• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

معرفی ریسرچ گیت (ResearchGate)

یاسمین سعادت، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی

ریسرچ گیت یک شبکه اجتماعی علمی است که آنرا می توان به عنوان فیسبوک برای دانشمندان و محققان در نظر گرفت. این شبکه در سال 2008 توسط دو پزشک به نامهای ایجاد مادیش[1] و سورن هافمایر[2] و یک متخصص کامپیوتر به نام هورست فیکنشر[3] تاسیس شد. محققان به منظور اشتراک مقالات و یافته های خود و همچنین بیان پرسش­ها و دریافت یا ارسال پاسخ و نیز ارتباط با همکاران خود و انجام پروژه های مشترک این شبکه را مورد استفاده قرار می دهند .رسرچ گیت به محققان و دانشمندان کمک می کند تا از طریق ایجاد ارتباط با سایر همکاران خود، اطلاعات خود را درباره زمینه های موضوعی مختلف به روز نگه دارند.

این سایت علاوه بر عضویت رایگان، امکان دسترسی رایگان به بسیاری از مقاله‌های نویسندگان از همه ملیت ها را فراهم کرده است. حتی اگر فردی مطرح و صاحبنظر در یک رشته، ، مقاله خود را به دلیل رعایت قانون حق مولف در این سایت آپلود نکرده باشد می تواند با درخواست کاربران ، مقاله خود را برای آنان ارسال نماید.

نحوه عضویت:

برای عضو شدن در شبکه علمی رسرچ گیت باید آدرس پست الکترونیک سازمان وابسته را همراه با مشخصات فردی خود وارد فرم عضویت نمایید. شبکه با ارسال نامه پذیرش به این پست الکترونیک به کاربر اجازه ثبت نام در شبکه را می دهد.

امکانات رسرچ­گیت:

یکی از امکانت رسرچ گیت بارگذاری متن مقالات محقق می­باشد که توسط خود او در رسرچ گیت به راحتی صورت می گیرد. رسرچ گیت دارای یک مخزن خود آرشیو[4]می باشد. در این مخزن فهرست انتشارات بارگذاری شده با توافقات قانون حق مولف ناشران تطابق داده می شود. بنابراین نویسندگان مقالات می توانند نسخه متن کامل مقالات خود را برای قرار گرفتن در دسترس عموم در رسرچ گیت بارگذاری کنند.

از دیگر امکانت این شبکه اجتماعی امکان ایجاد فضایی به نام Project می باشد. قسمت Projectدر واقع یک ابزار برای همکاری است. Project برای سازماندهی یک فعالیت مشترک با سایر همکاران، به اشتراک گذاشتن اطلاعات به طور محرمانه و دریافت بازخورد سریع از همکاران طرح کاربرد دارد.

برای هر کاربر این امکان وجود دارد که پرسش­های خود را برای دریافت پاسخ و نظرات سایرین، تحت موضوع مربوطه در شبکه قرار دهد. توصیه هایی که در شبکه برای ارائه مناسب پرسش­ها ذکر شده است از این قبیل می باشد:

قبل از ارسال پرسش، کاربر باید از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل کند. سوال مناسب باید واضح، دارای عنوان کوتاه و توضیح دقیق از آنچه مورد نیاز است باشد- کاربر می تواند منبع مورد نظر را نیز به پست خود ضمیمه کند. سوالات کاربران بر اساس کیفیت آنها که شامل دریافت بهترین پاسخ­ها، مشاهدات بیشتر و تعداد بیشتر پاسخ­های دریافت شده است درجه بندی می شوند. سوالات نباید مبهم و یا دارای جواب بسیار ساده باشند. سوالاتی که پاسخ آنها از طریق گوگل یا ویکی پدیا به راحتی قابل دستیابی هستند ارزشمند نمی باشند. ارسال سوالات با محتوای تجاری یا سوالاتی که جنبه تبلیغات تجاری دارند ممنوع بوده و باعث مسدود شدن حساب کاربری می شود. سوالات باید تنها به زبان انگلیسی پرسیده شوند. از پرسیدن سوالاتی با چند موضوع اجتناب نمایید. سولات خود را محدود به یک موضوع خاص نمایید و از پرسیدن چند سوال در یک پست خودداری کنید.

هر کاربر می تواند برای سوالات پرسیده شده پاسخ خود را در شبکه ارائه نماید. توصیه هایی که برای ارائه مناسب پاسخ ذکر شده است شامل:

پاسخ مناسب باید به طور مستقیم جوابگو باشد و با شواهد و دلیل و مدرک بیان شود. پاسخ­ها را تنها با ارائه پیوند پاسخ ندهید بلکه برای اعتبار بیشتر پاسخ توضیح اینکه چرا این پیوند می تواند مفید و پاسخگو باشد را نیز به پست خود اضافه کنید. لازم است که قواعد دستوری و املای لغات و نیز حروف کوچک و بزرک در جایی که در معنی کلمات موثر است رعایت شوند.

در صفحه پروفایل امکان بارگذاری عکس ، مقالات و نوشته های خود کاربر، فایل­های متفاوت و لینک وب سایت­های شخصی فرد وجود دارد. پروفایل کاربران به شش قسمت تقسیم می شود. قسمت Overview نمای کلی از قسمت های مختلف پروفایل کاربر را نمایان می سازد. قسمت Contributions شامل فهرستی از انتشارات و پروژه های کاربر همچنین، سوال های مطرح شده و پاسخ های ارائه شده توسط کاربر می باشد. قسمتInfo فهرستی از مهارت ها و تجربیات علمی فرد را ارائه می دهد. بخش Stats به کاربر نشان می دهد انتشارات وی چند بار مورد مطالعه و همچنین استناد قرار گرفته است. بخش Score مقیاسی است که برای کمک به اندازه گیری تاثیر تحقیقات کاربر طراحی شده است. بخش Research interests مکانی است که تمامی کارهای مورد علاقه فرد را از جمله انتشارات، سوال ها و یا پروژه ها را در یک جا نمایان می سازد.

در پروفایل هر کاربر لیست نویسندگان همکار وی در مقالات متفاوت و همچنین لیست مجلاتی که مقالات فرد در آنها به چاپ رسیده ارائه می گردد. هر بار که کاربر مقاله جدید خود را در پروفایل بارگذاری می کند گزینه ای برای دعوت همکاران نویسنده مقاله از طریق پست الکترونیکی آنها به منظور پیوستن به این شبکه به کاربر نشان داده می شود. در صورت عدم تمایل به دعوت همکاران می توان گزینه مربوطه را انتخاب نکرده رها کرد.

ریسرچ گیت قابلیت تهیه رزومه از اطلاعات موجود در پروفایل کاربران را فراهم کرده است. کاربران برای اطمینان از کامل بودن رزومه خود، باید اطلاعات موجود در پروفایل خود را تا حد امکان به طور دقیق تکمیل نمایند.

RG Score

اعتقاد تیم رسرچ گیت بر این است که بهترین راه ارزیابی یک محقق استفاده از نظرات سایر محققان درباره تحقیقات و نوشته های اوست. امتیاز رسرچ گیت [5] امتیازی است که توسط سایت برای هر محقق در نظر گرفته شده و در پروفایل هر فرد به نمایش گذاشته می شود. این امتیاز برای ارزیابی و بدست آوردن اعتبار و اعمال قدرت در بین شبکه همکاران مفید می باشد.

به این علت که امتیاز رسرچ گیت توسط ارزیابی همکاران بدست می آید، هیچ کس نمی تواند به طور مستقیم در امتیاز خود دخیل باشد. نظراتی که هنگام مشاهده انتشارات و اطلاعات شما توسط همکاران روی آنها گذاشته می شود می تواند ملاک امتیاز رسرچ گیت باشد نه خود انتشارات.

امتیاز رسرچ گیت به محققان در اندازه گیری و اعمال نفوذ جایگاهشان در جامعه علمی کمک می کند و نیز کارهای منتشر شده شما بلکه چگونگی استفاده همکاران و اینکه چه کسی از آنها استفاده می کند می تواند در امتیاز رسرچ گیت موثر باشد.

امتیاز رسرچ گیت تمام تحقیقات فرد را در نظر می گیرد و آنرا به عنوان یک منبع اعتبار برای فرد قرار می دهد. امتیاز رسرچ گیت یک معیار برای تعیین شهرت و اعتبار فرد می باشد.بر اساس اینکه چگونه تحقیقات شما به وسیله همکارانتان دریافت می شود.

عواملی که در امتیاز رسرچ گیت فرد موثر است می تواند شامل تمام فعالیتهای وی در این شبکه علمی باشد از جمله ایجاد سوال، ارسال پاسخ برای سوال­های پرسیده شده ، اضافه کردن مقالات و یا داده های خام به پروفایل شخصی و غیره. عامل دیگری که در امتیاز رسرچ گیت فرد بسیار موثر است این است که چه کسانی با کدام امتیاز رسرچ گیت به مقالات، سوال ها و پاسخ­های شما رجوع کرده و به آنها رای مثبت یا منفی داده است. همچنین پیگیری[6] کردن تحقیقات شما توسط سایرین نیز در میزان این امتیاز موثر می باشد.

در پروفایل کاربر در بخش Score ، نمودار دایره ای و نمودار خطی فعالیت­های وی در شبکه برای نشان دادن چگونگی محاسبه امتیاز رسرچ گیت نمایش داده می شود.

 


[1] .Ijad Madisch

[2] .Sören Hofmayer

[3] .Horst Fickenscher

[4] . a self-archiving

[5] . RG score

[6] . follow

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت