• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

ارزیابی علم و فناوری و شاخص‌های آن

ارزیابی علم و فناوری و شاخص‌های آن

مریم ترکمن، دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه شیراز

زهرا شاه نظرنژادخالصی، عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی انجمن کتابداری منطقه جنوب کشور

مقدمه

علم و فناوری در دنیای امروز از مهم‌ترین عوامل توسعه و زیربنای توسعه‌ی پایدار در هر کشور محسوب می‌شود. به همین سبب، ارزیابی و شناخت وضعیت موجود علم و فناوری کشورها برای تغییر و بهبود شرایط، ضروری به ‌نظر می‌رسد. تجارب ارزیابی از علم و فناوری در کشورهای دنیا متفاوت است، لیکن آنچه در بیشتر کشورها مشترک می‌باشد، تعیین شاخص‏های ارزیابی به منظور سنجش میزان رشد علم و فناوری است. این شاخص‏ها معمولاً در گزارشهای سالانه‌ی سازمان‏ها و مجلههای معتبر بین‏المللی به منظور مقایسه و مشخص نمودن وضع علم و فناوری کشورها استفاده می‏شود.

شاخصهای کلان ارزیابی علم و فناوری

عنوانهای شاخص‏های کلان ارزیابی علم و فناوری، چگونگی ارزیابی بخش علم و فناوری کشور را به صورت کلی و فراتر از دستگاه‌ها و سازمان‏های مربوط به این بخش تعیین می‌کند. ارزیابی براساس این شاخص‏ها باید روند عمومی بخش علم و فناوری کشور و موقعیت نسبی آن را در عرصه‌ی بین‏المللی مشخص کند. این شاخص‏ها عبارتند از:

  • شاخص‏های انسانی
  1. 1.تعداد محققان در یک میلیون نفر جمعیت
  2. 2.تعداد کل شاغلان تحقیقاتی در یک میلیون نفر جمعیت
  3. 3.درصد محققان از کل شاغلان تحقیقاتی
  4. 4.درصد محققان مراکز دولتی از کل محققان
  5. 5.درصد شاغلان تحقیقاتی مراکز دولتی از کل شاغلان تحقیقاتی
  6. 6.درصد محققان در بخش‏های مختلف تحقیقات از کل شاغلان تحقیقاتی
  7. 7.درصد کارشناسان پژوهشی از کل شاغلان تحقیقاتی
  8. 8.درصد تکنیسین‌های شاغل در تحقیقات از کل شاغلان تحقیقاتی
  9. 9.تعداد شاغلان تحقیقاتی برحسب استان‌های کشور
  10. 10.تعداد و درصد محققان برحسب رشته‌ی تخصصی
  11. 11.درصد رشد تعداد محققان
  12. 12.تعداد نیروهای پشتیبانی و خدماتی تحقیقات
  • شاخص‏های مالی
  1. 1.کل اعتبارات تحقیقاتی
  2. 2.درصد رشد اعتبارات تحقیقاتی
  3. 3.درصد اعتبارات تحقیقاتی از تولید ناخالص ملی (GNP)
  4. 4.درصد اعتبارات دولتی تحقیقات از بودجه‌ی عمومی دولت
  5. 5.درصد اعتبارات دولتی تحقیقات از کل اعتبارات تحقیقاتی
  6. 6.درصد درآمدهای تحقیقاتی از کل هزینه‏های تحقیقاتی
  7. 7.درصد هزینه‏های تحقیقاتی از کل اعتبارات تحقیقاتی مصوب
  8. 8.درصد اعتبارات تحقیقات کاربردی و توسعه‏ای از کل اعتبارات تحقیقاتی
  9. 9.درصد اعتبارات تحقیقات بنیادی از کل اعتبارات تحقیقاتی
  10. 10.درصد اعتبارات بخشهای مختلف تحقیقات از کل اعتبارات تحقیقاتی و رشد اعتبارات هر بخش
  11. 11.درصد اعتبارات پشتیبانی تحقیقات به تفکیک عمرانی و پرسنل دفتری خدماتی از کل اعتبارات تحقیقاتی
  12. 12.درصد هزینه‏های پرسنلی تحقیقات از کل اعتبارات تحقیقاتی
  13. 13.کل هزینة مربوط به خرید و انتقال فناوری
  14. 14.کل درآمد حاصل از فروش و انتقال فناوری
  • شاخص‏های ساختاری
  1. 1.تعداد مراکز تحقیقاتی
  2. 2.نسبت مراکز تحقیق و توسعه به کل مراکز تحقیقاتی
  3. 3.نسبت مراکز تحقیقات علمی به کل مراکز تحقیقاتی
  4. 4.نسبت مراکز تحقیقاتی غیردولتی به کل مراکز تحقیقاتی
  5. 5.تعداد تفاهم‌نامه‏های اجرا شده به تفکیک ملی و بین‏المللی
  6. 6.تعداد پایگاه‏ها و شبکه‏های رایانه‏ای اطلاع‏رسانی علمی و مرتبط با شبکههای اینترنت
  7. 7.نسبت مراکز تحقیقاتی در هر یک از گروه‌های تخصصی علمی به تفکیک
  8. 8.نسبت مراکز تحقیقاتی دولتی در هر یک از گروه‌های تخصصی علمی
  9. 9.تعداد پارک‌ها و شهرک‏های تحقیقاتی و فناوری
  10. 10.تعداد انجمنهای علمی
  • شاخص‏های عملکردی
  1. 1.تعداد طرح‌های تحقیقاتی مصوب و فعال به تفکیک بنیادی، کاربردی و توسعه‏ای
  2. 2.تعداد طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته که نتایج آن مورد استفاده قرار گرفته است.
  3. 3.تعداد طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته به تفکیک بنیادی، کاربردی و توسعه‏ای
  4. 4.درصد طرح‌های تحقیقاتی بنیادی از کل طرح‌های تحقیقاتی فعال
  5. 5.درصد طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و توسعه‌ای از کل طرح‌های تحقیقاتی فعال
  6. 6.تعداد مقالات منتشر شده در مجلات معتبر علمی ـ ترویجی و علمی ـ پژوهشی ایرانی به تفکیک
  7. 7.تعداد مقالات منتشر شده در مجلات معتبر علمی خارجی
  8. 8.تعداد مقالات منتشر شده در مجموعه‌ی مقالات کامل همایش‌های معتبر علمی داخلی
  9. 9.تعداد مقالات منتشر شده در مجموعه‌ی مقالات کامل همایش‌های معتبر علمی خارجی
  10. 10.تعداد اختراعات و اکتشافات به ثبت رسیده
  11. 11.تعداد ارجاعات به مقالات علمی منتشر شده
  12. 12.تعداد کتب علمی تخصصی تألیف شده و انتشار یافته توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و ناشران معتبر علمی
  13. 13.تعداد قراردادهای خرید و انتقال فناوری
  14. 14.تعداد قراردادهای فروش و انتقال فناوری
  • شاخص‏های بهره‏وری
  1. 1.نسبت تعداد مقالات منتشر شده به صد نفر محقق
  2. 2.نسبت اعتبارات تحقیقاتی به تعداد محققان و شاغلان تحقیقاتی
  3. 3.نسبت اعتبارات تحقیقاتی به تعداد کل طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته
  4. 4.نسبت تعداد محققان به تعداد مراکز تحقیقاتی
  5. 5.نسبت اعتبارات تحقیقاتی به تعداد مراکز تحقیقاتی
  6. 6.نسبت تعداد طرح‌های تحقیقاتی فعال به تعداد مراکز تحقیقاتی
  7. 7.نسبت تعداد طرح‌های تحقیقاتی فعال به صد نفر محقق
  8. 8.نسبت کل اعتبارات تحقیقاتی به تعداد محققان
  9. 9.نسبت کل اعتبارات تحقیقاتی به یک میلیون نفر جمعیت کشور و به کل جمعیت کشور
  10. 10.نسبت تعداد طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته به طرح‌های تحقیقاتی مصوب
  11. 11.نسبت تعداد طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته که نتایج آن مورد بهره برداری قرارگرفته به کل طرح‌های تحقیقاتی مصوب

شاخص‏های خرد ارزیابی علم و فناوری

عنوانهای شاخص‌های خرد ارزیابی علم و فناوری، چگونگی ارزیابی دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط به بخش علم و فناوری و نحوة مقایسه‌ی آن‌ها را با هم معین می‌کند. ارزیابی براساس این شاخص‌ها باید در نهایت به رتبه‌بندی دستگاه‌ها و سازمان‌های موجود در این بخش منجر شود. این شاخص‌ها، دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز تحقیقاتی، پژوهشکده، سازمان تحقیقاتی و گروه تحقیقاتی دارای تشکیلات مستقل را مورد ارزیابی قرار میدهد. این شاخص‏ها عبارتند از:

  • شاخص‏های انسانی
  1. 1.تعداد محققان به تفکیک گروه‌های تخصصی و مدرک علمی
  2. 2.تعداد کل شاغلان تحقیقاتی به تفکیک گروه‌های تخصصی
  3. 3.تعداد کارشناسان پژوهشی
  4. 4.تعداد تکنیسین‏های شاغل در تحقیقات
  5. 5.درصد شاغلان تحقیقاتی از کل کارکنان
  6. 6.تعداد دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی به تفکیک مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری
  • شاخص‏های مالی
  1. 1.کل اعتبارات تحقیقاتی
  2. 2.درصد اعتبارات دولتی تحقیقات از کل اعتبارات تحقیقاتی
  3. 3.درصد اعتبارات غیردولتی تحقیقات از کل اعتبارات تحقیقاتی
  4. 4.درصد کمک‌ها و درآمدهای تحقیقاتی از کل اعتبارات تحقیقاتی به تفکیک
  5. 5.درصد اعتبارات تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای از کل اعتبارات تحقیقاتی
  6. 6.درصد اعتبارات تحقیقات بنیادی از کل اعتبارات تحقیقاتی
  7. 7.درصد کل اعتبارات تحقیقاتی از کل اعتبارات
  8. 8.درصد اعتبارات پشتیبانی تحقیقات به تفکیک عمرانی و پرسنل دفتری خدماتی از کل اعتبارات تحقیقاتی
  9. 9.درصد هزینه‌های پرسنلی از کل اعتبارات و از اعتبارات تحقیقاتی
  10. 10.درآمد حاصل از فروش و انتقال فناوری
  • شاخص‏های ساختاری
  1. 1.تعداد تفاهم‌نامه‌ها با سایر مراکز علمی و تحقیقاتی برای انجام برنامه‏ها و پروژه‏های مشترک تحقیقاتی
  2. 2.تعداد رشته‌ها و گروه‌های علمی ـ تحقیقاتی
  3. 3.تعداد قطب‌های تحقیقاتی (کانون‌های عالی تحقیقی نمونه)
  4. 4.تعداد مراکز تحقیقاتی
  5. 5.داشتن پایگاه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای اطلاع‌رسانی علمی و ارتباط با شبکه‌های اینترنت
  6. 6.تعداد کتاب‌های علمی و منابع اطلاع‌رسانی
  7. 7.تعداد عناوین مجلات معتبر علمی داخلی و خارجی
  8. 8.داشتن ارزیابی درونی منظم
  • شاخص‏های عملکردی
  1. 1.تعداد طرح‌های تحقیقاتی فعال
  2. 2.تعداد طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته که نتایج آن مورد استفاده قرار گرفته است.
  3. 3.تعداد طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته به تفکیک بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای
  4. 4.درصد طرح‌های تحقیقاتی بنیادی از کل طرح‌های تحقیقاتی فعال
  5. 5.درصد طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و توسعه‌ای از کل طرح‌های تحقیقاتی فعال
  6. 6.تعداد مقالات منتشر شده در مجلات معتبر علمی ـ ترویجی و علمی ـ پژوهشی ایرانی
  7. 7.تعداد مقالات منتشر شده در مجلات معتبر علمی خارجی
  8. 8.تعداد مقالات منتشر شده در مجموعه‌ی مقالات کامل همایش‌های معتبر علمی داخلی
  9. 9.تعداد مقالات منتشر شده در مجموعه‌ی مقالات کامل همایش‌های معتبر علمی خارجی
  10. 10.تعداد اختراعات و اکتشافات به ثبت رسیده
  11. 11.تعداد قراردادهای تحقیقاتی اجرا شده با سایر مراکز علمی به تفکیک داخل و خارج
  12. 12.تعداد اعضای هیئت علمی که در راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشارکت دارند.
  13. 13.تعداد اعضای هیئت علمی که در انجام تحقیقات در سایر مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی همکاری داشته‌اند.
  14. 14.تعداد اعضای هیئت علمی و یا محققانی که برای انجام تحقیقات از سایر مراکز دعوت شده‏اند.
  15. 15.تعداد کارگاه‌های علمی تخصصی برگزار شده
  16. 16.تعداد گردهماییهای علمی برگزار شده
  17. 17.تعداد سخنرانی‌های علمی و جلسات مباحثه
  18. 18.تعداد رتبه‌ها و افتخارات پژوهشی اخذ شده از جشنواره‌های علمی و پژوهشی ملی و بین‏المللی
  19. 19.تعداد عناوین کتب و نشریات علمی منتشر شده
  20. 20.تعداد قراردادهای فروش و انتقال فناوری
  • شاخص‏های بهره‏وری
  1. 1.نسبت تعداد مقالات منتشر شده به تعداد محققان
  2. 2.نسبت اعتبارات تحقیقاتی به تعداد محققان و شاغلان تحقیقاتی
  3. 3.نسبت اعتبارات تحقیقاتی به تعداد کل طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته
  4. 4.نسبت تعداد طرح‌های تحقیقاتی فعال به تعداد محققان
  5. 5.نسبت تعداد طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته به طرح‌های تحقیقاتی مصوب.
  6. 6.نسبت تعداد طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته که نتایج آن مورد بهره برداری قرارگرفته به کل طرح‌های تحقیقاتی مصوب

شاخص‏های کیفی ارزیابی علم و فناوری

شاخص‏های کیفی ارزیابی علم و فناوری، مؤلفه‌ها و مقولاتی از سامانة علم و فناوری ملی را مورد بررسی و پرسش قرار می‌دهد که تبیین کمی آن‌ها دشوار یا غیرممکن است. پاسخ به این پرسش‌ها باید به صورت تحلیلی و از طریق نظرخواهی از صاحب‌نظران و مدیران علم و فناوری فراهم آید و نتایج ارزیابی براساس شاخص‌های آماری را تکمیل کند. این شاخص‏ها عبارتند از:

  1. 1.میزان تطبیق تحقیقات انجام شده در کشور با هدف‌های برنامه‌های توسعه.
  2. 2.فرآیند سیاستگذاری و تعیین راهبردهای علم و فناوری در کشور.
  3. 3.کیفیت ساماندهی و سازماندهی ملی علم و فناوری.
  4. 4.کیفیت نظام اطلاع‌رسانی علم و فناوری در کشور.
  5. 5.توسعة ارتباطات بین‏المللی در زمینة علم و فناوری.
  6. 6.میزان استفاده از نتایج تحقیقات در کشور.
  7. 7.گسترش فرهنگ و روحیة تحقیق در کشور و میزان اعتقاد به استفاده از تحقیق در برنامه‏‏ریزی‏های عمرانی و توسعه‏ای.
  8. 8.میزان مشارکت دانشمندان و محققان کشور در تصمیم‌گیری امور مربوط به علم و فناوری.
  9. 9.نحوة مصرف بودجه‌های تحقیقاتی در کشور.
  10. 10.میزان ارائه‌ی خدمات و تسهیلات بخش دولتی در امور تحقیقاتی.
  11. 11.کیفیت انتقال فناوری از خارج به داخل کشور و انجام تحقیقات تطبیقی به منظور بومی کردن آن.
  12. 12.ارتباط بخش صنعت با مراکز تحقیقاتی( دانشگاهی و غیردانشگاهی).
  13. 13.میزان گرایش به مراکز تحقیقاتی غیردولتی و روند توسعه‌ی کمی و کیفی آن‌ها.
  14. 14.کیفیت مدیریت مراکز تحقیقات.
  15. 15.منزلت اجتماعی و رضایت شغلی دانشمندان و محققان.
  16. 16.کیفیت مجلات علمی ـ پژوهشی کشور.
  17. 17.کیفیت کتاب‌های علمی.
  18. 18.کیفیت همایش‏های علمی و امکانات و تجهیزات مربوط جهت برگزاری همایش‌ها در سطح بین‏المللی.
  19. 19.میزان توجه به ایجاد راهکارهای مناسب جهت جذب نخبگان و کاهش مهاجرت آنان.

مهم‌ترین شاخص‌های جهانی ارزیابی علم و فناوری

  • شاخص‌های ارزیابی علم و فناوری سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی اروپا (اُ.ای.سی.دی.)

شاخص‌های تحقیق و توسعه‌ی اُ.ای.سی.دی.، موسوم به R&D به دو دسته‌ی شاخص‌های درون‌دادی و برون‌دادی طبقه‌بندی شده‌اند. شاخص‌های درون‌دادی با منابعی مرتبط هستند که به عنوان درون‌داد در جستجو و تعقیب فعالیت‌های علم و فناوری مورد نیازند و معمولاً شامل منابع مالی و انسانی، در دو بخش عمومی و خصوصی می‌شوند که به تحقیق و توسعه اختصاص داده شده است. شاخص‌های برون‌دادی سعی در ارزیابی تولیدات مستقیم فعالیت‌های علم و فناوری دارد. از طریق شاخص‌های برون‌دادی، می‌توان اثربخشی و کارایی سیاست‌های فناورانه را حدس زد. به طور کلی، شاخص‌های برون‌دادی شامل تراز پرداخت فناوری، آمارهای ثبت اختراعات و انتقال فناوری برتر می‌شود.

  • شاخص‌های علم و فناوری یونسکو

شاخص‌های یونسکو، اولین سری از شاخص‌های ویژه‌ی کشورهای در حال توسعه است. نخستین سیاست‌های علم و فناوری یونسکو، تلاش در جهت تحت‌تأثیر قرار دادن این کشورها در مورد اهمیت توسعه‌ی علم و فناوری بود.

شاخص‌های درون‌دادی یونسکو:

شاخص‌های برون‌دادی یونسکو:

  1. ]انجام شده[ توسط افراد مقیم، اختراعات ]انجام شده[ توسط خارجی‌ها و اختراعات ]انجام شده[ در کشورهای خارجی می‌باشد.
  • شاخص‌های علم و فناوری کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن)
  1. R&D) درون‌داد:

      * تحقیق و توسعه‌ی ملی منابع انسانی و مالی،

      * تحقیق و توسعه مربوط به شرکت‌های تجاری منابع انسانی و مالی،

      * تحقیق و توسعه‌ی آموزش عالی منابع انسانی و مالی،

      * تخصیص بودجه‌ی دولت یا سرمایه‌گذاری برای تحقیق و توسعه.

  1. برون‌داد:

      * اختراعات ملی صورت گرفته (انجام شده) توسط افراد مقیم و غیر مقیم،

      * اختراعات بین‌المللی (خارجی) توسط افراد مقیم.

  1. درون‌داد و برون‌داد:

      * تراز پرداخت فناوری (صادرات و واردات فناوری پیچیده / ناملموس)،

      * صاردات، واردات و برون‌داد فناوری قابل درک / ملموس (کالاها) و خدمات فناوری.

  1. درون‌داد اصلی:

      * پرورش دانشمندان، مهندسان و فناوران در هر بخش (به‌ويژه در بخش آموزش عالی).

      * تألیف بر حسب ملیت و حوزه‌ی پژوهش.

      * ارزیابی کمی و کیفی فعالیت‌های نوآوری در صنعت، هزینه‌ها و سودمندی‌هایش، موانع و مشکلات  

         نوآوری، منابع دانش و مانند آن.

منابع:

خالقی، نرگس (1386). شاخص‌های ارزیابی علم و فناوری. فصلنامه‌ی مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 18(3)، 91-106.

https://rc.majlis.ir/fa/law/show/101084

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت