معرفی کتاب
شیوا رضایی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
- ·عنوان: University Libraries and Digital Learning Environments
- پدید آورده:Jill Beard
- ناشر : Routledge
- تاریخ انتشار: 2011
- تاریخ انتشارنسخه الکترونیکی: 2016
- زبان: انگلیسی
- تعداد صفحات: 304
کتابخانه های دانشگاهی در سراسر جهان از امکانات محیط یادگیری دیجیتال استقبال کرده اند. آنها فعالانه به دنبال توسعه ارائه منابع و خدمات الکترونیکی هستند. محیط دیجیتال فرصت ها و چالش هایی را برای کتابداران در تمام جنبه های کاری از جمله در سواد اطلاعاتی، مرجع مجازی، آموزش الکترونیکی، مدیریت منابع دیجیتال و رسانههای اجتماعی ارائه میکند.
نویسندگان این کتاب از کارشناسان برجسته در زمینه مدیریت کتابخانه و اطلاعات هستند. کتابخانه های دانشگاهی و محیط های آموزشی دیجیتال برای افرادی که در مدیریت کتابخانه ها یا یا توسعه و ارائه خدمات در محیط های دیجیتال فعالیت می کنند، بسیار ارزشمند خواهند بود.
این کتاب از 16 فصل تشکیل شده است.
فصل اول بر سه حوزه تمرکز دارد: نحوه تناسب سازمانهای واسپاری با دانشگاه، نحوه ترویج استفاده از سازمانهای واسپاری برای کاربران نهایی و مشارکتکنندگان، و نحوه تضمین منافع بلندمدت برای طیف وسیعی از ذینفعان.
فصل دوم این فصل پتانسیل های فناوری محیط تحقیقات مجازی را مورد بحث قرار میدهد و در عین حال به ارتباطی که چنین محیط هایی با کاربران خود دارند میپردازد.فصل سوم سواد اطلاعاتی در محیط دیجیتال را مورد بحث قرار گرفته است.
در فصل چهارم بر این نکته تاکید می شود که طبق داده های آماری، تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های بریتانیا در سال های اخیر در حال افزایش بوده است. بسیاری از این فراگیران، زبان انگلیسی به عنوان زبان اول آنها نیست. برای این افراد زبان احتمالا مشکل اصلی نیست بلکه چالش اصلی آنها ناشی از تفاوت در فرهنگ و سبک های یادگیری است. در فصل پنجم به فضای فیزیکی کتابخانه پرداخته شده. فصل ششم روشهایی را که کتابداران و تامینکنندگان محتوای دیجیتال برای توسعه سیستم ها و خدمات جهت برآورده کردن انتظارات کاربران کتابخانه در قرن بیست و یکم به کار می برند، نشان میدهد
فصل 7 به بررسی تحولات توسعه ای در ارتباط با عملکرد کتابخانه دانشگاه می پردازد و به ویژه تأثیر فناوری بر محتوا و ارائه را برجسته می کند. در فصل 8 به وضعیت حال و آینده موسسه های واسپاری و قوانین حق مؤلف اشاره کرده است.
درس هایی از اجرای موفقیت آمیزساخت واسپارگاهها، ساخت محیط های تحقیقاتی مجازی مناسب، پشتیبانی آنلاین توسط کتابخانه های دانشگاهی انگلستان به دانشجویان بین المللی ، سنجش عملکرد کتابخانه در عصر دیجیتال، منابع کتابخانه ای: تدارکات، نوآوری و بهره برداری در دنیای دیجیتال، توسعه مستمر حرفه ای و یادگیری در محل کار و کتابداران به عنوان عوامل مهم درایجاد تغییر در ارتباطات علمی موضوعاتی هستند که در سایر فصول کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
Citation:
Beard, J. (2011). University Libraries and Digital Learning Environments (P. Dale, Ed.) (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315549002.