دومین نشست تخصصی انجمن کتابداری شاخه فارس با عنوان اهمیت رمان و داستان

دومین نشست تخصصی انجمن کتابداری شاخه فارس با عنوان اهمیت رمان و داستان با حضور احمد اکبرپور ، تنی چند از نویسندگان شیراز و علاقه مندان به ژانر داستان در روز پنجشنبه یکم آبان ماه در اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از ساعت 9 تا 11:30 برگزار شد.
 "شایان ذکر است احمد اکبرپور در سال ۱۳۴۹ در چاه ورز لامِرد استان فارس به دنیا آمد. تحصیلات خود را در شهرهای جهرم، شیراز و تهران تا مقطع کارشناسی در رشته روان‌شناسی در دانشگاه شهید بهشتی تهران به پایان رساند. عمده شهرت وی بابت نگارش داستان‌های کودک و نوجوان است که برای وی جوایز متعددی ازجمله کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و شورای کتاب کودک را به ارمغان آورده‌است. اکبرپور عضو شورای کتاب کودک و نیز انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. آثار ایشان به زبانهای انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، چینی، کره ای و ترکی استانبولی ترجمه شده‌است. قطار آن شب و شب به خیر فرمانده در چندین کشور جهان به چاپ رسیده است. درون‌مایه داستان‌های اکبرپور را مضامینی همچون بازیابی و بازشناسی هویت و ارادهٔ فردی، تنهایی و صلح تشکیل می‌دهد روبرو شدن کودک یا نوجوان با مسایل و مشکلات فردی و اجتماعی و چگونگی و قدرت حل مسئله از جمله موارد عمدهٔ رمان ها و داستان های ایشان است. حضور تکنیک های جدید داستان‌نویسی در محیط های بومی، آثار او را متمایز کرده‌است. خلاقیت و نوآوری او در بازآفرینی و بازنویسی افسانه ها، فرهنگ کهن ایرانی را به زبانی تازه به گوش مخاطب نسل معاصر می‌رساند. طنز موجود در آثار وی، چه در کارهای صرفا طنز مانند واژه‌های نفهم، و چه آثار اجتماعی مانند من نوکر بابا نیستم، کودک و نوجوان و حتی مخاطب بزرگسال را به سمت خود کشانده است."
در این نشست نویسنده و شاعر، اکبرپور، مطالب خود در خصوص رمان را با مشارکت فعال شرکت کنندگان ارائه نمود. در باب اهمیت داستان وی در آغاز اشاره داشت که چرا انواع ادبی مانند داستان و شعر را مطالعه می کنیم و اعتقاد دارد که دریافت شعر و داستان با تمام دریافتی که علم به ما می دهد، متفاوت است و ماندگاری رمان در رمز دریافت متفاوت می باشد. به عقیده ایشان اگر نوع دریافت متفاوت نبود، گونه ادبیات می توانست منقرض شود. وی در ادامه به زمان پیدایش رمان اشاره داشت و مخاطبان را با این پرسش که رمان مربوط به چه زمانی است، روبروکرد. در پاسخ چنین بیان داشت که دنیای رمان با دنیای فرد و فرد گرایی در تماس است و با نگاه به مکان های جغرافیایی اظهار داشت در گذشته در روستا دنیای فردی وجود نداشت و به عبارتی تخیل فرد فرصت رشد و شکوفایی پیدا نمی کرد. با توجه به اینکه شالوده و اساس رمان را فردگرایی می داند، از نظر او دنیای رمان احترام به فردیت است و این زمانی است که جمع، اختیار خود را از دست می دهد و شرایطی به وجود می آید که راویان ما فرد  می شوند. از این رو رمان خط بطلانی است بر آرزوی قبیله ای که فرد اجازه ندارد به تخیل خود پروبال بدهد. رمان در مقابل عواملی که فردیت را از بین می برند، سر برافراشته است. بر این اساس وی معتقد است تخیل یک عنصر شناخته شده است و پیشرفت دنیا بر پایه تخیل فردی می باشد، نه جمع. بنابراین در دنیای رمان اعتبار به فرد و رویای وی است، ولی قبل از آن فضای فکری قالب، دنیای قبیله بود. اکبرپور اعتقاد دارد اهمیت رمان فراتر از آرامش روحی و روانی است. بر این قرار گلوگاه جایی است که انسان فراتر از جایگاه خود برود و آن تخیل است. و اشاره می کند که ذات تخیل از دنیای واقعی است. بنابراین افکار قبیله ای همچنان با رمان و داستان مشکل دارد. فقط رمان است که به تو می گوید دنیای فردی خود را دریاب و از خطرات آن نترس. در خصوص اهمیت رمان و چگونه می توان باعث حرکت آن شد او معتقد است راه های سریع و مشخص را باید جست و کلمات فرهنگ باید گندزدایی شوند. باید جزئیات را تعریف کرد و هر کس یه سهم خودش حرکت کند  و معجزه دیالوگ را برای شکستن افکار قبیله ای فراموش نکند. 
در خلال بیاناتِ اکبرپور حاضران دیدگاه های خود را مطرح و ضمن گفتگو با نویسنده نقطه نظرات یکدیگر را مورد نقد قرار دادند. 
در پایان از مجموعه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس بازدید شد.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است