• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

تجربه ای از فعالیت در کتابخانه های تخصصی

تجربه ای از فعالیت در کتابخانه های تخصصی

ماندانا حیاتی، رئیس مرکز اطلاعات علمی و آرشیو فنی آب منطقه ای فارس/ دانشجوی دکتری بازیابی اطلاعات و دانش، دانشگاه شیراز

 

    

در تعریف تجربه می توان گفت، تجربه تاثیر متقابل فرد و محیط است. در علم سازمان و مدیریت،" تجربه"، توصیفی از یک موقعیت واقعی شامل یک تصمیم و آثار آن در مواجهه با یک مساله، فرصت و یا یک موضوع خاص می باشد. تجارب کاری در واقع توصیفی از یک موقعیت سازمانی است که افراد در آن موقعیت درگیر یک موضوع پیچیده و خاص هستند و مجبورند بر سر دو راهی تصمیم قرار بگیرند. تجارب به دو گونه اند: تجارب موفق و تجارب ناموفق که هر یک به نوعی می تواند بسیار ارزشمند باشد و بامستندسازی آن­ ها خوانندگاندرمی‌یابند که چگونه و چرا یک تجربه موفق یا ناموفق بوده است و می‌توانند از آموزه‌های آن برای موقعیت‌های واقعی خود بهره بگیرند.

   در طی دوره­ های کارآموزی و خدمتم در دانشگاه (مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، مهندسی، علوم انسانی و علوم پزشکی)، شرکت ­های مهندسین مشاور و وزارت نیرو، و تجارب ارزشمندی که در این سال­ ها کسب کردم، آنچه را بیش از پیش برای دانشجویان و تحصیلکرده­ های علم اطلاعات و دانش ­شناسی دارای اهمیت می­ دانم، یادگیری و کسب تجربه کاری در کتابخانه ­های تخصصی است. زیرا این نوع کتابخانه­ ها به علت نوپا بودن به زودی نیازمند متخصصین علم اطلاعات به منظور سیستماتیک کردن مجموعه ­هایشان خواهند بود و آنچه در این سال­ ها به فراوانی مشاهده کردم این بوده که دانشجویان علم اطلاعات، کارآموزی را فقط میزان ساعاتی قلمداد می­­ کنند که به اجبار باید پشت سرگذاشته و نمره­ ای کسب نمایند و ترجیحا در کتابخانه­ ای بی دردسرتر؛ و به ندرت در میان کارآموزانی که در این سال ­ها داشته­ ام، افراد مشتاق و تشنه یادگیری در رابطه با مجموعه کتابخانه­ های تخصصی به چشم دیده ­ام.

   دانش آکادمیک و عاری از تجربه کاری، مدرکی بلا استفاده است و به زودی به فراموشی سپرده خواهد شد. بزرگترین و با ارزش­ترین تجارب کاری­ ام را در دو نوع کتابخانه به دست آوردم؛ اولین آن که شروع کارم بود در مرکز منطقه ­ای اطلاع­ رسانی علوم و فناوری به عنوان سرپرست نشریات خارجی و کار با کارگزاران بزرگ نشریات خارجی، نحوه ترخیص از گمرک این منابع و کار با منابع الکترونیکی و نرم افزاری مربوطه در آن سال­ ها بود.

   از آنجایی که عشق و علاقه من به علم اطلاعات و دانش شناسی به تجربه در این زمینه ختم نمی ­شد بر آن شدم که با تغییر محل کارم از دانش بیشتری در زمینه ­های دیگر انواع کتابخانه بهره ­مند شوم. بنابراین با تجربه کسب شده چند ساله و یافتن خلاء دانشی مربوط به سازماندهی منابع در سازمان­ های تخصصی شروع به ارائه خدمات و توانایی ­های رشته تخصصی­ ام در کتابخانه ­های سازمان­ هایی نمودم که از دانش تخصصی دانش آموختگان علم اطلاعات بی­ بهره بودند.

   در این راه می ­بایست از تجربه اساتیدم بهره مند می­ شدم، بنابراین زیر نظر استاد فرهیخته­ ام جناب دکتر زهیر حیاتی نحوه رده ­بندی منابع کتابخانه ­های تخصصی که عمدتا اسناد و مدارک و نقشه طرح ­های عمرانی استانی و ملی، استانداردها، نقشه خوانی و فرآیند طرح از فاز صفر تا بهره ­برداری را آموختم و به کسب دانش با استفاده از دانش تجربی متخصصین در رشته ­های فنی مربوطه پرداختم. لازمه کار در کتابخانه­ های تخصصی علاوه بر دانش علم اطلاعات، یادگیری دانش تخصصی و فرآیند کاری سازمان مربوطه و شناخت و درک نیاز استفاده ­کنندگان آن­ ها می­ باشد به گونه ­ای که در ارتباط با کارکنان شرکت مادر تخصصی مربوطه دچار سردرگمی نباشیم.

   یادگیری فرآیند استانداردسازی (ISO) و مدیریت دانش سازمانی، چگونگی مستندسازی طرح های عمرانی، تسلط بر انواع نرم ­افزارهای کتابخانه ­ای، نرم افزارهای پردازش متن و آنتولوژی و شناخت جامعه استفاده کننده و شناخت چارت سازمان مربوطه از اصول پای ه­ای کار و موفقیت در این سازمان هاست.

 یادگیری این دانش و تجربه تخصصی برای من مصادف با صرف سال­ های زیادی از عمرم بود که خوشبختانه منجر به کسب تجربه­ ای با ارزش برایم شد. و اینک مایلم آنچه را که حاصل تجربه سال­ های گذشته عمرم می­ باشد، به صورت دوره­ های کارآموزی به دانشجویان و فارغ التحصیلان انتقال دهم تا هر زمان که وارد کتابخانه ­ای تخصصی می ­شوند، دچار سردرگمی نشده و بتوانند به راحتی به سازماندهی این مجموعه­ ها بپردازند. ماحصل چگونگی رده بندی منابع در کتابخانه­ه ای تخصصی را به صورتی مختصر در مقاله ­ای با نام ضرورت پیاده ­سازی نظام نوین استانداردسازی در کتابخانه های تخصصی (شرکت سهامی آب منطقه ­ای فارس) در همایش کتابخانه­ های تخصصی: مسایل، رویکردها و فرصت­ ها، انجمن کتابداری و اطلاع­ رسانی خوزستان در اسفند 1396، به چاپ رسانیده ­ام که امیدوارم راهگشایی برای کتابداران کتابخانه­ های تخصصی باشد.

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت