برنامه­ های انجمن کتابداری شاخه منطقه جنوب کشور در نیمه دوم سال 1400

 

برنامه­ های انجمن کتابداری شاخه منطقه جنوب کشور در نیمه دوم سال 1400

سی و یکمین جلسه (دوازدهمین جلسه مجازی) انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ـ شاخه منطقه جنوب کشور در تاریخ چهارشنبه دهم شهریور ماه 1400 با حضور اعضاء هیئت مدیره برگزار گردید و در خصوص برنامه ­های نیمه دوم سال 1400 به شرح زیر تصمیم­ گیری شد.

این جلسه موضوعات کارگاه های آموزشی مجازی، برنامه ریزی جهت برگزاری مراسم بزرگداشت هفته کتاب و هفته پژوهش را در دستور کار داشت. پس از بحث و تبادل نظر، اعضاء هیئت مدیره موضوع نشست هفته کتاب را "حقوق مالکیت فکری در تحول دیجیتال" و موضوع نشست هفته پژوهش را "مدیریت استراتژیک در کتابخانه های دانشگاهی و تخصصی" تعیین کردند. شایان ذکر است که کارگاه های آموزشی این انجمن در نیمه دوم سال1400 با توجه به نیاز جامعه کتابداری و در راستای توانمند­سازی دانشجویان و دانش­ آموختگان رشته و همچنین کتابداران شاغل معطوف به موضوعات روز و مورد نیاز گردید. از این رو، مطابق با علاقه دانشجویان علم سنجی به منظور خلاصه سازی داده ها و ترسیم نقشه­ های حاصل از داده­ های مرتبط به پژوهش ­های علم ­سنجی، کارگاه آموزشی آشنایی عملی با نرم افزار  VOSviewerرا برنامه ­ریزی نمود. با توجه به اهمیت فرآیند برنامه ­ریزی در فعالیت­های پژوهشی و رسم نقشه‌های ذهنی، مرتب­سازی و سازمان­دهی ایده‌ها، نوشته‌ها و طوفان­های ذهنی، کارگاه آموزشی آشنایی عملی با نرم افزار  FreeMindمصوب شد. نظر به اینکه در آستانه انقلاب فن‌آوری هستیم (انقلاب صنعتی چهارم)، پدیدة انقلابی ­ای که در تمام عرصه­ های زندگی شخصی و حرفه­ ای اثرگذار است، خرد جمعی در انجمن شاخه جنوب کشور با برگزاری کارگاه­ های کتابخانه­ ها و اینترنت اشیاء و مقدمه ای بر یادگیری ماشینی موافقت کرد. در زمینه‌ی کارآفرینی و مدیریت کسب و کار که همیشه موضوع حیاتی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی می باشد و در راستای تقویت قابلیت ­های کارآفرینی کتابداران، کارگاه آموزشی کارآفرینی در علم اطلاعات تصویب شد. یکی از مطالبات به حق دانشجویان بویژه دانشجویان رشته، توانمند شدن در روش تجزیه و تحلیل آماری است. به همین منظور کارگاه روش فراتحلیل و کاربردهای آن برای کمک به دانشجویان مورد تصویب قرار گرفت. در حوزه ارتباط علمی، جامعه علمی (دانشجویان، استادان، پژوهشگران) نیازمند ابزارها و فضاهای مبتنی بر وب هستند تا بتواننند دانش خود را مدیریت کنند و نشر دهند. در این راستا تدریس آشنایی با ابزارهای ساخت پروفایل پژوهشی در قالب کارگاه در اولویت قرار گرفت. شبکه­ های اجتماعی در حوزه پژوهش و آموزش به منظور توسعه ارتباط علمی و حرفه­ ای بسیار اثربخش هستند. فعال بودن در این شبکه­ ها فرصت­ های شغلی مناسب برای افراد ایجاد می­کند. بر­این ­قرار، اجرای کارگاه آموزشی پروفایل های سازمانی در لینکدین تصویب شد. نظام ­های استنادی از جنبه­ های مختلف مورد توجه دانشجویان، پژوهشگران و برنامه­ ریزان حوزه پژوهش هستند. با توجه به اهمیت این نظام­ ها در ارزیابی علم و تغییراتی که در شاخص­ های ارزیابی هر از چند گاهی صورت می گیرد، برگزاری کارگاه آموزشی اسکوپوس: از گذشته تا امروز برای کمک به علاقه­ مندان مصوب گردید.

شایان ذکر است جدول زمانی برگزاری نشست­ ها و کارگاه­ های آموزشی متعاقبلا اعلام خواهد شد. علاقه­ مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به روابط عمومی انجمن با شماره موبایل 09171191730 و یا از طریق ایمیل انجمن به نشانی  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  تماس حاصل نمایند.

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است