فاطمه رحیمینیا، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه شیراز
پگاه تاجر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز
سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی وزارت آموزش و پرورش به منظور وارد شدن در عرصه تبادل اطلاعات در اوایل تیرماه 1379 اقدام به ایجاد شبکه ملی مدارس "رشد" کرد. با توجه به طیف گسترده مخاطبین و رسالت مهم این شبکه به عنوان نمادی دانشآموزی مشخص میشود که انجام این پروژه عظیم ملی در ابعاد کلان باید مورد نظر قرار گیرد.
پس از مراحل اولیه طراحی و پیاده سازی عملی و اجرایی در سال 1379، این شبکه کار خود را با اهداف درازمدت و مرحلهای آغاز کرد. مرحله اول اين طرح در مرداد ماه سال 1379 آغاز و مديريت و اجراي آن از دي ماه سال 1385 به كارشناسان رسمي آموزش و پرورش واگذار شد.
مخاطبان شبکهدانشآموزان،اولیا و مربیان و مدیران آموزش و پرورشهستند که در مرحله اولیه قشر دانشآموزان دبیرستانی مورد نظر قرار گرفتند. با توجه به گستردگی مخاطبین این شبکه و حساس بودن رده سنی و اجتماعی آنان، شبکه رشد سعی دارد با دادن امکانات و بازکردن سرفصلها، زمینه مشارکت هر چه بیشتر مخاطب را در تهیه محتوا فراهم کند.
شبکه رشد رسانهای است که با استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای فضای مجازی در اینترنت جهانی و اینترانت ملی به تکمیل، تقویت و توسعه برنامه درسی و تربیتی به منظور تحقق آرمانهای آموزش و پرورش برای ایجاد برابری آموزشی و پرورشی (آموزش با کیفیت برای همه)، به ارائه خدمات مناسب و متناسب به کاربران میپردازد.
تصویر زیر صفحه سرویسهای رشد را نشان می دهد.
این شبکه در حوزه یادگیری، تلاش کرده است تا محیطی مناسب و تعاملی برای کاربران فراهم کند. این بخش شامل مقالات و محتوا، پرسش و پاسخ، بلاگ، ایده و خلاقیت، همایش و رویداد و دانشنامه می باشد. مثلا در بخش ایده و خلاقیت، کاربران می توانند ایده های خود را ارسال کنند و به جستجوی ایده های دیگران هم بپردازند. به تصاویر زیر نگاه کنید: