دوره دوم، شماره سوم: ادبیات کودک
مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز صدرا
کودکی دوره طلایی زندگی هر انسان است. هر چه محیط کودک برای کسب تجربه های گوناگون آماده تر باشد و دیده ها، شنیده ها و بازی های او غنی تر باشد، فکر و ذهن او گسترده تر می شود. پس هر کس که می خواهد فرزندی موفق در آینده داشته باشد، باید سعی کند دنیای ذهنی و خیالی کودکش را پرورش دهد؛ و این میسر نمی شود مگر مهارت ها و توانایی های او را از طریق بازی، نمایش، قصه و... افزایش دهد.
اقتباس سینمایی و نمایشی
تهیه کننده و کارگردان
از اوایل پیدایش تئاتر و سینما، اقتباس ادبی جایگاه ویژهای در این هنرها داشته است و اهمیت ادبیات در سینما و تئاتر بر کسی پوشیده نیست. اقتباس، ميان تئاتر، سينما و ادبيات، امري دوسويه است و تأثير متقابل اين سه هنر بر يکديگر امري است واجب و انکار ناپذیر.
اقتباس ادبي در سينما و تئاتر، همواره ادامه خواهد داشت و موفقيت برخي فيلمها نيز بر نگارش بسياري از رمانها تأثير ميگذارد؛ مثلاً موفقيت تجاري يک اثر سينمايي که بر اساس اقتباسي ادبي ساخته شده است ميتواند به نگارش دنبالههاي آن رمان بينجامد.
خلیج فارس و جایگاه آن در شعر کودک و نوجوان
چهره و نقش خانواده به ویژه دختران در آثار طاهره ایبد
گفتگو با دکتر زهرا افتخاری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس
مربی مسئول کانون پرورش فکری شماره 1شیراز
با عرض سلام خدمت سرکار خانم دکتر افتخاری
گفتگو با استاد نوشآفرین انصاری
خبرنگار خبرگزاری کتابداری و اطلاعرسانی ایران (لیزنا)
گفتگو با طاهره ایبد، نویسنده کودک و نوجوان
عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 1 تبریز
با عرض سلام خدمت سرکار خانم طاهره ایبد
اینجانب ندا پیری زاده عضو کانون پرورش فکری شماره 1- مرکزتبریز-جهت معرفی شما در جشنواره مهمانی از سرزمین کتاب به عنوان نویسنده مورد علاقهی خود نیاز به اطلاعاتی دارم که بتوانم این کار را به نحو احسن انجام دهم. با توجه به این که من میخواهم از زبان خودتان شما و کتابهایتان را معرفی کنم به همین دلیل به اطلاعات زیادی برای معرفی شما و کتاب هایتان نیاز دارم ضمن تشکر از شما میخواهم به سؤالاتم در حد امکان پاسخ کامل دهید
ایده ها از کجا میآیند و چقدر زمان میبرند تا تبدیل به داستان بشوند؟
نویسنده کودک و نوجوان
بگذارید برگردم به خیلی دورتر؛ به دوازده _سیزده سالگیام. یعنی درست زمانی که از کتاب، به معنی واقعی کلمه متنفر بودم. هیچ جوری نمیتوانستم با این موضوع کنار بیایم که برای خواندن یک کتاب داستان باید بروم برای خودم یک جایی بنشینم و کز کنم روی کتاب و با چشمهام کلمهها را دنبال کنم. این واقعا یعنی چی؟ و فکر میکردم همین قدر که ناچارم کتابهای درسی را بخوانم برای هفت پشتم کافی ست.
چهره و نقش خانواده به ویژه دختران در آثار طاهره ایبد
طاهره ایبد
نویسنده ادبیات کودک و نوجوان
هر داستان، جهانی دارد که در آن شخصیتها تعریف میشوند و رابطههایشان، واقعیت و ماجراها و کنشهای داستانی را میسازد. داستان مجاز از واقعیت است و شاید بتوان گفت که فرای واقعیت. چنان که "توماس آر. آرپ" و "جرج جانسون" معتقدند: "هدف داستانهای ادبی، دادن آگاهی وسیعتر و فهم عمیقتری از زندگی است، نه صادر کردن بیانیهی اخلاقی."
3 تجربه کار با کودکان و نوجوانان در مرکز شماره 1 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز
تجربه ای از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
در کودکی تا جایی که یادم میآید اولین کتابی که دیدم یک کتاب رنگی بود که داستانش درباره یک پری دریایی بود. آنقدر محو نقاشیها و داستانش شده بودم که گذشت زمان را احساس نمیکردم و همه جا با خودم آن را میبردم. سواد خواندنش را نداشتم و خواهر بزرگترم آن را برایم میخواند. بعدها یادم است داستانهای صمد بهرنگی را بسیار دوست داشتم و میخواندم. فضایی که از جامعهی تهیدستان ترسیم میکرد خیلی به من نزدیک بود و آن را از خودم جدا نمیدیدم. همینطور داستانهای علی اشرف درویشیان، داریوش عبادالهی و مهدی آذریزدی.
ترجمه فارسی پیام روز جهانی کتاب کودک 2019 منتشر شد
زهرا شاه نظرنژاد
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی (مدیریت اطلاعات)
شورای کتاب کودک ترجمه فارسی پیام روز جهانی کتاب کودک سال 2019 را منتشر کرد. این پیام را نویسنده و تصویرگر لیتوانی، کستیتوس کسپراسویس، نویسنده و طراحی کرده و فروغ منصور قناعی آن را به فارسی ترجمه کرده است.
نخستین جشنواره دانش آموزی دوستداران آرشیو ملی ایران برگزار شد
معرفی رشته ادبیات کودک و نوجوان
معرفی کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران
کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
معرفی کتاب افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان
کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
معرفی کتاب تاریخ ادبیات کودکان ایران
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
تصویرگری کتاب های کودکان: تاریخ، تعریف ها و گونه ها
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
ماهی که روی صندلی نشسته شعر می خواند
ماهی که روی صندلی نشسته شعر می خواند