• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

دوره سوم، شماره اول: نمایشگاه کتاب و صنعت نشر

رونق کتاب، کتابخانه، کتابخوانی، نشر و دیگر مهارت‌های شناختی و غیرشناختی نیازمند راهبردها و راه‌حل‌های یکپارچه و متناسب با نیازهای زیستی است

دکتر حمید محسنی

کم‌ وکیف تولید و مصرف اطلاعات برای بقا و ارتقای کیفیت زیست از همان آغاز تکامل زیست‌شناختی و سپس تکامل فرهنگی انسان‌ها مهم بوده است و عامل اصلی تفاوت آنها. تکامل زیست‌شناختی انسان، و بعدها تکامل فرهنگی (و در نتیجه، هر چیز انسان‌ساز، از جمله کتاب، کتابخانه، نشر و مانند آن) را باید همواره با شاخص ارزش زیستی و نقش آن در تامین بخشی از نیازهای زیستی ارزیابی کرد. توضیح آن که افسانه‌ها، باورها، سنت‌ها، آداب و رسوم، خرافات، ادبیات، زبان، و غیره نیز کارکردها و ارزش‌های زیستی (حداقل برای همان گروه یا جامعۀ خاص) دارند و بر همین اساس نیز اوج و افول آنها قابل ارزیابی است.

ادامه مطلب

وضعیت کتابفروشی‌های کشور

دکتر بهروز رسولی
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

علیرغم توجه به کسب‌وکار کتابفروشی طی سال‌های گذشته، همچنان کتابفروشی‌ها به عنوان یکی از چالش‌های صنعت نشر از سوی مدیران و برنامه‌ریزان کشور معرفی می‌شوند که دید دقیق و روشنی نسبت به وضعیت به‌روز آن­ها وجود ندارد. تا زمانی­که وضع موجود به درستی شناسایی نشود مطمئناً نمی‌توان برای آینده برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کاربردی ارائه کرد.
ادامه مطلب

طرح حمایت از انتشار همزمان آثار جدید خارجی در ایران

دکتر سید عباس حسینی نیک
پژوهشگر حقوق مالکیت فکری / مدیر مسؤول انتشارات مجد

ابتدا تأملی در همگامی تصویب قوانین داخلی و اصلاحات کنوانسیون برن در دو دوره اخیر خواهیم داشت.

کنوانسیون برن تاکنون در چهار نوبت اصلاح شده است؛ سال 1928 در کنفرانس رم، سال 1948 در کنفرانس بروکسل، سال 1967 در کنفرانس استکهلم و آخرین آن ، سال 1971 در کنفرانس پاریس.

سالها بود که نگرانی بیشتر کشورهای در حال توسعه از شکاف بوجود آمده بین آنها و کشورهای پیشرفته و تولید کننده علم، مورد توجه محافل بین المللی قرار گرفته بود تا اینکه در کنفرانس اسهکلم این دغدغه بطور جدی مطرح شد.

ادامه مطلب

گفتگو با دکتر داریوش مطلبی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

با توجه به تجارب ارزشمندتان در زمینه برپایی نمایشگاه کتاب به عنوان کادر اجرایی بفرمایید که با برپایی نمایشگاه های کتاب به شکل کنونی در ایران موافق هستید؟ چرا؟

مطلبی: یکی از مهم‌ترین اهدافی که نمایشگاه‌ها در کل و نمایشگاه کتاب به‌طور خاص پیگیری می‌کنند معرفی تازه‌های نشر به جامعه مخاطب و همچنین ایجاد تعامل بین فعالان صنعت نشر است. نمایشگاه کتاب تهران در تحقق هدف اول، با معرفی بخش اعظم تازه‌های نشر به خیل عظیم جامعه مخاطب، تقریبا موفق عمل می‌کند و ما شاهد حضور احاد مردم از سراسر کشور در نمایشگاه هستیم.
ادامه مطلب

گفتگو با دکتر عباسعلی سالک‌نژاد، موسس «امیرا کتاب»

مصاحبه کننده: زهرا شاه نظرنژادخالصی/ عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی انجمن کتابداری فارس


  • لطفا خودتون رو بیشتر برای مخاطبان نشریه الکترونیکی انجمن کتابداری فارس معرفی بفرمایید؟

سالک نژاد هستم متولد سال 1339. در بیزینس های مختلفی در ایران و در کشورهای مختلف فعالیت داشته ام.تخصص های مختلفی را در زمینه های هنری،صنایع دستی، توریسم،آی تی و سایر صنایع داشته و همچنین دارای فعالیت های مدیریتی و اجرایی در نمایشگاه های مختلف خارج از ایران بوده ام.

ادامه مطلب

نشر و کتابداری، گفتگو با دکتر محمد حسن‌زاده

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران

نظرتان درباره راهبردهای برون رفت از مشکلات موجود در نشر ایران چیست؟

ابتدا باید ببینیم که مشکلات موجود در نشر ایران چیست، مشکلات نشر در ایران، امروزه در چند دسته جای می گیرد، دسته اول، کاهش کمّی انتشارات ، دسته دوم، کاهش کیفیت محتوایی انتشارات و دسته سوم که متاثر از مشکلات پیشین است، ایستایی صنعت نشر به صورت کلی است.
ادامه مطلب

گفتگو با دکتر حمید محسنی مدیر نشر کتابدار

چکیدۀ نسبتا مختصر این پرسش و پاسخ را خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) منتشر ساخته است. اما به دلیل ارتباط مقاله‌سازی و کتاب‌سازی با تولید و نشر محتوا (موضوع این ویژه‌نامه) نسخۀ کامل آن در این ویژه‌نامه منتشر
می‌شود. پرسش‌ها توسط ساره گودرزی از خبرگزاری ایبنا طرح شده است.

به نظر شما عوامل اصلی کتاب‌سازی در سال‌های اخیر چیست؟

کنش‌های مرتبط با تولید و مصرف محتوا را می‌توان مجموعۀ کنش‌های اجتماعی افرادی تلقی کرد که در زمینه و بافت کلی‌تر و بزرگ‌تر اجتماع و محیط قرار دارند. چند و چون تعامل فرد و اجتماع و نقطۀ برش آن است که در کم و کیف تولید و مصرف محتوا و از جمله پدیدۀ منفی کتاب‌سازی تعیین‌کننده است.

ادامه مطلب

گفتگو با دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد

فرصتهای شغلی کتابداران در حوزه‌های نشر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نشر حوزه‌ای است که بصورت دیرینه با کار کتابداران عجین بوده است. در واقع، از آنجایی که بخش اعظمی از فعالیتهای کتابداران روی نشر و در بستر نشر صورت می‌پذیرفت، لذا نشر را می توان یکی از حوزه‌هایی دانست که همواره مورد علاقه کتابداران بوده است.
ادامه مطلب

گفتگو با دکتر سید عباس حسینی نیک،‌ مدیر مسئول انتشارات مجد

شما حقوق خوانده اید، ناشری تخصصی و دانشگاهی در حوزۀ نشر آثار حقوقی هم هستید، مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی هستید. در عین حال محقق و مدرس حوزه حقوق نشر هم هستید. به نظر شما نشر در ایران با چه مسائل و مشکلاتی مواجه است و به طور خاص ارتباط آن با مسائل حقوقی و بخصوص مالکیت فکری چیست؟

مهمترین مشکل حوزه نشر کتاب، عدم تولید محتوای ایده آل برای نشر است. وقتی محتوای خوب و مناسب چه از لحاظ علمی و پژوهشی، چه از لحاظ ادبی و هنری تولید نمی شود این به معنای آن است که متاعی با مزیّت و قابل عرضه وجود ندارد و در این شرایط نباید انتظار رونق اقتصادی برای کالای نامرغوب داشت.

ادامه مطلب

يك خاطره يك نگاه

ناهيد كسايي
كتابدار كتابخانه مركزي دانشگاه شيراز

کلمات قدرت خلق کردن دارند. وقتی شما کلامی را بر زبان می­آورید و يا مي­نويسيد به آن زندگی می‌بخشید. همواره اولين تجربه حضور در اماكن خاص كه وابسته به شغل و علاقه­مندي انسان است يكي از خاطره انگيزترين روزهاي زندگي محسوب مي­شود.

ادامه مطلب

روزی در شهر آفتاب

آمنه عوض پور
نویسنده کودک و نوجوان/ ناشر

شاید برای هر کسی ملاقات کردن با یاری که مدت­هاست در انتظارش بوده، از طعم خوش یک خواب نیمروزی هم شیرین­تر باشد. با صدای تلفن از خواب پریدم و گیج و مبهوت پاسخ ناشری را دادم که پس از شانزده سال همکاری مداوم، این بار هم مژدگانی می­خواست. چیزی حدود شش ماه در تدارک تصویرسازی و مهیا نمودن دو کتابی بودیم که در زمینه کودک به چاپ رسیده بود و حالا با تیراژ ده هزار نسخه­ای می­رفت تا دو روز دیگر، خود را به اولین ساعات نمایشگاه کتاب تهران برساند.


ادامه مطلب

گذری بر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

زهرا شاه نظرنژادخالصی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی(مدیریت اطلاعات)

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی در ایران است که در میانه اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود.
نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۶۶ در نمایشگاه بین‌المللی تهران (در انتهای بزرگراه چمران) برپا شد و تا سال ۱۳۸۵ برگزاری آن در همین مکان ادامه یافت.

ادامه مطلب

تقویم اجرایی نمایشگاه‌های بین المللی کتاب

زهرا شاه نظرنژاد خالصی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی (مدیریت اطلاعات)

با توجه به اهمیت نمایشگاه کتاب این رویداد فرهنگی عظیم، اطلاع از تاریخ برگزاری آن در سطح بین الملل، خالی از لطف نیست.

جدول ذیل نمایانگر تقویم اجرایی نمایشگاه‌های بین المللی کتاب در سال 2020-2019 است که توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای ناشران، خبرنگاران، نویسندگان و علاقمندان به نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور تهیه شده است.

ادامه مطلب

گزارش تحلیلی وضعیت نمایشگاه کتاب استان فارس

شکیلا اکبری
کارشناسی علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز

بدون تردید کتاب از جمله قدیمی‌ترین وسایل ارتباطی، مظهر اندیشه‌ورزی و خرد آدمی به‌شمار می‌آید. کتاب از مهم‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی است و ارزش تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن بر کسی پوشیده نیست.

با توجه به اهمیت کتاب و فرهنگ کتابخوانی در جامعه‌مان و ضرورت پرداختن به این موضوع و سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی نمایشگاه کتاب بهترین محل برای تبلور بازار بزرگ دانش انسان است و مرکزی برای تبادل اندیشه و غنی شدن سبد فرهنگی خانواده‌ی ایرانی و راه رونق اقتصادی در بخش فرهنگی و ادبی به‌حساب می‌آید.

ادامه مطلب

معرفی وب‌گاه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران

زهرا فولادفر
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در سال 1371 از دل دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیرون آمد. هدف اصلي از تأسيس اين مؤسسه برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب دراستان‌ها و نقاط دوردست كشور، برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي در داخل و خارج و رشد و توسعه كتاب و كتاب‌خواني در سطح كشور بوده است.

ادامه مطلب

معرفی کتاب Attending an International Book Fair: A Guide for First-Time Participants

سمانه منوریان
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز

اگر به فکر راه‌اندازی یا شرکت در یک نمایشگاه کتاب هستید، این کتاب می‌تواند چشم‌انداز و اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد تا هوشمندانه تصمیم‌گیری کنید. در این کتاب شما با نمایشگاه‌های معتبر دنیا و چالش‌های پیش‌رو برای برگزاری نمایشگاه آشنا می‌شوید. شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، زمان و هزینه‌های مالی زیادی را دربر دارد. تعداد زیادی نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب وجود دارد که دردوره‌های مختلف سال برپا می‌شوند. انجمن بین‌المللی ناشران و ناشر همین کتاب، لیستی از نمایشگاه‌های اصلی را در وب‌سایت خود معرفی می‌کنند.

ادامه مطلب

معرفی کتاب A history of the Frankfurt Book Fair

سمانه منوریان
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز

بخش اول این کتاب به معرفی نمایشگاه اصلی کتاب فرانکفورت از قرون وسطی تا عصر اصلاحات می‌پردازد که شامل تاریخچه نمایشگاه و مسائلی مانند سانسور کتاب مقدس و ... است.بخش دوم دوره لیپزیگ و نقش تاریخی آن را بررسی می‌کند. بخش آخر، به نمایشگاه کتاب فرانکفورت در قرن بیستم می‌پردازد و موضوعات متعددی مانند ققنوس فرانکفورت، جایزه صلح و گسترش فرانکفورت به نمایشگاه‌ها، نقش مطبوعات، نویسندگان در نمایشگاه کتاب: از آلبرت شوایتزر تا سلمان رشدی و الکترونیکی شدن فرانکفورت به تفصیل بیان شده‌اند.

ادامه مطلب

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت