یک تجربه
محمدحسین کارآمد
کتابدار کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز
محمدحسین کارآمد هستم، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، با سابقه کار حدود 20 سال در کتابخانه های دانشگاه شیراز. بیشتر این سالها مسئول میز امانت و مخازن کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد (میرزای شیرازی) بوده ام و چند سالی است مسئول کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی هستم. به همین دلیل به صورت مستقیم با اعضاء محترم هیأت علمی، دانشجویان عزیز و کارکنان گرامی دانشگاه در ارتباط می باشم. در این مدت به عنوان کتابداری که به طور مستقیم و رو در رو با مراجعین سروکار دارد، همواره دو نکته بسیار مهم را مد نظر داشته ام:
1- دانش و مهارت در زمینه اطلاع شناسی و اطلاع یابی، آشنایی با فناوریهای نوینِ اطلاع رسانی و پایگاههای اطلاعاتی
2- ویژگیهای فردی کتابدار از جمله احساس مسئولیت، گشاده رویی، بردباری و خوش رفتاری
این دو مورد تأثیر قابل توجهی بر رضایت مراجعان و دیدگاه مثبت آنها درباره کتابخانه دارد. بنابراین با توجه به مخاطبین کتابخانه های دانشگاهی (اساتید، دانشجویان و کارکنان) اهمیت کتابدار متخصص با ویژگیهای مذکور دو چندان می باشد.
از تجارب اینجانب این است که گاهی مراجعین از نبود منابع در کتابخانه شاکی بوده اند، در حالی که معمولاً منبع موجود بوده و دلیل پیدا نکردن آن عدم آشنایی کاربران با نحوه درست جستجو در نرم افزار یا پایگاهها است. در این موارد ابتدا ضمن گفتگویی دوستانه از نیاز آنها آگاه می شدم. سپس اقدام به جست و جو در نرم افزار کتابخانه و پایگاههای اطلاعاتی نموده، منابع مناسبی را در اختیار آنها قرار می دادم. در بیشتر مواقع همزمان نحوه جست و جو را به آنها آموزش می دادم و در صورت لزوم همراه با آنها وارد مخزن کتابها می شدم تا کتابهای هم موضوع را مشاهده و انتخاب کنند. اگر منبع مورد نیازشان را در کتابخانه نداشتیم و منبعی جدید و قابل تهیه بود، آن را در لیست خرید یادداشت می کردم. با این اقدامات مراجعه کنندگان حتی اگر منبع مورد نیازشان در کتابخانه نبود در نهایت احساس رضایت داشتند.
خدا را شاکرم که همواره با روی گشاده، آرامش و بردباری توفیق تعامل سودمند با همکاران و مراجعین را داشته ام.
با آرزوی توفیق الهی برای همه کتابداران عزیز