• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

دوره سوم، شماره سوم: مدیریت داده‌های پژوهشی

داده‌های باز و توسعه پایدار

دکتر محمدرضا قانع
عضو هیئت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری

داده‌ها از هر نوع، داده‌های بزرگ یا داده‌های باز، بسیار مورد توجه جوامع و بویژه گروه‌های تحقیق و توسعه می باشند. داده‌ها با حجم و تنوع در اشکال مختلف در حال ظهور و رشد هستند. در چنین شرایطی دسترسی به آن‌ها باید به سهولت امکان پذیر باشد. اصطلاح داده باز برای اولین بار در سال 1995 در سندی از یک آژانس علمی آمریکایی ظاهر شد.
ادامه مطلب

کتابدار داده‌­های پژوهشی: نقشی نوین برای کتابداران

دکتر مجید نبوی
عضو هیأت علمی بخش علم اطلاعات و دانش­ شناسی دانشگاه شیراز

با گسترش نفوذ وب و فناوری­های اطلاعاتی در قلمرو علم اطلاعات و دانش ­شناسی، گرایش­ها و زمینه­ های کاری گوناگونی برای کتابداران و اطلاع ­رسانان پدید می­ آیند. برای نمونه ظهور منابع اطلاعاتی الکترونیک و به ویژه وبی باعث شده است تا کتابدارانی که در گذشته از این رشته فارغ التحصیل شده ­اند برای تداوم کارایی و اثربخشی خود در محیط کاری جدید، سعی در یادگیری نحوۀ جستجو، سازماندهی، و استفاده از این منابع اطلاعاتی نوظهور داشته باشند.
ادامه مطلب

تلاشی برای تدوین نظریه داده‌ها: جستارهایی فلسفی و علمی پیرامون داده‌ها

دکتر رحمت‌الله فتاحی
معلم علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

به عنوان پیش درآمد نوشته حاضر، باید گفت که در مقایسه با اطلاعات و دانش که نظریه های گوناگونی درباره آن ها مطرح شده، مفهوم داده به لحاظ نظری آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است. این درحالی است که با توجه به اهمیت فزاینده داده‌ها (بویژه در چارچوب علم داده ها، اکوسیستم داده ها، و کلان‌داده‌ها یا داده‌های بزرگ) در حوزه های گوناگون دانش بشری، بویژه در علوم زیستی، علوم شناختی، علوم اقتصادی، فناوری اطلاعات و مانند آن ها، پژوهش های اندکی در این قلمرو انجام گرفته و مقاله های محدودی منتشر شده است.

ادامه مطلب

گفتگو با دکتر اسماعیل وزیری

عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه زابل

زیرساخت های لازم برای پیاده سازی مدیریت داده های پژوهشی چیست؟
به منظور پیاده‌سازی مدیریت داده، ابتدا می‌بایست داده پژوهشی وجود داشته باشد که برای سازماندهی و مدیریت آن برنامه‌ریزی شود. در جامعه پژوهشی و دانشگاهی امروزی ما، آنچنان بر خروجی‌های پژوهش، تاکید شده است که خمیرمایه این پژوهش ها که داده‌های پژوهشی هستند، به طور کل نادیده گرفته شده و این نادیده گرفته شدن باعث شده است که از قابلیت ها و مزایای آن ها غافل بمانیم.
ادامه مطلب

از کتابدار افتخاری تا مدیر شرکت

حسین حیدری
مدیرعامل شرکت یابش

کتابداري رو از زمين هاي خاکي شروع کردم و البته کتابخوني رو از تو بغل مادر خوبم جاييکه هميشه برامون داستان هايي براي تعريف کردن داشت و گاهي با قصه هاي غم انگيز، اشکاش، منو هم آتيش ميزد ... پنجم تموم شده بود و تابستون مث هميشه دنبال ي مهارتي بودم با اينکه بساط خياطي به راه بود خبرهايي اومد که تو بيابون نزديک خونمون که قسمتيش داشت پارک مي شد کتابخونه راه افتاده خونواده ي کتاب دوستِ من هم، خوشحال که حسين بدو برو ثبت نام کن...

ادامه مطلب

چشاندن طعم شیرین دوستی با کتاب و آشتی با کتابخانه...

فریبرز درودی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ایرانداک

سال‌های پیش هنگامی که تازه نگارش در مجله‌های علمی را آغاز کرده بودم و با تجربه‌ای اندک به نوشتن روی آورده بودم، در یک فراخوان مجله‌ای تخصصی که نفوذ خوبی هم در میان مخاطبان متخصص داشت، تصمیم به تدوین مقاله گرفتم و متنی را تهیه و پس از ویرایش‌ و دقت در تنظیم مطالب برای مجله ارسال کردم.

ادامه مطلب

معرفی چند دیتا ست یا مجموعه داده

زهرا شاه نظرنژاد
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی

دیتاست یا مجموعه داده (DataSet) به مجموعه‌ای از داده‌ها می‌گویند که با موضوعیت واحد، جهت انجام کارها و پروژه‌های یادگیری ماشین استفاده می‌شوند. البته یک کاربرد دیگر دیتاست ها نیز برای مقایسه بین روش‌های مختلف هست، به این صورت که به‌طور نمونه بر روی دیتاست A، دو روش(الگوریتم) مختلف را اجرا کرده و با توجه به نتایج می‌توان بر اساس معیارهای دقت، سرعت و پیچیدگی هریک از روش‌ها را مقایسه کرد

ادامه مطلب

تأکید بر ضرورت دسترسی آزاد مردم به انواع داده‌ها: گزارش نشست مدیریت داده‌های پژوهشی در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

نشست مدیریت داده‌های پژوهشی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با عنوان «مدیریت اطلاعات پژوهشی با تأکید بر داده‌های باز پژوهشی» در روز چهارشنبه 29 آبان ماه 1389 ساعت 14 در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد. اعضای این نشست عبارت بودند از:

ادامه مطلب

معرفی دیتا سرچ الزویر

روناک حمزه ای
کارشناس واحد توسعه‌ی تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی همدان

دیتا سرچ الزویر https://datasearch.elsevier.com/#/ یک موتور جستجوی داده‌ای است که به دانشمندان و محققان اجازه می‌دهد تا انواع مختلفی از داده ها را با فرمت‌های مختلف از میان حوزه‌های موضوعی مختلف، مؤسسات مختلف و سایر منابع داده‌ای جستجو کنند.

ادامه مطلب

معرفی کتاب Exploring Research Data Management

سمانه منوریان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه شیراز

کاکس و وربان اثری با عنوان "کاوش مدیریت داده های پژوهشی" تولید کرده‌اند که می‌تواند نقطه شروع فوق‌العاده‌ای برای افرادی که علاقه‌مند به مدیریت داده‌های پژوهشی و یا سرمایهگذار این حوزه هستند، باشد.
ادامه مطلب

معرفی کتاب Research Data Management Practical Strategies for Information Professionals

زهرا فولادفر
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اطلاعات دانشگاه شیراز

خدمات داده شامل برنامه‌ریزی و اجرای شیوه‌های مناسب مدیریت داده است. در خدمات داده، دائما داده‌های با ارزش برای استفاده مجدد حفظ می‌شوند.

ادامه مطلب

معرفی کتاب درآمدی بر نظریه داده‌ها: جستاری فلسفی و علمی دربارۀ داده‌ها

نویسنده: دکتر رحمت الله فتاحی
مشخصات نشر: تهران: کتابدار، 1397، 92 صفحه.
محتوای این کتاب می‌تواند برای بسیاری از افراد و حوزه‌های علمی از جمله متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم رایانه، علوم شناختی، آمار و ریاضی، انفورماتیک پزشکی، مدیریت، اقتصاد، علاقمندان به بحث‌های نظری و کاربردی دربارۀ داده، اطلاعات، دانش و نیز فعالیت‌ها و فرایندهای ذهنی سودمند باشد.
ادامه مطلب

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت