ایجاد صفحات لندینگ، فرم های ثبت نام و تبلیغات بازاریابی عالی است. همچنین، ابزار تحلیلی ساخته شده در میل چیمپ به شما در تجزیه و تحلیل داده ها کمک می کند تا در مورد اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی نمی کند، درک بهتری داشته باشید.

v   اسلک (Slack)

اغلب از "اسلک" به عنوان جایگزینی برای ایمیل طولانی استفاده می شود. این ابزار، پیام های بلادرنگ را در سراسر تیم و ابزارها منتقل می کند. "اسلک" برای ارتباط بین ورودی ها و ارتباط های بین پروژه های مختلف آموزش الکترونیک عالی است. همچنین می توانید از آن برای اشتراک گذاری فایل ها و برقراری تماس های تلفنی VoIP استفاده کنید. طیف وسیعی از شکلک ها و اسلک بات های سرگرم کننده ارتباطات کاری را که ممکن است خسته کننده باشند را سرگرم کننده می سازد.

v   نامه کوچک (Tiny Letter)

"نامه کوچک" کمک می کند که هر کسی یک خبرنامه شخصی ایجاد کند. این ابزار که توسط تیم وابسته به "میل چیمپ" ایجاد شده است، روشی رایگان برای به اشتراک گذاری محتوا از طریق ایمیل است .

این ابزار به کاربر اجازه می دهد تا به روز رسانی ها، خلاصه ها و پیام ها را از طریق خبرنامه به یادگیرندگان ارسال کنید. بنابراین، برای افرادی مناسب است که به تمام ویژگی های تجاری که "میل چیمپ" ارائه می دهد نیازی ندارند.اگر شما به یک سرویس ایمیل حرفه ای نیازی ندارید، اما می خواهید که به روزرسانی ها را با دانش پذیرها یا شبکه ها به اشتراک بگذارید، این ابزار، ایده آل است. شما می توانید یک فرم را در وب سایت خود بگذارید یا از دنبال کنندگان توییتر خود بخواهید که در آن مشترک شوند. این ابزار راهی آسان برای ارسال بهترین مطالب الکترونیکی به صندوق های پستی مخاطبان را ارائه می دهد.

v   پیپر.لی (Paper.li)

یکی از ساده ترین راه های گزینش محتوا از طریق ایمیل استفاده از "پیپر.لی" است. این برنامه، مقالات، فیلم ها و عکس ها را از توییتر، یوتیوب و RSS بر مبنای کلمات کلیدی که کاربر انتخاب می کند، جمع آوری کرده و سندی مشابه روزنامه منتشر می نماید تا کاربر بتواند آن را با جامعه خود به اشتراک بگذارد. ایم ابزار، قادر است تا عنوان یک ابزار الکترونیکی برای شبکه سازی و ایجاد رهبری فکری استفاده شود. کاربر همچنین می تواند روزنامه شخصی خود را در Facebook و LinkedIn به اشتراک بگذارد یا آن را به مخاطبین خود ایمیل کند.

 

v   ایف تریپل تی.(IFTTT)

IFTTT مخفف "If This Then That" می باشد. این ابزار باعث ارتباط بین برنامه هایی مانند Gmail، Facebook، Instagram و Reddit می شود. اگر اتفاقی در یک برنامه رخ دهد، یک واکنش مرتبط با آن، مثلا یک صدای هشدار به شما ارسال می شود. "ایف تریپل تی."این دستورات را "دستور العمل ها" می نامد. روش های زیادی وجود دارد که متخصصان آموزش الکترونیکی می توانند از این دستورالعمل ها در کار خود استفاده کنند. به عنوان مثال، مربیان می توانند دستورالعمل هایی برای اطلاع دادن به دانش پذیران از طریق رسانه های اجتماعی ایجاد کنند که مثلا یک کلاس لغو شده یا به تعویق افتاده است. "ایف تریپل تی."همچنین می تواند به کاربر کمک کند تا شبکه خود را با ارسال یک پیام تشکر خودکار به دنبال کننده های جدید گسترش دهد.

سیستم نرم­افزار مجازیLMSپافکو

سامانه آموزش الکترونیکی "ال. ام. اس. پافکو" به شرکت ها کمک می کند تا کارمندان، شرکا و مشتریان خود را آموزش دهند. "ال. ام. اس. پافکو" موجب صرفه جویی در زمان، خودکار سازی و مدیریت آموزش ها می شود و از این طریق باعث رشد کاربر می گردد. این پلتفرم همچنین به صورت شبانه روزی توسط یک تیم پشتیبانی می شود که به کاربر کمک می کنند تا دانش آموزان خود را بیشتر درگیر کنند و هدف های آموزشی جامع عمل پوشانده شوند.این نرم افزار، باعث می شود که مدیریت، پیگیری و دستیابی به اهداف یادگیری ساده شود. همچنین کاربر می تواند از گزارش ها برای ردیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد آموزش استفاده کند.

منابع:

https://pafcoerp.com

https://vestasoftware.com/fa/journal-elearning/elearning-terms/what-is-e-learning

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت