دوره سوم، شماره دوم: کتابخانههای آموزشگاهی
کتابخانههای آموزشگاهی در دنیای متغیر
دکتر علی حمیدی
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، بسیاری از مفاهیم نیز دستخوش تغییر شده و میشوند. آموزش به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی، در این دنیای متغیر باید تغییراتی پیدا کند تا بتواند رسالت خود را در زمینه توانمندسازی افراد برای مواجهه با نیازهای آتی خود به انجام برساند. با این حال، نگاهی به سبک آموزش فعلی در اکثر فضاهای آموزشی نشان میدهد که کتاب یا کتابهایی به عنوان محور آموزش انتخاب میشوند و مفاهیم مندرج در این کتابها توسط معلمی که نقش دانای کل را ایفا میکند به یادگیرندگان ارایه میشود.
بررسی میزان همخوانی کتابهای غیر درسی موجود در فهرست کتابخانه ملی ایران با موضوعهای مطرح شده حوزه بهداشت و سلامت در کتاب علوم دوره دوم دبستان
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
با توجه به ویژگیهای منحصربهفرد افراد، لازم است تا علاوه بر متون درسی موجود، مطالب با بیان متفاوت در اختیار این افراد قرار گیرد تا احتمال درک مطالب توسط آنان افزایش یابد. با در نظر داشتن این نکته که دانش اکتسابی از تجارب علمی، پایاتر از معلومات بدست آمده از اجرای برنامههای آموزشی به شیوه مرسوم آن است و نیز اهمیتی که توجه به مباحث بهداشت و سلامت برای کودکان دارد، لازم است تا دانشآموزان علاوه بر استفاده از کتابهای درسی مربوطه از منابع غیر درسی موجود نیز استفاده کنند
کتابخانههای کلاسی
معصومه ایزدی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
نخستین گام برای ایجاد هر عادت در کودکان خانواده است. خانواده با فراهم کردن زمینههای مناسب باعث آشنایی و ایجاد علاقه در کودکان میشود. اما این نکته نباید فراموش شود که به دلیل تفاوتهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مانند آن، خانوادهها نمیتوانند به صورت یکسان در همه زمینه¬های مورد نیاز فعالیت کنند. با در نظر گرفتن واقعیت فوق و اینکه بخش عمدهای از زمان مفید هر کودک یا نوجوان در مدرسه سپری میشود، میتوان از این پتانسیل برای ایجاد شرایط مشابه برای همه کودکان و نوجوان استفاده کرد.
پژوهشهایی در زمینه کتابخانههای آموزشگاهی
معصومه ایزدی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
گفتگو با دکتر نسترن پورصالحی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه کتابخانه های آموزشگاهی
مصاحبه کننده: زهرا شاه نظرنژادخالصی، عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی انجمن کتابداری فارس
ضمن سپاس از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و وقت ارزشمندتان را در اختیار ما قرار دادید؛ خواهشمندم ابتدا خودتان را برای خوانندگان معرفی نمایید.
پورصالحی: بنده نسترن پورصالحی هستم. کارشناسی و دکتری خود را در دانشگاه تهران خوانده ام. کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس گذرانده ام.
چشاندن طعم شیرین دوستی با کتاب و آشتی با کتابخانه...
زهرا شاه نظرنژاد
کتابدار مجتمع آموزشی- فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
خدمت کردن به دانش آموزان آن هم در کتابخانه و به عنوان یک کتابدار چقدر شیرین است و دوست داشتنی....
از زمانی که کتابدار آموزشگاه شدم سعی کردم رسالتم را به بهترین شکل انجام داده و در انجام آن کوتاهی نکنم رسالتم همان چشاندن طعم شیرین دوستی با کتاب و آشتی با کتابخانه بود....
دستان خالی و اندیشههای عالی
دکتر طاهره جوکار، استادیار بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
در طول دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد یکی از حوزه های مورد علاقه ام، کتابخانه های کودکان و ادبیات آن ها بود. شاید همین امر باعث شد مطالعاتی در حوزه ترویج مطالعه در بین کودکان داشته باشم و به زودی با شورای کتاب کودک و فعالان این حوزه آشنا شوم. در آن زمان احساس می کردم حوزه کتابخانه های آموزشگاهی و کودکان در کنار تمام تلاش های کتابخانه های کانون پرورشی در شهر شیراز مغفول مانده است.
انعقاد تفاهم نامه بین اداره کل آموزش و پرورش استان فارس و اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس مبنی بر گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه با رویکرد ویژه به دانش آموزان، معلمان و خانواده های آنان
زهرا شاه نظر، عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی انجمن کتابداری فارس
با عنایت به رسالت و جایگاه ویژه مجموعه کتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش در زمینه گسترش کتابخوانی و مطالعه مفید و نیز دانش آموزان به عنوان مخاطبان عمده کتابخانه های عمومی و همچنین جایگاه حقوقی مدیر کل آموزش و پرورش در انجمن کتابخانه های عمومی استان فارس، تفاهم نامه ای میان اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس به نمایندگی آقای دکتر روح الله منوچهری و اداره کل آموزش و پرورش استان فارس به نمایندگی آقای علی عسکر نجفی منعقد گردید.تعامل انجمن کتابداری با آموزشوپرورش جهت تقویت کتابخانههای آموزشگاهی: گزارشی از نشست کتابخانه های آموزشگاهی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات
زهرا شاه نظرنژاد، عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران - شاخه فارس
کتابخانه نهادی است اجتماعی که با گروه های اجتماعی مختلف سروکار دارد، بنابراین بر اساس جامعه استفاده کننده انواع گوناگونی دارد و از اهداف، وظایف و تشکیلات خاصی برخوردار است. جامعه دانش آموزی از نخستین سال دبستان تا آخرین سال دبیرستان به کتابخانه ای مجهز نیاز دارد تا روحیه ی پژوهش و مطالعه فردی در آنها ایجاد شود.
انجمن بین المللی کتابداران مدارس (ایاسل)
زهرا شاه نظرنژاد
عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری فارس
در اوایل دهه ی ۶۰ میلادی کتابداران مدارس ضمن شرکت در کنفرانس جهانی سازمان های حرفه ی معلمی (WCOTP)، طی جلساتی درباره ی برگزاری نشست و همایش بین المللی برای کسانی که کارشان به نحوی مرتبط با کتابخانه های مدارس است، به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این نشست كتابداران آموزشگاهي و معلماني كه به خدمت در كتابخانه علاقه داشتند، پيشنهاد تشكيل انجمن بينالمللي كتابداران آموزشگاهي را مطرح كردند.
نگاهی اجمالی به برخی پایگاههای اطلاعاتی ابسکو برای مدارس
زهرا فولادفر، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه شیراز
معرفی شبکه ملی مدارس ایران (رشد)
فاطمه رحیمینیا، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه شیراز
پگاه تاجر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز
سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی وزارت آموزش و پرورش به منظور وارد شدن در عرصه تبادل اطلاعات در اوایل تیرماه 1379 اقدام به ایجاد شبکه ملی مدارس "رشد" کرد. با توجه به طیف گسترده مخاطبین و رسالت مهم این شبکه به عنوان نمادی دانشآموزی مشخص میشود که انجام این پروژه عظیم ملی در ابعاد کلان باید مورد نظر قرار گیرد.
معرفی اپلیکیشن قاصدک
معرفی کتاب School Libraries and Student Learning: A Guide for School Leaders
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز
برنامههای نوآورانه و خوب طراحیشده کتابخانه مدارس، بر آماده ساختن دانشآموزان برای ورود به کالج، دانشگاه و حرفه بسیار تأثیرگذار هستند.
"ربکا جی موریس"، استادیار گروه مطالعات كتابخانه و اطلاعات در دانشكده علوم تربیتی دانشگاه كارولینای شمالی که پیش از این آموزگار ابتدایی و همچنین کتابدار مدرسه بوده است، در کتاب خود با عنوان "کتابخانه های مدارس و یادگیری دانش آموزان: راهنمایی برای مدیران مدارس"، به خوبی نشان میدهد که مدیران مدرسه، چگونه میتوانند از کتابخانههای مدرسه به عنوان پشتیبان یادگیری دانشآموزان، بهره حداکثری ببرند.
سواد اطلاعاتی در بستر توسعه کتابخانه های آموزشگاهی
کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
نویسنده: متین سلطانی
مشخصات نشر: تهران: صالحین، 1397
مشخصات ظاهری: 64 ص
شابک: 5-31-6045-622-978
ضرورت احیای کتابخانه های آموزشگاهی
کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
نویسنده: یدالله سلحشور
مشخصات نشر: ساری: انتشارات مهوین، 1396.
مشخصات ظاهری: 150 ص، جدول.
شابک: 8-4-97363-600-
کتابخانه آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه
مسئول کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی شهر بیضا
نویسنده: توران میرهادی (خمارلو)
مشخصات نشر: تهران: نشر کتابدار، 1383.
مشخصات ظاهری: 116 صفحه.