دوره پنجم، شماره سوم: داوری علمی
درک داوری علمی
دکتر محمدرضا قانع
دانشیارعلم اطلاعات و دانششناسی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری و رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شاخه منطقه جنوب کشور
مفهوم داوری مدت ها قبل از ایجاد نشریات علمی وجود داشته است. در واقع، تصور می شود که فرآیند داوری از یونان باستان به عنوان روشی برای ارزیابی آثار مکتوب مورد استفاده قرار گرفته است
داوری مقاله های علمی، رویکردها و معیارها
رحمت الله فتاحی
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
داوری مقاله یکی از رویکردهای جامعه علمی و دانشگاهی با هدف اعتباربخشی و بهبود بروندادهای پژوهشی است. درعین حال، موضوع داوری اکنون به شکل یک مسئله درآمده و دچار برخی آسیبها شده است
گفتاری پیرامون داوری
ملیحه نیک کار
استاديار بازنشسته گروه علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاه پيام نور، مركز شيراز
داوری در لغت به معنی قضاوت است و داوری متون علمی در واقع قضاوت دقیق از یک پروژه علمی است که موجب افزایش اعتبار، دقت و تقویت محتوایی اثر علمی خواهد شد. متون علمی در قالب کتاب
داوری علمی به مثابه وظیفه حرفه ای
محمد حسن زاده
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس
برای یک پژوهش علمی دو هدف کلی در نظر گفته می شود: الف. حل یک مساله و یافتن پاسخ برای آن، و ب. مشارکت در دانش. دستیابی به این دو هدف از طریق یافته های پژوهش انجام می شود
پژوهش شروع سفری جذاب برای پژوهشگران واقعی
سپیده فهیمی فر
عضو هیات علمی گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
زمانی که صحبت از پژوهش می شود افراد با انگیزه های مختلف و با توجه به تجربه های قبلی خود یا دوستان خود از آن سخن می گویند. برخی این فعالیت را کار آسانی می دانند زیرا به چشم خود دیده اند
گفتکو با دکتر علی بیرانوند، مدیر داخلی مجله مدیریت اطلاعات و دانش شناسی
زهرا شاه نظرنژادخالصی، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات و دانش دانشگاه شیراز
مریم ترکمن، دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
مهشید آردی، دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
لطفاً در ابتدا خودتان را برای مخاطبان معرفی و بفرمایید که در کدام نشریات مشغول به فعالیت هستید؟
داوری علمی در دوره دکتری
دکتر پگاه تاجر
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانش آموخته دکتری بازیابی اطلاعات و دانش دانشگاه شیراز
دوره دکتری فرصت بسیار مناسبی برای کسب و تقویت مهارت های مختلفی چون تدریس، سخنرانی، پژوهش، نگارش و حتی داوری علمی است. ممکن است برخی تصور کنند که فقط استادان و پژوهشگران
کارنامه داوری، کاری نو برای بهبود زمان داوری در نشریات
زهرا شاه نظرنژاد خالصی
عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه منطقه جنوب کشور
پژوهشنامه بینالمللی پردازش و مدیریت اطلاعات دست به کار تولید کارنامه داوری برای داوران نشریه شد. زمان داوری مقالات در نشریات علمی، یکی از برجستهترین نگرانیهای نویسندگان
نگاهی اجمالی بر دستورالعمل داوری انتشارات امرالد
شیوا رضایی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز- گرایش مدیریت اطلاعات و دانش
داوران امرالد در ابتدا ایمیلی دریافت می کنند که از آنها دعوت می کند تا برای یک مجله یا پیشنهاد کتاب داوری کنند. داور می تواند این پیشنهاد را بپذیرد یا رد کند. البته در روند داوری
پابلونز برای داوران علم
پگاه تاجر
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانش آموخته دکتری بازیابی اطلاعات و دانش دانشگاه شیراز
در محیط تحقیقاتی بسیار رقابتی عصر حاضر، اغلب از محققان خواسته می شود تا علاوه بر نشان دادن تأثیر انتشارات شان، تأثیر خدمات خود را از جنبه های دیگری چون داوری، جذب بودجه پژوهشی و برنامه های
Scientific Peer Review
شیوا رضایی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
کتاب "داوری علمی: رهنمودهایی برای داوری آگاهی بخش" توسط جی. ماتیاس استارک در سال 2017 به زبان انگلیسی انتشار یافته است. نویسنده به طور جامع و گسترده خوانندگان را