• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

دوره دوم، شماره سوم: ادبیات کودک

مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز صدرا

کودکی دوره طلایی زندگی هر انسان است. هر چه محیط کودک برای کسب تجربه های گوناگون آماده تر باشد و دیده ها، شنیده ها و بازی های او غنی تر باشد، فکر و ذهن او گسترده تر می شود. پس هر کس که می خواهد فرزندی موفق در آینده داشته باشد، باید سعی کند دنیای ذهنی و خیالی کودکش را پرورش دهد؛ و این میسر نمی شود مگر مهارت ها و توانایی های او را از طریق بازی، نمایش، قصه و... افزایش دهد.

ادامه مطلب

اقتباس سینمایی و نمایشی

امیر بیاتی
تهیه کننده و کارگردان

از اوایل پیدایش تئاتر و سینما، اقتباس ادبی جایگاه ویژه‌ای در این هنرها داشته است و اهمیت ادبیات در سینما و تئاتر بر کسی پوشیده نیست. اقتباس، ميان تئاتر، سينما و ادبيات، امري دوسويه است و تأثير متقابل اين سه هنر بر يکديگر امري است واجب و انکار ناپذیر.

اقتباس ادبي در سينما و تئاتر، همواره ادامه خواهد داشت و موفقيت برخي فيلم‌ها نيز بر نگارش بسياري از رمان‌ها تأثير مي‌گذارد؛ مثلاً موفقيت تجاري يک اثر سينمايي که بر اساس اقتباسي ادبي ساخته شده است مي‌تواند به نگارش دنباله‌هاي آن رمان بينجامد.

ادامه مطلب

خلیج فارس و جایگاه آن در شعر کودک و نوجوان

اعظم ایزدی
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز یک شیراز
هدف از مطالعه‌­ی حاضر بررسی واژگان شناختی و توجه به مساله مهم ملی میهنی خلیج فارس از سوی شاعران کودک و نوجوان بود. به این منظور با جست و جو در کتابهای کانون پرورش فکر ی کودکان و نوجوانان کتابهای شعر که با موضوعات مختلف سروده شده بود و در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است مورد بررسی قرار گرفت.
ادامه مطلب

چهره و نقش خانواده به ویژه دختران در آثار طاهره ایبد

طاهره ایبد
نویسنده ادبیات کودک و نوجوان
هر داستان، جهانی دارد که در آن شخصیت‌ها تعریف می‌شوند و رابطه‌هایشان، واقعیت و ماجراها و کنش‌های داستانی را می‌سازد. داستان مجاز از واقعیت است و شاید بتوان گفت که فرای واقعیت. چنان که "توماس آر. آرپ" و "جرج جانسون" معتقدند: "هدف داستان‌های ادبی، دادن آگاهی وسیع‌تر و فهم عمیق‌تری از زندگی است، نه صادر کردن بیانیه‌ی اخلاقی."
ادامه مطلب

گفتگو با دکتر زهرا افتخاری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس

اعظم ایزدی
مربی مسئول کانون پرورش فکری شماره 1شیراز
با عرض سلام خدمت سرکار خانم دکتر افتخاری
اینجانب اعظم ایزدی مربی مسئول کانون پرورش فکری شماره 1شیراز- حافظیه-جهت معرفی هرچه بهتر سازمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فعالین حوزه کودک و نوجوان، به اطلاعات شما که مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس هستید، نیاز دارم. ضمن سپاس از شما امید است تا بتوانم این کار را با پاسخ های کاملتان به نحو احسن انجام دهم.
ادامه مطلب

گفتگو با استاد نوش‌آفرین انصاری

زهرا شریفی
خبرنگار خبرگزاری کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (لیزنا)

نوش‌آفرین انصاری با تأکید بر نقش تأثیرگذار کتابدار در مثلث کودک، کتاب و کتابدار، حذف این پست از مدارس را تأییدی بر بی ارزش دانستن سواد اطلاعاتی و ادبی پایدار از سوی مسئولان عنوان کرد.
نوش‌آفرین انصاری، رئیس هیئت مدیره و دبیر شورای کتاب کودکبا اشاره بر نظرات، تلاش‌ها و تجربیات توران میرهادی در شورای کتاب کودک، از نقش راهگشای انجمن‌های کتابداری و کتابداران در اعتلای ادبیات کودک و نوجوان گفت.
ادامه مطلب

گفتگو با طاهره ایبد، نویسنده کودک و نوجوان

ندا پیری زاده
عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 1 تبریز

با عرض سلام خدمت سرکار خانم طاهره ایبد

اینجانب ندا پیری زاده عضو کانون پرورش فکری شماره 1- مرکزتبریز-جهت معرفی شما در جشنواره مهمانی از سرزمین کتاب به عنوان نویسنده مورد علاقه‌ی خود نیاز به اطلاعاتی دارم که بتوانم این کار را به نحو احسن انجام دهم. با توجه به این که من می‌خواهم از زبان خودتان شما و کتاب‌هایتان را معرفی کنم به همین دلیل به اطلاعات زیادی برای معرفی شما و کتاب هایتان نیاز دارم ضمن تشکر از شما می‌خواهم به سؤالاتم در حد امکان پاسخ کامل دهید


ادامه مطلب

ایده ها از کجا می‌آیند و چقدر زمان می‌برند تا تبدیل به داستان بشوند؟

جمشید خانیان
نویسنده کودک و نوجوان

بگذارید برگردم به خیلی دورتر؛ به دوازده _سیزده سالگی‌ام. یعنی درست زمانی که از کتاب، به معنی واقعی کلمه متنفر بودم. هیچ جوری نمی‌توانستم با این موضوع کنار بیایم که برای خواندن یک کتاب داستان باید بروم برای خودم یک جایی بنشینم و کز کنم روی کتاب و با چشم‌هام کلمه‌ها را دنبال کنم. این واقعا یعنی چی؟ و فکر می‌کردم همین قدر که ناچارم کتاب‌های درسی را بخوانم برای هفت پشتم کافی ست.
ادامه مطلب

چهره و نقش خانواده به ویژه دختران در آثار طاهره ایبد

طاهره ایبد

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان

هر داستان، جهانی دارد که در آن شخصیت‌ها تعریف می‌شوند و رابطه‌هایشان، واقعیت و ماجراها و کنش‌های داستانی را می‌سازد. داستان مجاز از واقعیت است و شاید بتوان گفت که فرای واقعیت. چنان که "توماس آر. آرپ" و "جرج جانسون" معتقدند: "هدف داستان‌های ادبی، دادن آگاهی وسیع‌تر و فهم عمیق‌تری از زندگی است، نه صادر کردن بیانیه‌ی اخلاقی."

ادامه مطلب

3 تجربه کار با کودکان و نوجوانان در مرکز شماره 1 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز

اعظم ایزدی، محبوبه فلاح زاده و شیوا برزگر
خواندن سریالی
اعضای نوجوان به ندرت حوصله خواندن کتاب های طولانی دارند و معمولا از هر کتابی استقبال نمی کنند. برای تشویق اعضای نوجوان به انجام کار گروهی، ایجاد سیر مطالعاتی و تشویق اعضاء به خواندن کتاب های خوب در این طرح ابتدا کتاب های جذاب و پرکشش مثل ماتیلدا، شازده کوچولو و ... که قابلیت بخش بخش شدن داشت را انتخاب کردم.
ادامه مطلب

تجربه ای از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

فرهاد حسن‌زاده
نویسنده کودک و نوجوان

در کودکی تا جایی که یادم می‌آید اولین کتابی که دیدم یک کتاب رنگی بود که داستانش درباره یک پری دریایی بود. آنقدر محو نقاشی‌ها و داستانش شده بودم که گذشت زمان را احساس نمی‌کردم و همه جا با خودم آن را می‌بردم. سواد خواندنش را نداشتم و خواهر بزرگترم آن را برایم می‌خواند. بعدها یادم است داستان‌های صمد بهرنگی را بسیار دوست داشتم و می‌خواندم. فضایی که از جامعه‌ی تهیدستان ترسیم می‌کرد خیلی به من نزدیک بود و آن را از خودم جدا نمی‌دیدم. همین‌طور داستان‌های علی اشرف درویشیان، داریوش عبادالهی و مهدی آذریزدی.
ادامه مطلب

ترجمه فارسی پیام روز جهانی کتاب کودک 2019 منتشر شد

زهرا شاه نظرنژاد
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی (مدیریت اطلاعات)


شورای کتاب کودک ترجمه فارسی پیام روز جهانی کتاب کودک سال 2019 را منتشر کرد. این پیام را نویسنده و تصویرگر لیتوانی، کستیتوس کسپراسویس، نویسنده و طراحی کرده و فروغ منصور قناعی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

ادامه مطلب

نخستین جشنواره دانش آموزی دوستداران آرشیو ملی ایران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در آیین افتتاحیه این نشست که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به ایراد سخن پرداخت.
ادامه مطلب

معرفی رشته ادبیات کودک و نوجوان

اعظم ایزدی
مسئول فرهنگی مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز
از آنجا كه يكی از اركان دانشگاهی شدن ادبيات كودك، وجود دوره‌هاي مستقل دانشگاهی در رشته‌ی ادبيات كودك است، مركز مطالعات ادبيات كودك تاسيس رشته‌ی دانشگاهی ادبيات كودك را از جمله اهداف اصلی خود قرار داده و همچنان كه در اساسنامه مركز پيش‌بيني شده است در نخستين نشست‌های خود بحث در اين باره را آغاز كرد.
ادامه مطلب

معرفی کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران

شیوا رضایی
کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
مقدمه
کتابخانه برای کودکان و نوجوانان به منزله پایگاه مهم آموزشی است که می‌تواند به کمک اندوخته‌های کتابداران، گستره دانش کودکان و نوجوانان را افزایش دهد (نشاط و حری نقل در نشاط و منجمی، 1395) و این بدان معناست که توسعه کتابخانه‌های کودک و نوجوان و استفاده روزافزون کودکان از کتاب باید همگام با توسعه کتابخانه‌های بزرگسالان و استفاده آنان از همه منابع اطلاعاتی باشد. در این زمینه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گام های ارزنده‌ای را باهدف ایجاد کتابخانه‌ای استاندارد و نمونه برای ارائه خدمات به کودکان برداشته است.
ادامه مطلب

معرفی کتاب افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان

شیوا رضایی
کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
سرشناسه (مصاحبه شونده): میرهادی، توران (خمارلو)، 1306-1395
مصاحبه کننده: سید حجت‌الحق حسینی
تدوینگر: ندا رسولی
ناشر: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده اسناد
سال انتشار: 1397
ادامه مطلب

معرفی کتاب تاریخ ادبیات کودکان ایران

نرجس ورع
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
نویسندگان: محمدهادی محمدی، زهره قائینی
ناشر: مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و نشر چیستا
مشخصات ظاهری: 10 جلد: مصور، جدول، نمونه، نمودار، 4000 صفحه
ادامه مطلب

تصویرگری کتاب های کودکان: تاریخ، تعریف ها و گونه ها

نرجس ورع
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
نویسنده زهره قایینی.
ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، ۱۳۹۰، ۵۲۰ صفحه
تصویر در کتاب‌ها و نشریه‌های کودکان همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
ادامه مطلب

ماهی که روی صندلی نشسته شعر می خواند

اعظم ایزدی
مربی مسئول امور فرهنگی مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز

ماهی که روی صندلی نشسته شعر می خواند
نقدی بر کتاب : ماه روی صندلی
شاعر : عباس تربن

ادامه مطلب

معرفی کتابخانه بین‌المللی دیجیتالی کودکان

خیریه حمیدپور
کارشناس ارشد مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری
شعار و تأکید اصلی:
به منظور لذت بردن از کتاب آن را بخوانید و باز کنید.
open a book to read for pleasure
وابستگی سازمانی:
کتابخانه‌ی دیجیتال بین‌المللی کودکان یک پروژه از بنیاد ICDL با مشارکت دانشگاه هیومن مریلند «واحد لابراتوار تعامل کامپیوتری» است. بنیاد ICDLیک «سازمان غیرانتفاعی» است.
ادامه مطلب

معرفی پایگاه اطلاعاتی کتاب های کودکان

خیریه حمیدپور
کارشناس ارشد مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری
اولين سايت كودك و نوجوان سال 79 در ايران شامل قصه، ‌بازي، چيستان، آلبوم، جوك، ضرب المثل، شعر، مقالات پزشكي ويژه كودكان طراحی شد.
این پایگاه به صورت رایگان در اختیار کودکان، والدین و معلمان قرار می‌گیرد که دارای قسمت های مختلفی می‌باشد. مطالب سایت معمولاً به صورت ماهانه روز آمد سازی می شود به جز بخش خبری و بخش های ویژه. منابع اطلاعاتی آن روی همان صفحه نمایش یا صفحه خانگی قابل که شامل مطالب و بخش های گوناگونی از جمله داستان، مسابقه، نقاشی، سرگرمی و ... مشاهده می باشد.
ادامه مطلب

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت