• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

بازسازی و ساخت حرفه ای کتابخانه: وب 2 اندیشه نوین در کتابخانه

معرفی کتاب

بازسازی و ساخت حرفه ای کتابخانه: وب 2 اندیشه نوین در کتابخانه

شیوا رضایی، کارشناس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و دبیر انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شاخه منطقه جنوب کشور

 
 

عنوان اصلی: Building your library career with Web 2.0

نویسنده: جولیا گراس Julia Gross

مترجم: فروغ رحیمی، پردیس پرتو، ندا زراعتکار

ویراستار ادبی: مرتضی خدابخشی

مشخصات نشر: تهران: اساطیر پارسی، 1394

مشخصات ظاهری: 196ص، مصور

شابک: 6-1-95292-600-978

 

جولیا گراس، استاد کتابداری در دانشگاه ادیث کوان در پرت واقع در استرالیای غربی است. ادیث کوان اولین کتابخانه دانشگاهی در استرالیا بود که برنامه های وب 2 را در سال 2007 اقتباس کرد. گراس، به مدیر پروژه آموزش کتابخانه 2 در ادیث کوان پیوست و در طول این برنامه تکنولوی های وب 2 را به کارکنان کتابخانه معرفی کرد. وی علاقه زیادی به تکنولوی های جدید و توسعه حرفه ای کتابداران دارد. او یکی از پیروان مشتاق شبکه های اجتماعی وب 2 است و می توان ارتباط او را با بسیاری ازهمکاران در شبکه های اجتماعی که در این کتاب توضیح داده شده، یافت.

کتاب " بازسازی و ساخت حرفه ای کتابخانه وب 2 اندیشه نوین در کتابخانه" در 10 فصل تنظیم یافته است.

فصل اول که به "وب2 و حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی" اختصاص دارد به تبیین نیاز حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی به پذیرش و رشد همگام با دنیای به سرعت در حال تغییر پرداخته و مروری بر چگونگی اثر فناوری های نوظهور از جمله وب 2 بر شکل گیری کتابخانه و حرفه کتابداری دارد. این فصل، سه بخش اساسی از فعالیت های حرفه ای شامل بازاریابی، شبکه سازی و توسعه حرفه ای که وب 2 در آن ها کاربرد دارد را توصیف می کند.

فصل دوم " شبکه های اجتماعی و حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی" ، مروری است بر شبکه ها و رسانه های اجتماعی. در این فصل بر مسئله نیاز به مشارکت متخصصان کتابدار در شبکه های اجتماعی تاکید می شود. همچنین در این فصل، وب گاه های سه شبکه اجتماعی فیسبوک، لینکدین و توییتر، معرفی و برخی از مراحل اولیه در جهت استفاده حرفه ای از این وبگاه ها را برای متخصصان کتابداری، فراهم می آورد.

تمرکز فصل سوم با عنوان " استفاده از فیسبوک، لینکدین و توییتر در حرفه شما"، بر بررسی ویژگی های هر یک از این وبگاه ها است. در ادامه نویسنده توضیح می دهد که چگونه می توان پوشه ای حرفه ای را در هر یک از این وبگاه ها راه اندازی نمود و بدین وسیله از حرفه کتابداری خود حمایت کرد.

" بازاریابی شخصی و توسعه شغلی" عنوان فصل چهارم کتاب است که در آن به اهمیت بازاریابی و تأثیر آن بر توسعه شغلی و اصول و باید ها و نبادهای این حوزه، پرداخته است. در فصل پنجم که عنوان آن " حریم خصوصی، شکه های اجتماعی و حرفه شما" است بر حریم خصوصی در دنیای وب 2، تاریخچه فرسایش تدریجی حریم خصوصی بر خط از زمان پیدایش اینترنت و تغییر نگرش نسل ها به حفظ حریم خصوصی تمرکز دارد. همچنین بر خطراتی که متخصصان علم اطلاعات باید در ارتباط با حفظ حریم خصوصی بر خط حرفه شان مدنظر قرار دهند تاکید شده است.

فصل ششم، به یادگیری مادام العمر اجباری برای متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و لزوم استقبال آن ها به یادگیری مادام العمر در سرتاسر زندگی شغلی، می پردازد. این فصل همچنین نقش های جدیدی که در کتابخانه در حال ظهور هستند، مروری کلی دارد. فصل هفتم بر آن چه متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی می تواند برای کنترل و توسعه شغلی خود انجام دهد و در آموزش خود مستقل گردد، تمرکز دارد. این فصل با عنوان " توسعه وب 2 در حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی"، نقش سازمان های حرفه ای را در حمایت از ایجاد و توسعه شغلی برجسته می سازد.

در فصل هشتم تحت عنوان " شبکه سازی و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی"، شبکه سازی به عنوان یکی از شالوده های علم اطلاعات و دانش شناسی مورد بحث قرار گرفته است و نقش حیاتی شبکه ها در آموزش حرفه ای و پیشرفت را نشان می دهد. این فصل سه عملکرد شبکه های حرفه ای را شامل 1) ارائه پشتیبانی 2) توانان ساختن متخصصان در اعمال نفوذ و 3) تسهیل یادگیری حرفه ای را توضیح می دهد.

" ارشاد و آموزش الکترونیکی برای توسعه شغلی" عنوان فصل نهم کتاب است که به بحث درباره نقش ارشاد و آموزش در حرفه کتابداری پرداخته و علت اهمیت آن را توضیح داده و به بررسی چگونگی سودمندی آموزش برای کتابداران می پردازد و به نقش راهنمایی و آموزش در کتابداران تازه کار تأکید دارد.

فصل دهم کتاب، " روزآمد بودن و شایستگی های شغلی" است که اهمیت روزآمدی و کسب اطلاع از آخرین اخبار حرفه ای در حوزه علم اطلاعات را بیان می دارد. این فصل پدیده ترافیک اطلاعاتی را مورد بحث قرار داده و راهبرهایی را برای مقابله با ترافیک اطلاعات ارائه می دهد. در انتهای این فصل نیز برخی از توانایی ها و صلاحیت های مرتبط به رسانه های اجتماعی برای متخصصان علم اطلاعاتی که در محیط وب کنونی 2 کار می کنند را مورد بحث قرار داده است.

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت