• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

دوره دوم، شماره اول: ارتباطات علمی

نیم نگاهی به ارتباط علمی

دکتر محمدرضا قانع، عضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

ارتباط به طور عام و ارتباط علمی به طور خاص در شکل های مختلف صورت می پذیرد. در رابطه با ارتباط علمی کتاب و نشریه بخشی از این مهم را از سده های پیشین بر عهده داشته اند. در نگاهی تاریخی به ارتباط علمی، حضور فناوری های روز خودنمایی می کند. بر این قرار پژوهشگران به استعداد و ظرفیت فناوری برای پیشبرد فعالیت های تحقیقانی خود بهره می برند. بدیهی است تکیه بر اشکال سنتی نشر جای خود را به حامل های اطلاعاتی مناسب با فضای دیجیتالی می دهد.

ادامه مطلب

علم باز و تغییر در ارتباط علمی

سخنرانی کیم هولمبر در همایش ملی چشم اندازهای ارتباط علمی
ترجمه و پیاده سازی: دکتر محمدرضا قانع، عضو هیات علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

روز بخیر، در ابتدا برای دعوت از من جهت سخنرانی در این همایش جالب سپاسگزاری می نمایم نام من کیم هولمبَرِ است و پژوهشگر در حوزه جامعه شناسی آموزش و پرورش در دانشگاه توروکو فنلاند می باشم. عنوان سخنرانی من علم باز و تغییر در ارتباط علمی است سعی می کنم کمی در خصوص دگرسنجه ها (آلتمتریکس) و علم آزاد صحبت کنم ابتدا از تاریخچه ارتباط علمی و تغییرات آن مطالبی ارائه می دهم.

ادامه مطلب

استنادهای برگرفته از وب به منظور ارزیابی تحقیقات

دکتر کیوان کوشا، عضو هیئت علمی دانشگاه ولورهمپتون انگلیس
پیاده سازی: لیلا قربانی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی

با سلام خدمت شرکت کنندگان در همایش ارتباطات علمی. در ده اسلایدی که دارم، سعی می کنم به روش هایی که در این دانشگاه استفاده کرده ایم پرداخته و نرم افزارهای تهیه شده برای استخراج استنادها از منابع دیجیتالی را معرفی کنم. این منابع اغلب منابعی هستند که خارج از پوشش پایگاه های سنتی مثل وب آو ساینس و اسکوپوس هستند، مانند میلیون ها کتابی که در گوگل بوکس بوده یا پروانه های ثبت اختراعاتی که در کشور آمریکا و یا کشورهای دیگر در اتحادیه اروپا و غیره وجود دارد.

ادامه مطلب

مصاحبه با دبیر علمی همایش چشم اندازهای ارتباط علمی

گفتگو: لیلا قربانی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی

قربانی: همایش چشم اندازهای ارتباط علمی که در 19 و 20 اردیبهشت ماه 1397 در شیراز به همت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران ـ شاخه فارس برگزار شد، چه پیامی را برای جامعه علمی داشته است؟

دکتر قانع: به نکته خوبی یعنی پیام اشاره کردید. به طور کلی در برگزاری یک همایش اهدافی منظور نظر است. در این اهداف، موضوع همایش محوریت اصلی است. در شرایط کنونی ارتباط علمی در سطح جهانی به طور اعم و در ایران به طور اخص با چالش هایی روبرو می باشد. با توجه به این مهم، محورهای همایش با همفکری متخصصان موضوع شکل گرفت. پیام این همایش در محورها خلاصه می شود و مخاطب را آگاه می نماید که باید در خصوص مسائل موجود در رابطه با ارتباط علمی چاره اندیشی کرد.

ادامه مطلب

مصاحبه با دبیر اجرایی همایش چشم اندازهای ارتباط علمی

گفتگو: لیلا قربانی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی

قربانی: جناب آقای دکتر مقدس‌زاده در ابتدا ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه میهمانی خدا، سپاسگزارم که درخواست مصاحبه با خبرنامه الکترونیکی انجمن شاخه فارس را پذیرفتید. لطفاً به عنوان دبیر اجرایی همایش ملی چشم اندازهای ارتباط علمی بفرمایید که این همایش از نظر اجرایی فعالیت خود را کی و چگونه آغاز کرده و چند کمیته زیر مجموعه داشت؟

دکتر مقدس‌زاده: شاید به نظر آید که همایشی که در دو روز برگزار می گردد، از یکی دو ماه یا چند هفته پیش فعالیت های اجرایی خود را آغاز کرده است؛ در صورتیکه اینگونه نیست و کاری بیش از 9 ماه را نیاز دارد. در این همایش از تیرماه 1396 فعالیت کمیته اجرایی با طراحی وب سایت آغاز شد؛

ادامه مطلب

مصاحبه با دکتر رحمت الله فتاحی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد

گفتگو: لیلا قربانی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی

قربانی: جناب آقای دکتر در ابتدا سپاسگزارم که درخواست مصاحبه با خبرنامه الکترونیکی انجمن شاخه فارس را پذیرفتید. لطفاً نظرتان را در مورد انجمن ها و ضرورت وجود آن ها و نقشی که می توانند در تسهیل ارتباطات علمی داشته باشند به صورت مختصر بیان کنید؟

دکتر فتاحی: درود و سرفرازی بر شما. همانگونه که در سخنرانی خود در همایش سال 1395 آن شاخه مطرح کردم، انجمن ها نقش مرجعیت حرفه ای و علمی دارند. به همین دلیل، انجمن می تواند نقش مهمی در همه عرصه ها از جمله تسهیل ارتباطات علمی داشته باشد. این نقش را می تواند در سیاستگذاری، ترویج، آموزش و مانند آن عینیت بخشد.

ادامه مطلب

با دانشجویانم همراه در همایش ارتباط علمی

سهیلا علوی، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خلیج فارس

وقتی که برای اولین بار خبر برگزاری همایش را (به گمانم)در سایت انجمن دیدم این فکر به ذهنم رسید که چه فرصت خوبی ست که همراه با دانشجویان در آن شرکت کنیم، هم فال بود و هم تماشا. آخر هم عنوان همایش برایم جالب بود و هم زمانش مناسب. نیمه اردیبهشت شیراز حال و هوای دیگری دارد همه جا پر است از گل وعطر خوش و سرسبزی و شور و زیبایی ...

هرچند که مقدمات انجام این سفر را از چند ماه پیش شروع کرده بودم ولی برای عملی و اجرایی کردن آنچه که در چند پیشنهاد و درخواست نوشته شده بود راهی زیاد در پیش داشتم. نامه ها نوشته شد و فرم ها تکمیل و موافقتها اخذ. تنها مشکلی که وجود داشت تامین محل اقامتمان بود، آخر پیدا کردن خوابگاه برای بیش از سی نفر دانشجوی دختر کار آسانی نبود.

ادامه مطلب

نه هنوز انسانیت نمرده است...

رقیه رستگار، کتابدار کتابخانه عمومی اقلید

با آرامش بعد از یک روز پر هیجان و پر التهاب روی کاناپه دراز کشیده ام و هوای ملس اردیبهشت ماه شیراز را درون ریه هایم فرو می بلعم. صحنه های عذاب آور صبح یک طرف و شادی پیدا شدنش طرف دیگر، نمی دانم کدام می چربد کوفتگی جا گذاشتن آن یا آرامش بعد از تحویل گرفتنش؟

اگر پیدا نشده بود درست مثل دوستم که می گفت هنوز هم بعد از این همه سال گاهی دلش برای کیف گمشده و ‌محتویاتش تنگ می شود من هم تا سال ها بعد، حسرت آنکه چگونه‌ وقت صرفشان کرده بودم، جمع کرده بودمشان و از دست دادمشان را می خوردم لابد.

اما حالا فردا صبح خیالم از همه سو آسوده خواهد بود که برنامه ی «همایش ملی چشم اندازهای ارتباط علمی» را باز هم دنبال خواهم کرد و بسیار مستفیض خواهم شد.

ادامه مطلب

اولین کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو افتتاح شد

زهرا شاه نظرنژاد خالصی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی

اولین کرسی ارتباطات یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی با محوریت بررسی و معرفی این کرسی و با حضور وزیر علوم، نمایندگان یونسکو و فعالان علمی کشور،در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ 26 اردیبهشت ماه 1397 افتتاح شد.

هدف کلی از تاسیس این کرسی که در تفاهم ‌نامه مشترک دانشگاه با یونسکو آورده شده است، ارتقای یک نظام یکپارچه در زمینه آموزش، پژوهش، اطلاع‌رسانی و مستند‌سازی در زمینه ارتباطات علم و فناوری و تسهیل همکاری میان پژوهشگران برتر دنیا با مدرسان دانشگاه ‌ها و سایر نهادهای آموزشی داخل کشور، کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، اروپا و سایر مناطق جهان است.

ادامه مطلب

گزارش سفر رئیس ایفلا به ایران

شیوا رضایی، کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) سازمانی غیرانتفاعی، غیردولتی و بین‌المللی است که مقر آن در کتابخانه سلطنتی لاهه هلند است. هدف ایفلا، ارتقای تفاهم بین‌المللی، همکاری، تعامل، پژوهش و توسعه در همه زمینه‌های کتابداری ازجمله کتابشناسی، خدمات اطلاع رسانی و آموزش کارکنان و ایجاد تشکیلاتی است که از طریق آن بتوان جنبه های بین المللی کتابداری را ارائه کرد.

خانم گلوریا پرز سالمرون، رئیس ایفلا، برای نخستین بار، به مناسبت هشتادمین سالگرد تأسیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و به دعوت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در اسفند ماه سال 1396 به ایران سفر کرد. برنامه های مختلفی از جمله...

ادامه مطلب

همایش چشم اندازهای ارتباط علمی

اعظم ایزدی، کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز

انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه فارس به عنوان یکی از انجمن های فعال در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، همایش ملی چشم اندازهای ارتباط علمی را در تاریخ های 19 و 20 اردیبهشت ماه 1397 با حضور و مشارکت علاقمندان این رشته در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزارکرد. در این همایش صاحب نظران، پژوهشگران، علاقمندان به علم کتابداری و مشتاقان کتاب و ارتباطات روزهای پرخاطره ای را پشت سر گذاشتند. آنچه در ادامه می خوانید گزارشی از چگونگی برگزاری این همایش در روزهای زیبای اردیبهشت شیراز است.

ادامه مطلب

گزارش برگزاری پنجمین مجمع عمومی و انتخابات انجمن علمی کتابداری شاخه فارس

اعظم ایزدی، کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز

سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه 1397، پنجمین دوره انتخابات هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه فارس با مشارکت فعال کتابداران و اهالی فرهنگ در سالن سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

طبق قرار قبلی این نشست راس ساعت 15:30 عصر با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. سخنرانی دکتر زهیر حیاتی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با عنوان " انجمن ها: مسئولیت ها و انتظارات متقابل " که به بررسی نقش انجمن علمی کتابداری و فعالان حوزه کتاب و کتابداری می پرداخت حاوی نکات بسیار مهم و روشنگری بود که می تواند در دوره جدید انجمن مد نظر اعضای هیئت مدیره قرار گیرد.

ادامه مطلب

معرفی کتاب

شیوا رضایی، کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

علیدوستی، سیروس؛ خسروجردی، محمود؛ و دوران، بهزاد (1388). مدیریت ارتباطات علمی. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران.

طبق آنچه در پیشگفتار این کتاب آمده است: کتاب مدیریت ارتباطات علمی، به منظور بازنمایی ساخت و کاربرد یک مدل مناسب برای ارتباطات علمی که توسط پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک) به اجرا در آمد، نگاشته شده است.

ادامه مطلب

ارتباط علمی با شبکه اجتماعی لینکداین

پگاه تاجر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

ارتباطات حرفه ای نه تنها جزء لاینفک کاریابی بلکه از عناصر کلیدی پیشرفت در حرفه و کسب و کار است. این مهم، با ظهور فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتی تسهیل شده است. لینکداین (https://www.linkedin.com) یک شبکه اجتماعی اینترنتی برای متخصصان و صاحبان کسب و کار است تا از طریق آن بتوانند با یکدیگر ارتباطی حرفه ای برقرار کنند و امور مربوط به مهارت، تخصص و کسب و کار خود را بهبود ببخشند. لذا، امروزه بسیاری از حرفه مندان به رزومه سازی در لینکداین روی آورده اند. این شبکه اجتماعی، نه تنها امکاناتی برای رزومه سازی، بلکه تسهیلاتی برای ایجاد گروههای تخصصی، جستجوی مشاغل، استخدام و فروش فراهم آورده است.

ادامه مطلب

معرفی ریسرچ گیت (ResearchGate)

یاسمین سعادت، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی

ریسرچ گیت یک شبکه اجتماعی علمی است که آنرا می توان به عنوان فیسبوک برای دانشمندان و محققان در نظر گرفت. این شبکه در سال 2008 توسط دو پزشک به نامهای مادیش و سورن هافمایر و یک متخصص کامپیوتر به نام هورست فیکنشر تاسیس شد. محققان به منظور اشتراک مقالات و یافته های خود و همچنین بیان پرسش­ها و دریافت یا ارسال پاسخ و نیز ارتباط با همکاران خود و انجام پروژه های مشترک این شبکه را مورد استفاده قرار می دهند .رسرچ گیت به محققان و دانشمندان کمک می کند تا از طریق ایجاد ارتباط با سایر همکاران خود، اطلاعات خود را درباره زمینه های موضوعی مختلف به روز نگه دارند.

ادامه مطلب

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت