دوره دوم، شماره دوم: برنامه درسی علم اطلاعات و دانششناسی
نگاهی گذرا به برنامه درسی
دکتر محمدرضا قانع، عضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
برای یک برنامه درسی چندین نقش را می توان متصور شد. اول این که دانشجویان را به دوره تحصیلی انتخابی دعوت می کند و آنها را از اهداف درس مطلع می نماید و درک آنها از درس مربوطه بیشتر می شود. دوم یک ارتباط برپایه درس بین استاد و دانشجو برقرار می گردد و سوم یک مرجع هدایت کننده از نظر ساختاری و محتوایی برای استاد، دانشجو و کارکنان آموزش است.
از رویا تا واقعیت
دکتر زهیر حیاتی
کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که از شروع انقلاب فرهنگی (1359 – 1362) شروع به فعالیت کرده بود، در سال 1391 به دنبال تغییر نام رشته کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاههای تابع وزارت علوم به رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (که حدیث آن را باید در جائی دیگر خواند) نام آن به کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانششناسی تغییر کرد.
فهم همخوانی دروس جدید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با نیازهای حرفه ای کتابداران: یک مطالعه مقدماتی پدیدارشناسانه
پگاه تاجر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز
زهرا کارپرور، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
هدف این مقاله، درک همخوانی دروس جدید سرفصل دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی، نسخه بازنگری شده دوم مورخ 28/11/93، با نیازهای حرفه ای است که بر اساس دیدگاه کتابداران شاغل تازه فارغ التحصیل شده و همچنین آندسته از دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی که همزمان کتابدار هم هستند، انجام شده است.
ضرورت وجود
فاطمه صفری راد/ سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز
ایران یکی از مستعدترین کشورهای جهان برای وقوع بلایاست. تقریباً از 40 نوع بلایای طبیعی 31 مورد آن در کشور ما به وقوع می پیوندد. کشور ایران در آسیا بعد از کشورهای هند، چین و بنگلادش در رتبه چهارم خسارت دیدگان حوادث غیر مترقبه قرار دارد. (فرج زاده سرای و همکاران، 2007: 67)
مصاحبه با ابراهیم عمرانی، پیشکسوت علم اطلاعات و دانش شناسی
قربانی: سر فصل فعلی دروس چه رابطه ای با تغییر نام رشته دارد؟
عمرانی: در مورد سر فصل دروس من صلاحیت پاسخگویی ندارم. سال ها است که دیگر درس نمی دهم و اگر کلاسی رفته ام در قالب کارگاه های حرفه ای و کاربردی است. لیکن در کل آنچه از تعریف سر فصل می شناسم و تغییر نام رشته، ارتباطی نمی بینم و ندیده ام. یعنی نام جدید سر فصل جدید نیاز داشته باشد؟ فقط نام عوض شده، رشته ما همان اطلاعات و اطلاعات رسانی بوده و هست. من فکر می کنم بازار و نیازهای جامعه باید سرفصل ها را تغییر دهد نه نام رشته.
برنامه درسی علم اطلاعات و دانش شناسی در گذر زمان
دکتر جعفر مهراد، چهره ماندگار علم اطلاعات و دانش شناسی
در پائیز ۱۳۸۶ به دعوت دکتر حسن خالقی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته برنامه ریزی علوم کتابداری و اطلاع رسانی را در این وزارت و ذیل مدیریت دفتر برنامه ریزی آموزش عالی تاسیس کردم. تغییر نام در سال های بعد صورت گرفت که در جای خود به آن خواهم پرداخت.
برگزاری چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران با محوریت آموزش دانشگاهی، توانمندسازی نیروی انسانی، پویایی حرفه
تحصیلات تکمیلی علوم کتابداری و اطلاع رسانی در انگلستان، آمریکا، هند و ایران: بررسی تطبیقی
آفتاب قدیمی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسؤول کتابخانه دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
نویسنده: لیلا مرتضایی
ویراستار: سیمین بردبار
ناشر: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران
سال انتشار: 1380
تعداد صفحات: 246 صفحه
شابک : ۹۶۴۹۱۷۹۸۳۶
تاملات درباره برنامه درسی آموزش علوم کتابخانه و اطلاعات در اروپا
آفتاب قدیمی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسؤول کتابخانه دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
نویسنده: لایف کایبرگ,لایف لورینگ
مترجم: محمد حسنزاده,مهتاب تیموری,محبوبه کوچهفاره
ویراستار: حیدر مختاری
محل انتشار: تهران
ناشر: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران
سال انتشار: 1395
تعداد صفحات: ۴۴۲ صفحه
شابک : ۵-۰۶۸-۲۷۶-۶۰۰-۹۷۸
معرفی پایگاه اطلاعاتی چگ (Chegg)
فاطمه رحیمی نیا، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
این پایگاه که به صورت عمومی در دسترس است در سانتا کلارا، در کالیفرنیای آمریکا توسط جاش کارلسن و دو نفر از همکارانش درسال 2005 تأسیس شد. اساس این پایگاه بر پایه تکنولوژی آموزشی است. از طریق جعبه جستجوی این پایگاه که استفاده از آن بسیارآسان است و روی صفحه اصلی در قسمت بالا قرار دارد می توان به انواع منابع اطلاعاتی به صورت رایگان و در برخی موارد اشتراکی دسترسی داشت. از نظر پوشش موضوعی این پایگاه اکثر موضوعات را دربردارد.پایگاه اطلاعاتی اوپن تکست بوک لایبرری (open textbook library)
فاطمه رحیمی نیا، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
این پایگاه دسترسی به اغلب موضوعات را به صورت رایگان فراهم می کند و از قسمت های مختلف شامل کتاب های درسی رایگان، کتابخانه ی کتاب های درسی رایگان، و شبکه های کتاب های درسی رایگان تشکیل شده و راه های دسترسی و ارتباط با این بخش ها در پایگاه قرار داده شده است.
پایگاه اطلاعاتی ویتال سورس (vital source)
فاطمه رحیمی نیا، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
این پایگاه دسترسی به بسیاری از کتاب های درسی در موضوعات مختلف را از طریق عضویت و پرداخت هزینه آن ممکن می کند، وبیش از 80 درصد از کتاب های درسی الکترونیکی را در خود دارد و دسترسی به آن ها را در هر زمان و مکان به صورت آنلاین و آفلاین و با هر دستگاهی امکان پذیر می سازد.