یک تجربه

چاپ

یک تجربه

دکتر مریم اسدی

رییس اداره مرکز گنجینه و اسناد دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

من پنج سال معاون کتابخانه بودم. این پنج سال برای من آموزه ها و تجربه های زیادی داشت. از آنجاییکه عشق به رشته و حرفه خود داشتم، این زمان را فرصتی ارزشمند قلمداد کردم و سعی کردم حتی ثانیه های آن را برای ارتقا کتابخانه ای هدر ندهم. هدفم دادن تصویر مثبت و پویا و شاداب از کتابخانه و‌کتابدار به استفاده کنندگان از کتابخانه بود. این اطمینان را به آنها بدهیم دست خالی از کتابخانه بیرون نخواهند رفت. حتی اگر به نیاز اطلاعاتی خود دست پیدا نکردند حداقل بدانند در کتابخانه کسانی هستند که به انها اهمیت می دهند و برای رفع نیازاطلاعاتی شان تلاش می کنند. آموزش سواد اطلاعاتی کاربران از بالاترین اولویت برایم برخوردار بود. همواره تلاش می کردم از تمام مجراهای اطلاعاتی مثل وب سایت، کانال تلگرامی، صفحه اینستاگرام، انتشار خبرنامه، تهیه بروشور، تهیه اینفوگراف آگاهی مراجعان را نسبت به فعالیت ها و خدمات کتابخانه بالا ببرم و سواد پژوهشگری انها را ارتقا بخشم.

یک خاطره شیرین خدمتتان بگویم...یک روز یکی از اعضای هیات علمی دانشجویان خود را برای درس سمینار تحقیق به کتابخانه آورد. بعد از اینکه مباحث آموزشی را مطرح کردم، استادشان خاطره ای از دوره دکترایش در خارج از کشور برای دانشجویان بیان کرد. گفت که در آنجا کتابداران در کنار پژوهشگران بودند و به دانشجویان و پژوهشگران کمک های زیادی می کردند. گفت امروز شما، من را به یاد کتابدار آنجا انداختید و بسیار خوشحال هستم در ایران و در دانشگاه شما را داریم. از دانشجویان خواستند که من را تشویق کنند.

البته در کنار مسایل فنی و تخصصی کتابخانه، مسایل ریز و درشت و اتفاقات غیرمترقبه ای پیش می آمد و همیشه آماده بودم. یکی اتفاقاتی که همیشه و هر روز با ان مواجه بودم سرویس بهداشتی بود. یک روز چاه می گرفت. یک روز سقف چکه می کرد. یک روز شیر آب خراب می شد. یک روز موبایل یکی تو چاه می افتاد، یکی در دستشویی گیر می کرد و در باز نمی شد، به نظافت معترض می شدند و مسایلی از این دست...در هر حال این مسایل هم به من آموخت که چگونه بتوانم مشکلات را مدیریت کنم و شرایط آرامی را برای کاربران خود فراهم کنم.

در هر حال تجربه کار در کتابخانه به من نشان داد برای اینکه استفاده کنندگانتان به کتابخانه و کتابداران اهمیت بدهند و تصویر مثبتی از آنها داشته باشند، توجه به ارتقا سواد اطلاعاتی و به روز بودن کتابداران، اهمیت به آموزش کاربران و کمک گرفتن از تمام بسترها و مجراهای اطلاعاتی و فناوری های نوین برای آگاهی بخشی به آنها، و نقش فعال و پویای کتابخانه در سازمان مادر و زندگی علمی، پژوهشی، و حتی اجتماعی و شخصی کاربران بسیار در ایجاد این تصویر مثبت موثر است.

دوست داشتم در پایان توصیه‌ای به دانشجویانی که تازه وارد این رشته می شوند نمایم. کاری را که شروع کردید را حتی اگر به آن علاقه ندارید و مجبورید ادامه دهید، خوب به سرانجام برسانید، سعی کنید در رشته خود قوی و باسواد باشید، مطالعه را فراموش نکنید، مهارتهای فناوری خود را افزایش دهید. سعی کنید یک قدم جلوتر از دانشجویان سایر رشته ها باشید. مسلما شما مسلح به چیز قدرتمندی هستید که سایر رشته های فاقد آن و یا از حداقل آن برخوردارند و آن سواد اطلاعاتی و راهبری پژوهش است.