معرفی کتاب The Student’s Guide to Research Ethics

چاپ

معرفی کتاب

The Student’s Guide to Research Ethics

پگاه تاجر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز


چرا پژوهشگر باید پیامدهای اخلاقی کار خود را در نظر بگیرد؟

چه چیزهایی پژوهش­های اخلاقی را می­سلزد؟

چگونه می توان اخلاق پژوهش را در طول یک پروژه تحقیقاتی حفظ کرد؟

 

این راهنمای خواننده پسند، به بررسی سؤالات فوق و دیگر مباحث اخلاقی مطرح در فرآیند پژوهش می­پردازد و محققان مبتدی و باتجربه را در شناسایی مسائل اخلاقی پژوهش یاری می­رساند. نویسنده، مباحث اخلاقی متعددی که از مرحله طراحی تا جمع­آوری و تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش می­تواند به وجود آید را به طور کامل در کتاب مورد بررسی قرار می­دهد. علاوه بر این، به مباحث مورد توجه و روزآمدی چون محتوا ، محرمانه بودن و سوالات اخلاقی مربوط به انتشار پژوهش­ها می­پردازد.

در این کتاب، بحث­های مفیدی درباره تئوری­های اخلاقی و نیز مطالعات موردی متنوعی وجود دارد. نویسنده از طریق مطرح کردن این موارد تلاش می­کند تا دشواری­ها و معضلات اخلاق پژوهش و چگونگی جلوگیری و یا رفع آنها را برجسته نماید.

نسخه جدید کتاب کاملا به روز شده است تا به خوبی بتواند مسئله اخلاق پژوهش که امروزه بسیار بر رعایت آن توسط پژوهشگران تأکید می­شود را منعکس نماید.

کتاب اطلاعاتی راجع به موارد زیر ارائه می­کند:

دلواپسی­های اخلاقی اینترنت و فناوری

چارچوب های نظارتی و حاکمیت پژوهش

الزامات اخلاقی نهادهای مالی

شمول مشاركت كنندگان پژوهش در طرح تحقيق

دستورالعمل­های اخلاقی در رشته‌های مختلف

به منظور برجسته کردن موضوعات کلیدی، در سرتاسر کتاب کادرهای "گفتگوی اخلاقی" و "معضلات اخلاقی" ارائه شده است. بخشهای مطالعه بیشتر در انتهای هر فصل وجود دارد. همچنین، نویسنده مبحث سرقت ادبی را نیز به خوبی در کتابش پوشش داده است.

کتاب "راهنمای دانشجویی اخلاق پژوهش" ابزاری ارزشمند برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و نیز حرفه­مندانی است که پژوهش بخشی از شغل آنهاست.

درباره نویسنده

پل الیور مدرس دانشکده علوم تربیتی و توسعه حرفه در دانشگاه هادرزفیلد است. وی، تجربه زیادی در تدریس روش­های تحقیق در مقطع تحصیلات تکمیلی و نیز راهنمایی پایان­نامه­های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارد. علایق پژوهشی وی عبارتند از علوم تربیتی، فلسفه و مذهب تطبیقی.