• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

معرفی کتاب School Libraries and Student Learning: A Guide for School Leaders

پگاه تاجر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز

3 2 5

برنامه‌های نوآورانه و خوب طراحی‌شده کتابخانه مدارس، بر آماده ساختن دانش‌آموزان برای ورود به کالج، دانشگاه و حرفه بسیار تأثیرگذار هستند.
"ربکا جی موریس"، استادیار گروه مطالعات كتابخانه و اطلاعات در دانشكده علوم تربیتی دانشگاه كارولینای شمالی که پیش از این آموزگار ابتدایی و همچنین کتابدار مدرسه بوده است، در کتاب خود با عنوان "کتابخانه های مدارس و یادگیری دانش آموزان: راهنمایی برای مدیران مدارس"، به خوبی نشان می‌دهد که مدیران مدرسه، چگونه می‌توانند از کتابخانه‌های مدرسه به عنوان پشتیبان یادگیری دانش‌آموزان، بهره حداکثری ببرند. او برای دستیابی به اهداف مدرسه در مقوله‌های سوادآموزی، ارزشیابی، درگیرسازی دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری و نیز یادگیری پژوهش‌محور، راهکارهای عملی مناسبی جهت همکاری سه جانبه مدیر، معلمان و کتابداران مدرسه ارائه می دهد تا از این طریق بتوانند سطح یادگیری دانش‌آموزان را به سطحی جدید برسانند.
کتاب، در 8 فصل تنظیم شده است و به موضوعات زیر می پردازد:
• ایجاد "کارگاههای ساخت خلاق" و "فضاهای یادگیری گروهی" برای پشتیبانی از یادگیری دانش‌آموز محور
• توسعه تمرکز مدرسه بر سوادآموزی از طریق دستگاه‌های و قالب‌های مختلف چندرسانه‌ای
• طراحی مجدد برنامه‌های درسی طوری که باعث تقویت تفکر انتقادی در کلاسهای درس شود
• حمایت از همکاری معلمان و کتابداران در فرآیند آموزش و ارزشیابی
• استفاده از كتابخانه برای تقویت ارتباط مدرسه، خانواده و جامعه
در انتهای کتاب، سیاهه وارسی کتابخانه‌های مدارس پیوست شده است. همچنین، نمایه دارد.
بر اساس بخش نقدهای این کتاب در آمازون، می‌توان گفت که کتاب مورد تأیید افراد، صاحبنظران و سازمان‌های مختلف قرار گرفته است. برای نمونه، "تری گرایف" که از 2014 تا 2015، ریاست انجمن کتابداران مدارس آمریکا را بر عهده داشت، درباره این کتاب می گوید:
"کتاب ربکا موریس برای آن‌دسته از مدیران مدارس که به دنبال تقویت عملکرد کتابخانه های مدرسه خود هستند، فوق‌العاده است. نقطه قوت ویژه این کتاب، روشی است که او برای ترسیم استانداردها و دستورالعمل‌های انجمن کتابداران مدارس آمریکا در جهت یادگیری دانش‌آموزان و رهبری مدارس به کار برده است تا نشان دهد چگونه همه مربیان یک مدرسه - کتابداران، مدیران و معلمان - می توانند برای پشتیبانی از یادگیری دانش‌آموزان با یکدیگر همکاری نمایند."

"کارن دبلیو گاویگان" ، دانشیار دانشکده علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشگاه کارولینای جنوبی درباره این کتاب می گوید:
"این کتاب جذاب و آموزنده، نمای فوق‌العاده‌ای از برنامه‌های موفقیت‌آمیز کتابخانه مدرسه ارائه می‌دهد. همچنین روش‌هایی که کتابداران مدارس با به کارگیری آنها می ‌توانند، دانش آموزان را به موفقیت برسانند را بیان می‌کند. نویسنده، ایده‌های عملی برای مدیران به منظور بهبود عملکرد مدرسه از طریق توسعه خدمات با کیفیت کتابخانه‌ و برنامه های آن ارائه می‌نماید."
"امی آم. برچ"، سرپرست مدارس "برنتوود بروق" در پنسیلوانیا درباره کتاب می گوید:
"ربکا موریس مزایای برنامه‌های قوی کتابخانه‌ در جهت رفع نیازهای دانش‌آموزان قرن بیست و یکم را برجسته می کند. او، مدیران مدارس را جهت بررسی نقش كتابدار، به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که چگونه باورها و مضامین مشترک می‌تواند بنیانی برای همکاری مدیران، معلمان و کتابداران مدرسه فراهم آورد."

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت