• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

يك خاطره يك نگاه

ناهيد كسايي، كتابدار كتابخانه مركزي دانشگاه شيراز

کلمات قدرت خلق کردن دارند. وقتی شما کلامی را بر زبان می­آورید و يا مي­نويسيد به آن زندگی می‌بخشید. همواره اولين تجربه حضور در اماكن خاص كه وابسته به شغل و علاقه­مندي انسان است يكي از خاطره انگيزترين روزهاي زندگي محسوب مي­شود.

شايد هرگز زماني را كه براي اولين بار به نمايشگاه كتاب رفتم فراموش نكنم؛ هيجان ديدن غرفه­هاي زيبا با نورها و رنگ­ها و جلدهاي متنوع و رنگارنگ كتاب­ها كه با طراحي­هاي متفاوت بيان كننده افكار ناشران، نويسندگان و مخاطبان آن بود؛ تابلوهاي تبليغاتي بروشورها و تراكت­هايي كه همواره در تمام مكان­ها به­صورت گسترده حضور داشتند و هر مخاطبي را با توجه به تفكر خود و نگاه­هاي متفاوت جذب مي­كردند.

تنوع كتاب­ها و مطالب متنوعي كه به مخاطب عرضه مي­شد، توجه هر انساني را به خود جلب مي­كرد و طبيعتا شخصي با نگرش و علاقمندي خاص به كتاب (كتابدار) از اين قانون مستثي نبود. اعتراف مي­كنم كه سردرگم شده بودم از غرفه­اي به غرفه ديگر مي­رفتم، انتخاب اين همه كتاب و اطلاعات در يك جا كار چندان ساده­اي نبود از سالني به سالن ديگر مي­رفتم و بدون احساس خستگي از حمل آن همه كتاب، كتابي را انتخاب مي­كردم ورق مي­زدم و خريداري مي­نمودم؛ در ذهن من اين بود فردا تمام اين كتاب­ها فروخته شده و من، دانشجويان و دانشگاه از داشتن آن محروم مي­شويم! با خود اين شعر را زمزمه مي­كردم (در همه دير مغان نيست چو من شيدايي خرقه درجايي گرو و دفتر جايي). تنوع كتاب­ها و نام ناشران من را از غرفه­اي به غرفه ديگر مي­برد پس از نگاه­هاي اجمالي و خريدارانه به كتاب­ها اندكي با ناشران و دوستان و همكاران كه سال­ها درعرصه نشر و چاپ كتاب فعاليت­هاي مستمر داشتند از بهترين كتاب­هاي تخصصي و موضوعات و محتواي كتاب­ها طرح جلدها و... تبادل افكار ي داشته و به راه خود ادامه مي­دادم، آن همه كتاب مرا ذوق زده كرده بود مي­خواستم تمام كتاب­ها را خريداري كنم كتاب­ها مرا به آن شرلي! تبديل كرده بود كه ياراي مبارزه با خريد كتاب را نداشت؛ با وجودي كه تعداد زيادي از بسته ها و پاكت­هاي كتاب از سالني به سالن ديگر حمل مي­كردم، اصلا احساس خستگي نداشتم... اين اتفاق در همه سال­هاي خريد از نمايشگاه تكرار شد ... و امروزه كه ناشران و همكاران و دوستان از آن روزها ياد مي­كنند؛ اين خاطره­ي بسته­هاي كتاب همواره موضوع بحث و از خاطرات خوش من و دوستان است. چندي قبل ازشخصي شنيدم كه در صنعت حمل و نقل، كتاب در زمره اجسام سنگين محسوب مي­شود. بسيار متعجب شدم كه چگونه بود كه در اين همه سال من متوجه اين سنگيني نشده بودم و آنجا بود كه به ياد اين غزل زيبا­ي حافظ افتادم (عاشق شو ور نه روزي كار جهان سر آيد ناخوانده نقش مقصود از كارگاه هستي).

واقعا عشق به كتاب و مطالعه وشغل كتابداري و نمايشگاه كتاب، باعث گرديد هرگز سنگيني و خستگي راه رفتن­هاي كيلومتري و خريد و حمل كتاب­ها را احساس نكنم.

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت