شیوا رضایی، کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
نویسنده: متین سلطانی
عنوان: سواد اطلاعاتی در بستر توسعه کتابخانههای آموزشگاهی
مشخصات نشر: تهران: صالحین، 1397
مشخصات ظاهری: 64 ص
شابک: 5-31-6045-622-978
متین سلطانی در این کتاب معتقد است رابطه مستقیمی بین رشد و گسترش کتابخانههای آموزشگاهی و بالندگی جامعه وجود دارد چرا باعث رشد و پیشرفت دانش و اندیشه دانشآموزان، پیدایش تعالی و نوآوری در آنها می شود. او در این باره مینویسد: کتابخانههای آموزشگاهی در صورتی که در نظام آموزشی به رسمیت شناخته شوند، بر پیشرفت اندیشه و فرهنگ عمیقاً اثر میگذارند. در این صورت دانش آموز در مییابد که کتاب و کتابخانه را میتواند برای فراگیری واقعی به کار گیرد. این کتابخانهها می توانند امکان آموزش مستمر و نیز نوعی بازآموزی را در دنیای اختراعها و دگرگونی های شگرف پیاپی امروز به وجود آورند.
او در این باره میافزاید: کتابخانههای آموزشگاهی خوب، کتابهای مناسب و کتابداران خبره در واقع اصلیترین وسیله برای کسب موفقیت در رسیدن به اهداف آموزش و پرورش است. کتابخانه، بهترین و کارآمدترین ابزار آموزشی است که میتواند گام به گام دانشآموز را در تفهیم و پیشبرد برنامههای درسی یاری دهد و او را درتنگناهای درسی برهاند. وی در ادامه به تعامل سازنده بین کتابدار مدرسه و معلم میپردازد و اظهار میدارد ایجاد تفکر انتقادی، گسترش فرهنگ مطالعه و در نهایت پویایی آموزش و پرورش در گروی فعال شدن کتابخانههای مدارس است.
در این کتاب، ضمن بیان مبانی و مفاهیم، به تاریخچهای از کتابخانههای آموزشگاهی، اهداف و ویژگیهای این نوع کتابخانهها و نقش و اهمیت آنها در نظام آموزشی اشاره شده است. همچنین در خصوص مدلهای بینالمللی توسعه کتابخانههای مدارس از جمله مدل آمریکایی و بریتانیایی توضیحاتی ارائه گردیده است.
نویسنده در ادامه، بر ویژگی مکان و فضای کتابخانه بر اساس ایفلا و نقش این کتابخانه ها در پرورش پژوهشگران، ایجاد و تقویت تفکر انتقادی، ایجاد روحیه علاقه به پژوهش و تاثیر این نوع کتابخانهها در پذیرش مسئولیت های آینده تاکید شده است.
نقش کتابخانه های آموزشگاهی در سواد اطلاعاتی، سواد اطلاعاتی و کتابدار آموزشگاهی، سواد اطلاعاتی و کتابخانه آموزشگاهی، سواد اطلاعاتی و فناوریهای اطلاعاتی و استانداردهای سواد اطلاعاتی از جمله مقولاتی است که مورد توجه نویسنده بوده است.