کتابخانه آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه

چاپ

کبری زارع، مسئول کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی شهر بیضا

نویسنده: توران میرهادی (خمارلو)

عنوان: کتابخانه آموزشگاهی ونقش آن درایجاد عادت به مطالعه

مشخصات نشر: تهران: نشر کتابدار، 1383.

مشخصات ظاهری: 116 صفحه.

هرساله عده کثیری از دانش آموزان هم به صورت انفرادی وهم به صورت جمعی از سوی مدارس از کتابخانه عمومی بازدید می کنند، اما تعداد نسبتا کمی از آنان عضوکتابخانه می شوند واز کتابخانه استفاده می کنند.کتاب مذکور به موانع و مشکلات دانش آموزان از جمله مسئله دوری مسافت، ناآگاهی والدین ومربیان از نقش مطالعه کتب غیر درسی در پیشرفت تحصیلی و فراگیری مهارت های لازم برای زندگی، عدم هدایت دانش آموزان به سوی کتب غیر درسی از سوی آموزش وپرورش، عدم شناخت کتابخانه و عدم دسترسی به منابع و... پرداخته است. نویسنده در این اثر راه حل های فوق العاده وکاربردی در قالب ارائه تجربیات غنی وطولانی با توجه به نیروهای اصلی (یعنی خود بچه ها و مربیان که سازنده وگرداننده اصلی مدارس هستند)، هم به آموزش وپرورش و مدارس و هم به کتابداران جهت تعامل و یاری کردن مدارس درتحقق این امر برای راه اندازی کتابخانه آموزشگاهی بدون داشتن بودجه کافی، کتابدار ومنابع ارائه می دهد.

کتاب حاوی گزارش هایی از تجربه مدرسه فرهاد است. این کتاب حاوی دو گفتار است که درآن ها بیشتر جنبه علمی و اجرایی مد نظر بوده است.گفتار اول حاوی مراحل ایجاد کتابخانه وبرنامه ها، موانع ومشکلات می باشد. گفتار دوم به ایجاد عادت به مطالعه در هفته وچگونگی اجرا و راه حل ها برای تک تک پایه های کلاسی به صورت جدا گانه وخاص و ارزشیابی نتایج، نقایص کار، وپیشنهادات پرداخته است.

برچسب ها: