• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

ارتباط علمی با شبکه اجتماعی لینکداین

پگاه تاجر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

ارتباطات حرفه ای نه تنها جزء لاینفک کاریابی بلکه از عناصر کلیدی پیشرفت در حرفه و کسب و کار است. این مهم، با ظهور فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتی تسهیل شده است. لینکداین (https://www.linkedin.com) یک شبکه اجتماعی اینترنتی برای متخصصان و صاحبان کسب و کار است تا از طریق آن بتوانند با یکدیگر ارتباطی حرفه ای برقرار کنند و امور مربوط به مهارت، تخصص و کسب و کار خود را بهبود ببخشند. لذا، امروزه بسیاری از حرفه مندان به رزومه سازی[1] در لینکداین روی آورده اند. این شبکه اجتماعی، نه تنها امکاناتی برای رزومه سازی، بلکه تسهیلاتی برای ایجاد گروههای تخصصی، جستجوی مشاغل، استخدام و فروش فراهم آورده است.

حرفه مندان در سراسر دنیا به دلایل زیر از لینکداین استفاده می کنند:

1- شبکه سازی[2] و ساختن نام تجاری شخصی[3]: استفاده از لینکداین راه مناسبی برای دیدن شدن در جامعه حرفه ای است. این مسیر اهداف بلند مدت کاری شما را پشتیبانی می کند.

2- کاریابی: لینکداین، نه تنها امکان جستجوی رایگان مشاغل را فراهم کرده است بلکه بسته "جستجوگر شغل"[4] را نیز به منظور یک جستجوی حداکثری در اختیار قرار داده است. برای استفاده از این بسته باید هزینه پرداخت کنید.

3- استخدام: امروزه در سراسر دنیا، کارفرمایان و بنگاه های کاریابی از لینکداین استفاده می کنند و به این منظور از بسته " رکروتر لایت "[5] موجود در لینکداین بهره می برند. این بسته رایگان نیست.

4- فروش: صاحبین کسب و کار می توانند با بهره گیری از بسته "ناوبری فروش"[6] فرصت های فروش بیشتری را ایجاد کنند. این بسته هزینه دارد.

5- ترویج کسب وکار: بسیاری از سازمان ها و شرکت ها امروزه برای ترویج فعالیت های خود صفحه ای در لینکداین دارند. برای گسترس هر چه بیشتر این ترویج، لینکداین بسته "بیزینس پلاس"[7] را ارائه کرده است. این بسته رایگان نیست.

با این که لینکداین به طور ویژه برای گسترش کسب و کار طراحی شده است اما از همان ابتدا به ابزاری جهت برقراری ارتباط علمی تبدیل شد و پژوهشگران، مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاهها از آن استقبال زیادی کردند. این شبکه اجتماعی، امکاناتی برای درج تجارب حرفه ای، آموزشی و پژوهشی محققان، مهارت های آنان و موفقیت هایشان اعم از دروس گذرانده شده، گواهینامه ها، انتشارات، جوایز و افتخارات، عضویت درسازمان ها و نیز درج پروژه ها و علاقه مندی هایشان را فراهم کرده است. همچنین بخشی برای توصیه ها و تأییدها[8] در نظر گرفته است.

با توجه به شبکه آکادمیک به وجود آمده در لینکداین، این شبکه اجتماعی مورد توجه پژوهشگران حوزه علم سنجی به ویژه دگرسنجی[9] قرار گرفته است. برخی پژوهشگران میزان فعالیت پژوهشگران در انتشار یافته های علمی خود در این شبکه اجتماعی، برخی دیگر میزان حضور پژوهشگران برجسته و عده ای دیگر میزان حضور یک مدرک علمی را در لینکداین مورد بررسی قرار داده اند ( عرفان منش، 1395). تعدادی از پژوهشگران نیز دلیل اصلی استفاده محققان از لینکداین را ارتقای مرتبه می دانند (چورلی و همکاران، 2009).

نکات زیر در برقراری یک ارتباط علمی و حرفه ای مؤثر از طریق پروفایل لینکداین، به پژوهشگران یاری می رساند:

-         حتما یک عکس حرفه ای از خودتان درج کنید.

-         نام و نام خانوادگی تان را به صورت کامل درج کنید. در غیر اینصورت، افراد به شما اطمینان نمی کنند و به پروفایل شما متصل نخواهند شد.

-         عنوان یا عناوین حرفه ای، پژوهشی و مهارت های ویژه خودتان را درج کنید و تنها به درج سمت شغلی اکتفا نکنید. عبارات کلیدی بیشتری به خود اختصاص دهید. لینکداین در این بخش اجازه درج 120 کاراکتر را به شما می دهد.

-         کامل کردن بخش "خلاصه"[10] : در این بخش می توانید خودتان، علاقه مندی های پژوهشی و مهارت ها و پروژه هایتان را تا 2000 کاراکتر معرفی کنید. این بخش، هنگام جستجوی دیگران در رابطه با مهارت یا کلمات کلیدی خاص همواره مورد جستجو قرار می گیرد. پس هرگز این بخش را خالی رها نکنید.

-         صنعت و حوزه ای که در آن مشغول به پژوهش و فعالیت هستید را درج کنید.

-         تمام بخش های موجود را تا حد ممکن تکمیل کنید.

-         فایل های مرتبط با حرفه و آثارتان را بارگذاری کنید و پیوندهای مورد نیاز را ایجاد کنید.

-         اطلاعات تماس را هم در بخش "خلاصه" و هم در بخش "اطلاعات تماس" درج کنید.

-         همکاران پژوهشی و حرفه ای تان را در لینکداین تأیید کنید.

-         برای پژوهشگران دیگر متن توصیه بنویسید و خودتان نیز از دیگران بخواهید که شما را توصیه کنند و برایتان متنی کوتاه بنویسند.

منابع:

عرفان منش، امین (1395). حضور مقاله های ایرانی علم اطلاعات و کتابداری در رسانه ای اجتماعی: مطالعه آلتمتریک. پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 32 (2)، 349-373.

Brown, S (2016). LinkedIn. ARMS Workshops and Events, Auckland, NZ.

Cheverie, J. F., Boettcher, J., & Buschman, J. (2009). Digital scholarship in the university tenure and promotion process: A report on the sixth scholarly communication symposium at Georgetown University Library. Journal of Scholarly Publishing40(3), 219-230.


[1] . Creating resume

[2] . Networking

[3]. Personal branding

[4] . Job Seeker

[5] . Recruiter Lite

[6] . Sales Navigator

[7] . LinkedIn Business Plus

[8]. Endorsements

[9] . Altmetrics

[10] . Summary

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت