• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

معرفی برترین­ نرم افزارهای کلاس­ مجازی

معرفی برترین­ نرم افزارهای کلاس­ مجازی

مهشید آردی، دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه شیراز

زهرا شاه نظرنژادخالصی، عضو هیات مدیره و مسئول روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی ایران - شاخه منطقه جنوب کشور

امروزه جامعه جهانی از جمله کشور ایران با شیوع ویروس کووید ۱۹ با شرایط تازه‌ای مواجه شده است و این مواجهه برای مجموعه‌هایی که هویت خود را با حضور و فعالیت‌های جمعی و گروهی اثبات می‌کنند؛ مانند دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، نمود بیشتری دارد. تجربه نشان می‌دهد وقتی امکان آموزش به صورت حضوری فراهم نیست، سیستم‌های آموزشی با بهره‌مندی از فناوری و ایده‌های خلاقانه باید بتوانند مأموریت خود را به سرانجام برسانند. آموزش الکترونیکی از مناسب‌ترین رهیافت‌های این تلاش گسترده است که هدف کلی از ایجاد و توسعه آن، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جست‌و‌جوپذیر در دوره‌های تحصیل و ایجاد فضای آموزشی برابر برای اقشار مختلف جامعه در هر نقطه و بهینه‌سازی شیوه‌های ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق‌تر و جدی‌تر است. برای این منظور مؤسسات و سازمان‌ها باید از نرم­افزارهایی استفاده کنند که تمام نیازهای آنها در زمینه آموزش را برطرف نماید.

جالب است بدانید که کلاس درس مجازی بخشی از سیستم های LMS است. LMS مخفف Learning Management Systemاست. LMS در واقع پلتفرم های نرم افزاری برای ایجاد و مدیریت و سازماندهی دروس برخط می­باشند که از بستر اینترنت استفاده می‌کنند تا بین دانش­آموزان و مؤسسات آموزشی ارتباط برقرار نموده و هدف از آن ، بالا بردن آندسته از قابلیت­های یادگیری است که توسط عموم به راحتی قابل دسترس و استفاده باشد.

در ادامه، 15 نرم افزار برتر آموزش مجازی معرفی می‌شوند:

1. نرم افزار Zoom

Zoom در سال ۲۰۱۱ توسط سیسکو و WebEx ارائه شد. Zoom برای برگزاری کنفرانس ویدئویی و جلسات برخط استفاده می‌شود. پلتفرم Zoom به راحتی استفاده می‌شود و در آن امکان پیام­دهی گروهی را دارید. راهکار زوم روی سیستم های ویندوز و Mac و اندروید و iOS و بلک بری و Zoom Rooms و H.323/SIP room قابل استفاده است و بهترین اشتراک­گذاری ویدئو و صوت و صفحه نمایش را دارد. Zoom از جمله بهترین نرم افزارهای آموزش مجازی و پیشرو در زمینه کلاس مجازی است.

2. نرم افزار Cisco Webex Meetings

جلسات از مهمترین قسمت‌های هر کسب ‌و‌کاری محسوب می‌شود. Cisco Webex Meetings جلسات را به صورت ویدئویی و مدرن و ساده برگزار می‌کند. در لیست گارتنر این ابزار کلاس مجازی، پیشرو است و نشانگر این است که افراد زیادی از این راهکار برای جلسات استفاده می‌کنند. روی دستگاه‌های مختلف می‌توانید این نرم افزار کلاس مجازی را پیاده سازی کنید و سازگاری آن با ابزارها و دستگاه­های ویدئویی که قبلا هم استفاده می‌کردید قابلیت قابل توجهی است. اعضای کلاس می‌توانند تنها با یک کلیک به کلاس برخط بپیوندند و به فیلم ها و صوت ها و ویژگی‌های به اشتراک گذاشته شده دسترسی یابند و برای این کار لازم به دانلود پلاگین نیست. Cisco Webex Meetings همراه با کسب‌وکار شما رشد می‌کند و به آسانی و به سرعت می‌توانید کاربران و سرویس­ها را با توجه به نیازهایتان تغییر دهید و یا اضافه کنید. برگزاری جلسه با حضور هزار نفر از نقاط قوت این نرم افزار کلاس مجازی است. Webex در سراسر دنیا ۲۲ دیتاسنتر دارد که کیفیت سرویس، مدیای بلادرنگ، قابلیت اطمینان و امنیت را به خوبی برای جلسات برخط شما فراهم می‌کند. این امنیت در حد و سطح انترپرایز است. این ویژگی ها را در دیگر نرم افزارهای کلاس برخط نمی‌بینیم.

3. نرم افزار Adobe Connect

Adobe Connect امن­ترین و انعطاف­پذیرترین و توسعه­پذیرترین و پرقابلیت­ترین محصول ویدئو کنفرانس در بازار است. قدرتمند و پایدار است و محدودیت ها و عدم توسعه­پذیری که در دیگر ابزارهای کلاس مجازی دیده می‌شود را ندارد. در نتیجه کنفرانس های برخط مهم و حساس خود را با خیال راحت با Adobe Connect انجام دهید. برنامه آموزش مجازی Adobe Connect را به راحتی با توجه نیازهایتان شخصی­سازی کنید و کلاس مجازی تان را با برند خودتان تشکیل دهید. این برنامه، میزان حضور حاضرین را بر خلاف ابزارهای دیگر کلاس مجازی اندازه می‌گیرد. با Adobe Connect از هر کجا و هر زمان روی هر دستگاهی می‌توانید کلاس مجازی خود را راه بیندازید.Adobe Connect  قابلیت­های زیر را هم دارد:

قابلیت مجتمع­شدن با سیستم های LMS، قابلیت مجتمع­شدن با سیستم­های احراز هویت پیشرفته، توسعه پذیر به دلیل متن باز بودن، امکان چت با دیگر حاضرین در کلاس مجازی، نظرسنجی، آزمون آنلاین، شبیه­سازی، گروه­بندی کلاس، بازی، امکان تعامل در پشت صحنه جلسه برخط بین حاضرین.

4. نرم افزار Schoology Learning

Schoology Learning بخشی از راهکار جامع PowerSchool Unified Classroom است و بیش از یک دهه است که در زمینه نرم افزار کلاس برخط و محیط­های یادگیری ترکیبی استفاده می‌شود. Schoology Learning کیفیت و دسترسی را در حد بالایی فراهم می‌کند و معلمین و دانش­آموزان و دانشجویان به راحتی در آن با هم به آموزش و یادگیری می‌پردازند.

5. نرم افزار Blackboard Collaborate

ا کمک Blackboard Collaborate با یک کلیک می‌توانید کلاس مجازی را اجرا کنید. موسسات آموزشی که نیاز به تعامل بین معلم و دانش­آموز و انعطاف­پذیری و شخصی­سازی در سیستم برخط آموزشی نیاز دارند، می‌توانند از این نرم افزار کلاس مجازی استفاده کنند. این نرم افزار همچنین سیستم LMS را هم فراهم می­آورد. Blackboard Collaborate فرای ویدئو کنفرانس­های سنتی است و حتی دانش­آموختگان فراموش می­کنند که در کلاس فیزیکی حضور ندارند. این نرم­افزار، با نرم­افزارهایی مانند: Dropbox وOneDrive و Google و... که اغلب توسط شاگرد و معلم استفاده می‌شو، سازگار است. نرم افزار Blackboard Collaborate برای سازمان­های دولتی و شرکت­های خصوصی و موسسات آموزشی گزینه مناسبی است. این برنامه، تمام نیازهای شما در زمینه آموزش مجازی و وب کنفرانس را پاسخ می‌دهد و یکی از بهترین نرم­افزارهای آموزش مجازی و از راه دور است. همچنین، در آن امکان تحلیل و پیگیری برای معلمین فراهم است.

6. نرم افزار Panopto

Panopto از سال ۲۰۰۷ به دانشگاه ها و کسب‌وکارها کمک کرده تا از طریق استفاده از ویدئو بتوانند کارایی خود را افزایش دهند. دانشگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات تجاری از جمله GE و Qualcomm و New York Life و Duke و Stanfordو Oxford از مشتریان Panopto هستند که از آن برای ضبط ویدئو و سخنرانی­ها، استریمینگ رویدادهای زنده و به اشتراک­گذاری این ویدئوها به صورتی امن و قابل جستجو استفاده می‌کنند. Panopto در گارتنر به مدت سه سال، به عنوان رهبر در مدیریت محتوای ویدئویی انترپرایزی شناخته شده است.

7. نرم افزار WizIQ

WizIQ یکی از بزرگترین پلتفرم­های مبتنی بر ابر در زمینه نرم­افزار کلاس مجازی است و بیش از چهارصد هزار دانش­آموخته از آن استفاده کرده‌اند تا از سرویس­­ای مختلف در زمینه یادگیری بهره برند مانند آموزش زنده با استفاده از HTML5 Virtual Classroom که مبتنی بر WebRTC است. WizIQ برای انترپرایزها و معلمین و دانش­آموزان و دانشجویان و شرکت­ها مناسب است. هزینه مناسبی دارد و استفاده از آن راحت است. از تمام انواع فایل­ها پشتیبانی می‌کند و امکان آپلود و سازماندهی و ذخیره هر محتوایی را در فضای ابری می‌دهد و از هر کجا و هر زمان به این فایلها دسترسی خواهید داشت. پس، دیگر نیازی به حمل فیزیکی محتواها نیست. این ویژگی، با کتابخانه یکپارچه آن ممکن می‌شود. API و پلاگین­هایی در WizIQ هست با وب سایت شما یکپارچه می‌شود و کلاس­تان را در LMS خواهید داشت. همچنین، برای لاگین به نام کاربری و رمز عبور احتیاج دارید. ویژگی­های دیگر آن عبارتند از: امکان ضبط کلاس آنلاین، مبتنی بر وب، وایت بورد تعاملی، اشتراک­گذاری صفحه نمایش، امکان نظرسنجی، کیفیت بالا در صوت و تصویر. در نرم افزار WizIQ قابلیت حضور غیاب وجود ندارد، زبانه­های زیاد باعث شلوغی می‌شود. باید آن را نصب کنید و در ایران تحریم است.

8. نرم افزار LearnCube

یکی از بزرگترین مشکلات معلمین و مدارس برخط این است که ابزارهایی که برای ویدئو کنفرانس استفاده می‌کنند برای جلسات کاری است و مخصوص آموزش مجازی نیست. LearnCube از معدود نرم­افزارهای کلاس مجازی است که برای معلم­ها و کلاس­های مجازی و برخط، عالی و کامل است چرا که دید بهتری به کلاس دارند. اما ممکن است در ابتدا کمی سردرگم­کننده باشد. ویژگی­های LearnCube عبارتند از: ویدئوی زنده با قابلیت اطمینان و کیفیت صدای عالی، وایت بورد تعاملی، دسترسی سریع به درس­های ذخیره شده مانند PDF، فیلم و اسناد، دسترسی سریع از طریق پیوند و بدون نیاز به دانلود (مبتنی بر وب)، ویژگی­های مخصوص معلم­ها مانند مالتی تب، پوینتر، هایلایت، ویدئو سینک و جداول، نرم­افزار LearnCube صفحه اشتراکی ندارد و در ایران تحریم است.

9. نرم افزار VEDAMO

VEDAMO پلتفرمی برای کلاس مجازی و راه دور است و راهکار جامعی برای ایجاد و مدیریت سرویس های آموزشی آنلاین محسوب می­شود و دارای ویژگی­هایی از قبیل: کلاس مجازی با قابلیت تعامل با دانش­آموزان و دانشجویان به صورت رو در رو و واقعی، وایت­بورد که برای اشتراک­گذاری مباحث و منابع با مخاطبین حین جلسه آنلاین استفاده می‌شود، گروه­بندی اعضای کلاس، اشتراک صفحه نمایش، اشتراک رسانه، ابزار وایت­بورد. این پلتفرم، ویژگی سیستم ضبط خودکار را ندارد و وجود ابزارهای زیاد فضای کلاس را شلوغ کرده است. همچنین در ایران تحریم است.

10. نرم افزار Newrow Smart

Newrow Smart یک پلتفرم کلاس مجازی است که امکان حضور در کلاس آنلاین را فقط از طریق مرورگر فراهم می‌کند و کاملا مبتنی بر وب و بدون نیاز به نصب است. پس نه نیازی به دانلود دارید و نه نصب و نه حتی پیچیدگی­های مدیریتی. استفاده از آن آسان است و تجربه کاربری خوبی خواهید داشت. تنها با کلیک روی لینک دسترسی به کلاس می‌توانید از ویژگی­های زیر استفاده کنید:

اشتراک صفحه نمایش، گروه­بندی اعضای کلاس، برگزاری آزمون برخط، وایت بورد که برای اشتراک­گذاری مباحث و منابع با مخاطبین حین جلسه آنلاین استفاده می‌شود، اشتراک­گذاری فیلم و ویدئو، سیستم مدیریت فایل و ضبط ابری. این نرم افزار در ایران تحریم است.

11. Newrow

Newrow Smart در لیست بهترین نرم­افزار دوره­های مجازی برای آموزش مجازی قرار دارد. Newrow برای تدریس برخط ساخته شده است. می­توانید دوره­های مجازی ایجاد کنید. کلاس­های مجازی به صورت ۱۰۰٪ مبتنی بر وب، بدون فلش، بارگیری، بدون نصب، با ابزارهای مشترک مانند وایت­بورد دیجیتال، سیستم مدیریت محتوا برای به اشتراک­گذاری ارائه­ها و فیلم­ها، اشتراک­گذاری صفحه، ضبط ابری، آزمون­های زنده و موارد دیگر را داراست. Newrow از مشخصات LTI پشتیبانی می­کند و به راحتی در کلیه LMS های اصلی کاملاً ادغام می­شود.

12. Vedamo

ودامو یک نرم­افزار کلاس آنلاین و سیستم مدیریت یادگیری است. کلاس مجازی مبتنی بر مرورگر است و نیازی به بارگیری برای پیوستن به آن نیست. حتی می­توانید بدون ایجاد حساب کاربری به یک کلاس مجازی نسخه­ی نمایشی وارد شوید. ویژگی های این کلاس: ابزارهای مشارکتی شامل وایت­بورد، اتاق­های استراحت، اشتراک صفحه و اشتراک رسانه است. ودامو همچنین در Google for Education ، Moodle و Schoology LMS ادغام شده است.

13. BigBlueButton

BigBlueButton یکی از اولین ورودی­های بازار نرم افزار کلاس مجازی بود. این پروژه از سال ۲۰۰۷ آغاز شد و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک پروژه منبع باز در دسترس قرار گرفت. BigBlueButton برای تدریس برخط با امکاناتی مانند به اشتراک­گذاری فایل­ها و دسکتاپ، تبادل صوت و تصویر، آزمون بزخط، نظرسنجی، اتاق­های برک آوت، وایت­بورد تعاملی، چت شخصی با اعضا، شخصی­سازی محیط برنامه و حداکثر ۱۵ وب­کم ساخته شده است که می­توانند در یک زمان پخش شوند. BigBlueButton همچنین در بیشتر سیستم­های اصلی مدیریت یادگیری ادغام می­شود.

14. LearnCube

LearnCube نیز برای آموزش و تدریس مجازی ساخته شده است. مانند سایر نرم­افزارهای کلاس مجازی در این لیست، LearnCube مبتنی بر مرورگر است که شما را قادر می­سازد کلاس­های مجازی را بدون نیاز به بارگیری نرم­افزار شخص ثالث بارگیری کنید یا به Flash تکیه کنید. ویژگی­های آن عبارتند از: وایت­بورد تعاملی، نام تجاری سفارشی، سیستم مدیریت محتوا، گپ متنی و ضبط کلاس است. همچنین از خدمات رونویسی بعنوان ویژگی جدید این برنامه یادشده است.

15. Electa Live

Electa Live نرم افزار کلاس آنلاین و سیستم مدیریت یادگیری را برای دوره­های مجازی برخط فراهم می­نماید. کلاس مجازی از کراس پلتفرم پشتیبانی می­شود. از ویژگی­های کلاس مجازی Electa Live می­توان به این موارد اشاره کرد: به اشتراک­گذاری پرونده، وایت­بورد تعاملی، ابزار حاشیه­نویسی، اشتراک­گذاری صفحه، ضبط جلسه، نظرسنجی و نظرسنجی برخط و اتاق­های برک آوت. علاوه بر این، مؤلفه LMS برنامه­ریزی کلاس­های زنده را تسهیل می­کند.

در پایان می­توان گفت که نرم­افزار مناسب برای استفاده در کلاس مجازی کاملا بستگی به استفاده و کاربرد شما دارد. موارد زیر می­توانند از جمله عوامل تعیین کننده نوع نرم افزار موردنیاز شما باشند:

چه قابلیت­هایی از سیستم کلاس مجازی خود انتظار دارید مثلا ویدئو کنفرانس برای حضور چند نفر را لازم دارید یا تعداد کاربرانی که همزمان به سیستم کلاس مجازی شما وصل می‌شوند چقدر است؟

چه پهنای باند و یا سخت افزاری لازم دارید؟

آیا کاربران به صورت محلی امکان اتصال دارند یا از هر جایی می‌توانند وارد کلاس مجازی شوند؟

منابع:

https://www.msrt.ir/fa/news/57503

https://www.tehranserver.ir/blog/%DB%B7

https://falnic.com/blog/top-10-virtual-classroom-software.html

معرفی برترین­ نرم افزارهای کلاس­ مجازی

مهشید آردی، دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه شیراز

زهرا شاه نظرنژادخالصی، عضو هیات مدیره و مسئول روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی ایران - شاخه منطقه جنوب کشور

امروزه جامعه جهانی از جمله کشور ایران با شیوع ویروس کووید ۱۹ با شرایط تازه‌ای مواجه شده است و این مواجهه برای مجموعه‌هایی که هویت خود را با حضور و فعالیت‌های جمعی و گروهی اثبات می‌کنند؛ مانند دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، نمود بیشتری دارد. تجربه نشان می‌دهد وقتی امکان آموزش به صورت حضوری فراهم نیست، سیستم‌های آموزشی با بهره‌مندی از فناوری و ایده‌های خلاقانه باید بتوانند مأموریت خود را به سرانجام برسانند. آموزش الکترونیکی از مناسب‌ترین رهیافت‌های این تلاش گسترده است که هدف کلی از ایجاد و توسعه آن، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جست‌و‌جوپذیر در دوره‌های تحصیل و ایجاد فضای آموزشی برابر برای اقشار مختلف جامعه در هر نقطه و بهینه‌سازی شیوه‌های ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق‌تر و جدی‌تر است. برای این منظور مؤسسات و سازمان‌ها باید از نرم­افزارهایی استفاده کنند که تمام نیازهای آنها در زمینه آموزش را برطرف نماید.

جالب است بدانید که کلاس درس مجازی بخشی از سیستم های LMS است. LMS مخفف Learning Management Systemاست. LMS در واقع پلتفرم های نرم افزاری برای ایجاد و مدیریت و سازماندهی دروس برخط می­باشند که از بستر اینترنت استفاده می‌کنند تا بین دانش­آموزان و مؤسسات آموزشی ارتباط برقرار نموده و هدف از آن ، بالا بردن آندسته از قابلیت­های یادگیری است که توسط عموم به راحتی قابل دسترس و استفاده باشد.

در ادامه، 15 نرم افزار برتر آموزش مجازی معرفی می‌شوند:

1. نرم افزار Zoom

Zoom در سال ۲۰۱۱ توسط سیسکو و WebEx ارائه شد. Zoom برای برگزاری کنفرانس ویدئویی و جلسات برخط استفاده می‌شود. پلتفرم Zoom به راحتی استفاده می‌شود و در آن امکان پیام­دهی گروهی را دارید. راهکار زوم روی سیستم های ویندوز و Mac و اندروید و iOS و بلک بری و Zoom Rooms و H.323/SIP room قابل استفاده است و بهترین اشتراک­گذاری ویدئو و صوت و صفحه نمایش را دارد. Zoom از جمله بهترین نرم افزارهای آموزش مجازی و پیشرو در زمینه کلاس مجازی است.

2. نرم افزار Cisco Webex Meetings

جلسات از مهمترین قسمت‌های هر کسب ‌و‌کاری محسوب می‌شود. Cisco Webex Meetings جلسات را به صورت ویدئویی و مدرن و ساده برگزار می‌کند. در لیست گارتنر این ابزار کلاس مجازی، پیشرو است و نشانگر این است که افراد زیادی از این راهکار برای جلسات استفاده می‌کنند. روی دستگاه‌های مختلف می‌توانید این نرم افزار کلاس مجازی را پیاده سازی کنید و سازگاری آن با ابزارها و دستگاه­های ویدئویی که قبلا هم استفاده می‌کردید قابلیت قابل توجهی است. اعضای کلاس می‌توانند تنها با یک کلیک به کلاس برخط بپیوندند و به فیلم ها و صوت ها و ویژگی‌های به اشتراک گذاشته شده دسترسی یابند و برای این کار لازم به دانلود پلاگین نیست. Cisco Webex Meetings همراه با کسب‌وکار شما رشد می‌کند و به آسانی و به سرعت می‌توانید کاربران و سرویس­ها را با توجه به نیازهایتان تغییر دهید و یا اضافه کنید. برگزاری جلسه با حضور هزار نفر از نقاط قوت این نرم افزار کلاس مجازی است. Webex در سراسر دنیا ۲۲ دیتاسنتر دارد که کیفیت سرویس، مدیای بلادرنگ، قابلیت اطمینان و امنیت را به خوبی برای جلسات برخط شما فراهم می‌کند. این امنیت در حد و سطح انترپرایز است. این ویژگی ها را در دیگر نرم افزارهای کلاس برخط نمی‌بینیم.

3. نرم افزار Adobe Connect

Adobe Connect امن­ترین و انعطاف­پذیرترین و توسعه­پذیرترین و پرقابلیت­ترین محصول ویدئو کنفرانس در بازار است. قدرتمند و پایدار است و محدودیت ها و عدم توسعه­پذیری که در دیگر ابزارهای کلاس مجازی دیده می‌شود را ندارد. در نتیجه کنفرانس های برخط مهم و حساس خود را با خیال راحت با Adobe Connect انجام دهید. برنامه آموزش مجازی Adobe Connect را به راحتی با توجه نیازهایتان شخصی­سازی کنید و کلاس مجازی تان را با برند خودتان تشکیل دهید. این برنامه، میزان حضور حاضرین را بر خلاف ابزارهای دیگر کلاس مجازی اندازه می‌گیرد. با Adobe Connect از هر کجا و هر زمان روی هر دستگاهی می‌توانید کلاس مجازی خود را راه بیندازید.Adobe Connect   قابلیت­های زیر را هم دارد:

قابلیت مجتمع­شدن با سیستم های LMS، قابلیت مجتمع­شدن با سیستم­های احراز هویت پیشرفته، توسعه پذیر به دلیل متن باز بودن، امکان چت با دیگر حاضرین در کلاس مجازی، نظرسنجی، آزمون آنلاین، شبیه­سازی، گروه­بندی کلاس، بازی، امکان تعامل در پشت صحنه جلسه برخط بین حاضرین.

4. نرم افزار Schoology Learning

Schoology Learning بخشی از راهکار جامع PowerSchool Unified Classroom است و بیش از یک دهه است که در زمینه نرم افزار کلاس برخط و محیط­های یادگیری ترکیبی استفاده می‌شود. Schoology Learning کیفیت و دسترسی را در حد بالایی فراهم می‌کند و معلمین و دانش­آموزان و دانشجویان به راحتی در آن با هم به آموزش و یادگیری می‌پردازند.

5. نرم افزار Blackboard Collaborate

ا کمک Blackboard Collaborate با یک کلیک می‌توانید کلاس مجازی را اجرا کنید. موسسات آموزشی که نیاز به تعامل بین معلم و دانش­آموز و انعطاف­پذیری و شخصی­سازی در سیستم برخط آموزشی نیاز دارند، می‌توانند از این نرم افزار کلاس مجازی استفاده کنند. این نرم افزار همچنین سیستم LMS را هم فراهم می­آورد. Blackboard Collaborate فرای ویدئو کنفرانس­های سنتی است و حتی دانش­آموختگان فراموش می­کنند که در کلاس فیزیکی حضور ندارند. این نرم­افزار، با نرم­افزارهایی مانند: Dropbox وOneDrive و  Google و... که اغلب توسط شاگرد و معلم استفاده می‌شو، سازگار است. نرم افزار Blackboard Collaborate برای سازمان­های دولتی و شرکت­های خصوصی و موسسات آموزشی گزینه مناسبی است. این برنامه، تمام نیازهای شما در زمینه آموزش مجازی و وب کنفرانس را پاسخ می‌دهد و یکی از بهترین نرم­افزارهای آموزش مجازی و از راه دور است. همچنین، در آن امکان تحلیل و پیگیری برای معلمین فراهم است.

6. نرم افزار Panopto

Panopto از سال ۲۰۰۷ به دانشگاه ها و کسب‌وکارها کمک کرده تا از طریق استفاده از ویدئو بتوانند کارایی خود را افزایش دهند. دانشگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات تجاری از جمله GE و Qualcomm و New York Life و Duke و Stanfordو Oxford از مشتریان Panopto هستند که از آن برای ضبط ویدئو و سخنرانی­ها، استریمینگ رویدادهای زنده و به اشتراک­گذاری این ویدئوها به صورتی امن و قابل جستجو استفاده می‌کنند. Panopto در گارتنر به مدت سه سال، به عنوان رهبر در مدیریت محتوای ویدئویی انترپرایزی شناخته شده است.

7. نرم افزار WizIQ

WizIQ یکی از بزرگترین پلتفرم­های مبتنی بر ابر در زمینه نرم­افزار کلاس مجازی است و بیش از چهارصد هزار دانش­آموخته از آن استفاده کرده‌اند تا از سرویس­­ای مختلف در زمینه یادگیری بهره برند مانند آموزش زنده با استفاده از HTML5 Virtual Classroom که مبتنی بر WebRTC است. WizIQ برای انترپرایزها و معلمین و دانش­آموزان و دانشجویان و شرکت­ها مناسب است. هزینه مناسبی دارد و استفاده از آن راحت است. از تمام انواع فایل­ها پشتیبانی می‌کند و امکان آپلود و سازماندهی و ذخیره هر محتوایی را در فضای ابری می‌دهد و از هر کجا و هر زمان به این فایلها دسترسی خواهید داشت. پس، دیگر نیازی به حمل فیزیکی محتواها نیست. این ویژگی، با کتابخانه یکپارچه آن ممکن می‌شود. API و پلاگین­هایی در WizIQ هست با وب سایت شما یکپارچه می‌شود و کلاس­تان را در LMS خواهید داشت. همچنین، برای لاگین به نام کاربری و رمز عبور احتیاج دارید. ویژگی­های دیگر آن عبارتند از: امکان ضبط کلاس آنلاین، مبتنی بر وب، وایت بورد تعاملی، اشتراک­گذاری صفحه نمایش، امکان نظرسنجی، کیفیت بالا در صوت و تصویر. در نرم افزار WizIQ قابلیت حضور غیاب وجود ندارد، زبانه­های زیاد باعث شلوغی می‌شود. باید آن را نصب کنید و در ایران تحریم است.

8. نرم افزار LearnCube

یکی از بزرگترین مشکلات معلمین و مدارس برخط این است که ابزارهایی که برای ویدئو کنفرانس استفاده می‌کنند برای جلسات کاری است و مخصوص آموزش مجازی نیست. LearnCube از معدود نرم­افزارهای کلاس مجازی است که برای معلم­ها و کلاس­های مجازی و برخط، عالی و کامل است چرا که دید بهتری به کلاس دارند. اما ممکن است در ابتدا کمی سردرگم­کننده باشد. ویژگی­های LearnCube عبارتند از: ویدئوی زنده با قابلیت اطمینان و کیفیت صدای عالی، وایت بورد تعاملی، دسترسی سریع به درس­های ذخیره شده مانند PDF، فیلم و اسناد، دسترسی سریع از طریق پیوند و بدون نیاز به دانلود (مبتنی بر وب)، ویژگی­های مخصوص معلم­ها مانند مالتی تب، پوینتر، هایلایت، ویدئو سینک و جداول،  نرم­افزار LearnCube صفحه اشتراکی ندارد و در ایران تحریم است.

9. نرم افزار VEDAMO

VEDAMO پلتفرمی برای کلاس مجازی و راه دور است و راهکار جامعی برای ایجاد و مدیریت سرویس های آموزشی آنلاین محسوب می­شود و دارای ویژگی­هایی از قبیل: کلاس مجازی با قابلیت تعامل با دانش­آموزان و دانشجویان به صورت رو در رو و واقعی، وایت­بورد که برای اشتراک­گذاری مباحث و منابع با مخاطبین حین جلسه آنلاین استفاده می‌شود، گروه­بندی اعضای کلاس، اشتراک صفحه نمایش، اشتراک رسانه، ابزار وایت­بورد. این پلتفرم، ویژگی سیستم ضبط خودکار را ندارد و وجود ابزارهای زیاد فضای کلاس را شلوغ کرده است. همچنین در ایران تحریم است.

10. نرم افزار Newrow Smart

Newrow Smart یک پلتفرم کلاس مجازی است که امکان حضور در کلاس آنلاین را فقط از طریق مرورگر فراهم می‌کند و کاملا مبتنی بر وب و بدون نیاز به نصب است. پس نه نیازی به دانلود دارید و نه نصب و نه حتی پیچیدگی­های مدیریتی. استفاده از آن آسان است و تجربه کاربری خوبی خواهید داشت. تنها با کلیک روی لینک دسترسی به کلاس می‌توانید از ویژگی­های زیر استفاده کنید:

اشتراک صفحه نمایش، گروه­بندی اعضای کلاس، برگزاری آزمون برخط، وایت بورد که برای اشتراک­گذاری مباحث و منابع با مخاطبین حین جلسه آنلاین استفاده می‌شود، اشتراک­گذاری فیلم و ویدئو، سیستم مدیریت فایل و ضبط ابری. این نرم افزار در ایران تحریم است.

11. Newrow

Newrow Smart در لیست بهترین نرم­افزار دوره­های مجازی برای آموزش مجازی قرار دارد. Newrow برای تدریس برخط ساخته شده است. می­توانید دوره­های مجازی ایجاد کنید. کلاس­های مجازی به صورت ۱۰۰٪ مبتنی بر وب، بدون فلش، بارگیری، بدون نصب، با ابزارهای مشترک مانند وایت­بورد دیجیتال، سیستم مدیریت محتوا برای به اشتراک­گذاری ارائه­ها و فیلم­ها، اشتراک­گذاری صفحه، ضبط ابری، آزمون­های زنده و موارد دیگر را داراست. Newrow از مشخصات LTI پشتیبانی می­کند و به راحتی در کلیه LMS های اصلی کاملاً ادغام می­شود.

12. Vedamo

ودامو یک نرم­افزار کلاس آنلاین و سیستم مدیریت یادگیری است. کلاس مجازی مبتنی بر مرورگر است و نیازی به بارگیری برای پیوستن به آن نیست. حتی می­توانید بدون ایجاد حساب کاربری به یک کلاس مجازی نسخه­ی نمایشی وارد شوید. ویژگی های این کلاس: ابزارهای مشارکتی شامل وایت­بورد، اتاق­های استراحت، اشتراک صفحه و اشتراک رسانه است. ودامو همچنین در Google for Education ، Moodle و Schoology LMS ادغام شده است.

13. BigBlueButton

BigBlueButton یکی از اولین ورودی­های بازار نرم افزار کلاس مجازی بود. این پروژه از سال ۲۰۰۷ آغاز شد و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک پروژه منبع باز در دسترس قرار گرفت. BigBlueButton برای تدریس برخط با امکاناتی مانند به اشتراک­گذاری فایل­ها و دسکتاپ، تبادل صوت و تصویر، آزمون بزخط، نظرسنجی، اتاق­های برک آوت، وایت­بورد تعاملی، چت شخصی با اعضا، شخصی­سازی محیط برنامه و حداکثر ۱۵ وب­کم ساخته شده است که می­توانند در یک زمان پخش شوند. BigBlueButton همچنین در بیشتر سیستم­های اصلی مدیریت یادگیری ادغام می­شود.

14. LearnCube

LearnCube نیز برای آموزش و تدریس مجازی ساخته شده است. مانند سایر نرم­افزارهای کلاس مجازی در این لیست، LearnCube مبتنی بر مرورگر است که شما را قادر می­سازد کلاس­های مجازی را بدون نیاز به بارگیری نرم­افزار شخص ثالث بارگیری کنید یا به Flash تکیه کنید. ویژگی­های آن عبارتند از: وایت­بورد تعاملی، نام تجاری سفارشی، سیستم مدیریت محتوا، گپ متنی و ضبط کلاس است. همچنین از خدمات رونویسی بعنوان ویژگی جدید این برنامه یادشده است.

15. Electa Live

Electa Live نرم افزار کلاس آنلاین و سیستم مدیریت یادگیری را برای دوره­های مجازی برخط فراهم می­نماید. کلاس مجازی از کراس پلتفرم پشتیبانی می­شود. از ویژگی­های کلاس مجازی Electa Live می­توان به این موارد اشاره کرد: به اشتراک­گذاری پرونده، وایت­بورد تعاملی، ابزار حاشیه­نویسی، اشتراک­گذاری صفحه، ضبط جلسه، نظرسنجی و نظرسنجی برخط و اتاق­های برک آوت. علاوه بر این، مؤلفه LMS برنامه­ریزی کلاس­های زنده را تسهیل می­کند.

در پایان می­توان گفت که نرم­افزار مناسب برای استفاده در کلاس مجازی کاملا بستگی به استفاده و کاربرد شما دارد. موارد زیر می­توانند از جمله عوامل تعیین کننده نوع نرم افزار موردنیاز شما باشند:

چه قابلیت­هایی از سیستم کلاس مجازی خود انتظار دارید مثلا ویدئو کنفرانس برای حضور چند نفر را لازم دارید یا تعداد کاربرانی که همزمان به سیستم کلاس مجازی شما وصل می‌شوند چقدر است؟

چه پهنای باند و یا سخت افزاری لازم دارید؟

آیا کاربران به صورت محلی امکان اتصال دارند یا از هر جایی می‌توانند وارد کلاس مجازی شوند؟

منابع:

https://www.msrt.ir/fa/news/57503

https://www.tehranserver.ir/blog/%DB%B7

https://falnic.com/blog/top-10-virtual-classroom-software.html

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت