شیوا رضایی، کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
علیدوستی، سیروس؛ خسروجردی، محمود؛ و دوران، بهزاد (1388). مدیریت ارتباطات علمی. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران.
طبق آنچه در پیشگفتار این کتاب آمده است: کتاب مدیریت ارتباطات علمی، به منظور بازنمایی ساخت و کاربرد یک مدل مناسب برای ارتباطات علمی که توسط پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک) به اجرا در آمد، نگاشته شده است.
این کتاب در هفت فصل تنظیم یافته است. در فصل اول به جایگاه ارتباطات در نهاد اجتماعی علم و تاریخچه ارتباطات علمی چگونگی شکل گیری انواع مختلف روش های ارتباط علمی از جمله انجمن های علمی، ژورنال های علمی، ارتباطات علمی دیجیتال و ... اشاره شده است. فصل دوم به ارائه تعاریف گوناگون از ارتباطات علمی، انواع ارتباطات علمی، الگوی ارتباطات علمی و سطوح ارتباطات علمی پرداخته شده است. در فصل سوم به مدلهای گوناگونی که برای تبیین و عینی سازی نظام ارتباطات علمی طراحی شده اند اشاره شده است. در این فصل همچنین چارچوب نظری و مدل مفهومی نظام ارتباطات علمی در ایرانداک پیشنهاد شده است و در فصل چهارم به مدیریت ارتباطات علمی در ایرانداک بر مبنای مدل مفهومی پیشنهاد شده در فصل پیشین پرداخته شده است. فصل پنجم به برنامه استراتژیک ارتباطات علمی و هدفهای آن در ایرانداک اختصاص دارد. در فصل ششم اقداماتی برای بهبود نظام ارتباطات علمی فعلی ایرانداک فهرست و توصیف شده اند. فصل پایانی کتاب به ارائه الگوی پیمایش و گزارش سالانه ارتباطات علمی و اقلام اصلی و فرعی آن پرداخته شده است. این کتاب بسیاری از فرآیندهای ارتباطات علمی، کانال ها، سیستم ها و برخی از مدل های ارتباطات علمی را در قالب جداول و نمودارهای مختلف ارائه نموده است .
هر چند که این کتاب به طراحی مدلی برای ارتباطات علمی در ایرانداک پرداخته است، می تواند به عنوان الگو و نقشه راه جهت کاربرد در سایر سازمان ها مورد بهره برداری قرار گیرد.
زارع، مهدی (1390). علم، فناوری و جامعه: مقدمه ای بر ارتباط علمی. تهران: میرماه
« علم، فناوری و جامعه؛ مقدمهای بر ارتباطات علمی» عنوان اثری است به قلم دکتر مهدی زارع در ۱۱ فصل توسط انتشارات میرماه به نگارش درآمده است.
زارع در پیشگفتار این کتاب مینویسد:
"در نوشتة حاضر تلاش بر آن است تا بر اساس اهمیت مطالعات علم و بررسی ارتباط علم، فناوری و جامعه، به ترویج و آموزش علم، و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش رسانهها در همگانی کردن علم و فناوری، در جامعه پرداخته شود. به این دلیل ابتدا در فصل اول به مباحث بنیادیِ تعریف علم و فناوری، در فصل دوم به شبه علم و در فصل سوم به فلسفه علم میپردازیم."
فصل چهارم این کتاب نیز به تاریخ علم و نظریه علمی نزد مسلمانان و فصل پنجم به مبحث جامعهشناسی علم اختصاص یافته است. فصل ششم به اهمیت رسانهها و ترویج علم و اهمیت توسعه فناوری و کاربرد فناوری مدرن در آموزش و همگانی کردن علم و فناوری میپردازد.
در فصل هفتم به اهمیت و نقش رادیو برای ترویج علم و تجربیات نگارنده در این زمینه در ایران و در فصل هشتم به نوآوریها و نگاهی به گذشته تا آینده در این زمینه پرداخته شده است. فصل نهم از کتاب به ارتباطات علمی و چشمانداز همگانی کردن علم و فناوری در ایران اشاره دارد. فصل دهم در مورد علم، زیست بوم و طبیعت و در نهایت در فصل نهایی بر اساس مطالب مندرج در کتاب ارتباط علمی به عنوان نیاز امروز و آینده مورد بحث قرار گرفته است.
منبع
http://www.ensani.ir/storage/Files/20121231092556-9561-58.pdf