کارگاه آموزشی کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه

 

فعالیتی مشترک از انجمن کتابداری شاخه  فارس و اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس

کارگاه آموزشی کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه


کارگاه آموزشی کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه چهارشنبه مورخ 21 آبان ماه با تدریس سرکار خانم دکتر محبوبه البرزی دانشیار بخش مبانی تعلیم و تربیت و متخصص آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی از دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی دانشگاه شیراز در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس برگزار گردید. این کارگاه در یک فضای کاملاً تعاملی بین مدرس و کتابداران صورت گرفت. در این کارگاه به کتابخانه به عنوان نهادی مستقل که ماهیتی مولد دارد و علاوه بر آن پایگاهی برای ارتباطات اجتماعی و تعامل فرهنگی و آموزشی است اشاره شد و نقش آن در تخلیه و تغذیه روحی وروانی و شناختی افراد تأکید گردید. از بُعد فضای آموزشی ـ فرهنگی کتابخانه به گروه مخاطبان،  بعد روانی،  بعد فیزیکی و  تجهیزات و امکانات در کتابخانه مورد بحث قرار گرفت. در ادامه اشاره شد که موضوع خلاقیت و ابتکار در شاداب سازی کتابخانه باید مورد توجه کتابداران باشد. درضمن این موضوع که شادی پدیده ای الهی است و شادی آفریده خداوند و غم آفریده شیطان می باشد و درایران باستان 60 روز را جشن می گرفتند و ایرانیان برای زنده نگه داشتن جشن ها از هر بهانه ای استفاده می کردند، مورد تأکید قرار گرفت . در ادامه اشاره شد که در این راستا برای شاداب سازی فضای کتابخانه باید مخاطبان را که شامل کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می باشند،  مورد نظر داشت. در این رابطه حساسیت ذاتی در کودکان در بدو تولد که شامل حساسیت دیداری، حساسیت شنیداری، حساسیت لمسی و حساسیت بویایی است، بحث شد. در مباحث به توانمندی های خاص کودکان در بهره گیری در کتابخانه با توجه به توانایی ادراکی دیداری و هوش داستانی: تولید و درک داستان اشاره گردید

فضای روانی کتابخانه از موضوعات جذابی بود که با مباحث توانایی ها و شایستگی های کارکنان، مهارتهای ارتباطی موثر، مسئولیت پذیری و تعهد، آگاهی و شناخت، دانش تخصصی، دوستی ـ همدلی و نظم و انظباط ارائه شد. در اصول پویایی درفضای کتابخانه با توجه به ایجاد تنوع فضایی موضوعات رنگ، نور، شکل، چیدمان و بافت به بحث گذاشته شد. رعایت عوامل زیباشناسي با تأکید بر سه مؤلفه محرکات دیداری، فضای سبز و جذابیت فیزیکی از موضوعات مورد توجه کارگاه بود. در ادامه با توجه به تحقیقات انجام شده بیان گردید که فضای شخصي(خصوصی) یا مرزهای روانشناسانه شخصي همراه با مكان، رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار مي دهند. در نتیجه نیاز به شخصي سازی محیط يك ويژگي ذاتي انسان است که بسیار مهم می باشد. فضای داخلي زيبا و نقوش دلنشین و فضای شخصي به موزات يكديگر برای توسعه حس تعلق به محیط يادگیری در کودکان و جوانان در حال رشد کمک می کند. در این رابطه اشاره شد که نظارت می تواند به دو طریق ایجاد شود: فیزیکی و روانی. موضوعات دیگری مانند ایجاد فضای کتابخانه درقالب ریزفضاها در این کارگاه ارائه گردید

تمامی حقوق مطالب محفوظ است