• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

تدوین سند » راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19 (کرونا ویروس)، فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در کتابخانه‌ها«

تدوین سند » راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19 (کرونا ویروس)، فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در کتابخانه‌ها«

زهرا شاه نظرنژادخالصی/عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه منطقه جنوب کشور

مریم ترکمن/دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز

با توجه به شیوع ویروس ­کرونا در کشور و ماموریت کتابخانه ­ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی در ارائه خدمات و تامین نیازهای اطلاعات علمی جامعه محققین، گروه­های آموزشی و دانشجویان حوزه سلامت، مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور و انجمن کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران تحت نظارت و تایید معاونت بهداشتی وزارت متبوع، اقدام به تدوین راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19(کرونا­ویروس)، فاصله­ گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در کتابخانه­ ها نموده است.

 

این راهنما جهت پیشگیری و کنترل کوید - 19 ( کرونا ویروس) برای استفاده در انواع کتابخانه از جمله کتابخانه‌های عمومی، دانشگاهی، تخصصی، بیمارستانی و... با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تهیه شده است .

بر اساس این راهنما، در این راستا لازم است موارد زیر رعایت شود:

  • از تجمع و ازدحام در کلیه بخش های کتابخانه خودداری شود.
  • برنامه‌‍ریزی به منظور اجرای روش های کاری مختلف با حضور شاغلین کمتر به عنوان مثال افزایش شیفت‌های کاری، چرخشی نمودن ساعات کار، کاهش ساعت کاری صورت گیرد.
  • آماده سازی محیط کار و تغییر شرایط و محیط کار به صورتی که برای انجام کار فا صله ایمن حداقل 1 متر رعایت شود.
  • به منظور عدم تجمع شاغلین، در صورت امکان برنامه ریزی برای تقسیم کار درشیفت‌ها و ساعت های قابل تغییر انجام شود به طور مثال تقسیم شاغلین در تعداد شیفت‌های کاری بیشتر به طوری که در هر شیفت حداقل شاغلین حضور داشته باشند.
  • تمام مراحل امانت کتب و سایر اسناد توسط متصدی انجام شود و از حضور افراد عضو در بین قفسه ها خودداری شود.
  • کتب و سایر اسناد امانت داده شده پس از عودت در اتاق یا بخش جداگانه قرنطینه و نگهداری شوند و تا گذشت حداقل 7روز مورد استفاده قرار نگیرند یا امانت داده نشوند.
  • بخش آرشیو مجلات و روزنامه‌های کاغذی که می تواند محل تجمع بوده و امکان تماس‌های زیاد با مجلات و روزنامه بدون زمان ماند فراهم نیست تا برقراری شرایط عادی تعطیل می با شند و بجای آن امکان مطالعه نشریات بصورت الکترونیکی برقرار گردد.
  • خرید منابع ترجیحا" از راه دور و بدون حضور مستقیم در محل فروش انجام شود.
  • منابعی که به تازگی خریداری شده‌اند باید در فضای مناسب، بسته به جنس منبع، مدت زمان حداقل 14 روز را در فضای جداگانه قرنطینه شده و بعد مراحل ثبت، فهرست نویسی و آماده سازی انجام پذیرد؛
  • تمامی منابع اعم از کتاب، پایان نامه، منابع الکترونیک و ... که از بخش خدمات فنی وارد خدمات عمومی می شوند، باید در جعبه یا قفس‌های جداگانه قرار داده شوند و بعد از گذشت مدت زمان کافی در چرخه خدمات قرار گیرند.
  • منابع کتابخانه‌ای در هنگام بازگشت، در جعبه یا قفسه‌ای و به مدت زمان مناسب (بسته به نوع منبع) از بقیه مجموعه جداگانه قرار داده شود.
  • از برگزاری گردهمایی ها و همایش های و دوره های آموزشی حضوری خودداری شود و برای این برنامه‌ها از روشهای جایگزین مجازی استفاده شود.
  • استفاده اجباری کاربران از ماسک و دستکش در بخش‌های مختلف کتابخانه و شستشوی مرتب دستها با آب گرم مطابق دستورالعمل شستشوی صحیح دست ها.
  • · در بخش مشاوره اطلاعاتی و دیجیتالی، بین میزهای کامپیوتر فاصله حداقل یک متر ایجاد گردیده و پس از استفاده هر فرد از کامپیوتر و سایر ابزار و متعلقات ، می بایست گندزدایی کامل میز و صندلی و ابزار انجام گیرد.
  • پوشش بیرونی کلیه کتب و اسناد، فیلم و لوح فشرده (CD)قبل و بعد از امانت با مواد سازگار گندزدایی گردند.
  • کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه های اجتماعی و ویدئوکنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان کار می کنند.
  • در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر است، حداقل زمان ممکن و حداکثر فا صله ایمن حداقل 1 متر رعایت گردد.
  • اجتناب از تجمع در محل کار.
  • ایجاد فاصله ایمن ( حداقل1متر) بین صندلی‌های کتابخانه در هنگام نشستن افراد.
  • چیدمان میز و صندلی‌ها به نحوی که افراد در هنگام نشستن دور میز رو در روی یکدیگر قرار نگرفته و از هر طرف در فاصله ایمن از یکدیگر قرار گیرند.
  • استفاده از سرویس ایاب و ذهاب با50 درصد ظرفیت سرنشین موجود به منظور رعایت فاصله ایمن حداقل1متری سرنشینان الزامی می باشد (افزایش تعداد سرویس ها).
  • رعایت فاصله ایمن بین کارکنان در حین سرو غذا در سلف سرویس.
  • حتی المقدور ایجاد شرایط استفاده از کتابخانه دیجیتالی.
  • استفاده از سیستم‌های صوتی برای برقراری ارتباط مشتریان با متصدیان در فواصل ایمن حداقل یک متر.
  • بین کارکنانی که با ارباب رجوع سروکار دارند از موانع شیشه‌ای یا پلا ستیکی استفاده شود و جهت برقراری ارتباط در صورت امکان از تجهیزات میکروفون و بلندگوی میزی استفاده شود.
  • حتی الامکان استفاده از سیستم تشخیص چهره / کارتخوان کارکنان ) برای ثبت حضور و غیاب کارکنان
  • استفاده از خودکار شخصی توسط متصدیان و کارکنان و قرار ندادن وسایل و لوازم التحریر برای استفاده عموم و مراجعین.
  • جهت کاستن از تماس مستقیم د ست ها با در و دپستگیره ها آن‌ها را به حالت نیمه باز نگهدارید و یا برای سهولت تردد از جک و آرام بند درب ها استفاده نگردد.
  • اجتناب از دریافت و پرداخت وجه نقد و انجام پرداخت ها با کارت.

غربالگری، مراقبت و بازتوانی

1. غربالگری شاغلین در همه‌گیری کووید-19

لازم است براساس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، پیش از ورود به محل کار، فعالیت‌های زیر انجام پذیرد:

1-    همه موظف هستند در بدو ورود به محل کار/ تحصیل فرم خوداظهاری را مبنی بر عدم وجود علائم تنفسی مرتبط با کووید- 19یا وجود تماس نزدیک با بیمار را تکمیل نمایند.

2- بررسی روزانه علائم شاغلین : نماینده کارفرما یا مدیر / کار شناس بهدا شت حرف‌های مجموعه شاغلین را به‌صورت تصادفی و روزانه، تا پایان همه‌‍ گیری، از حیث علائم تنگی نفس و سایر علائم تنفسی مورد ارزیابی قرار دهد. همچنین چنانچه براساس ارزیابی سامانه salamat.gov.irنیاز به قرنطینه خانگی وجود داشت. فرد از ورود به محل کار یا تحصیل خودداری و کارفرما / مدیر را مطلع نماید. در غیر این‌صورت کارفرما / مدیر از ورود بیمار به محل کار/ تحصیل جلوگیری نماید.

2. مراقبت از گروههای آسیب پذیر .

دو گروه زیر با گواهی پزشک معتمد ، به عنوان افرادی که در معرض ابتلا به بیماری کووید- 19 عارضه دار قرار دارند، در نظر گرفته شده ا ست که باید شرایط دورکاری یا کاهش زمان کاری برای این افراد فراهم باشد:

گروه الف - بیماران با بیماری زمینه‌ای:

- بیماری قلبی عروقی

- فشارخون

- دیابت

- بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای

- BMI> 40

گروه ب- بیماران با نقص ایمنی :

- تحت درمان با کورتیکواستروئید بیش از 12/5mg پردنیزولون در روز بیش از دو هفته

- شیمی درمانی

- بدخیمی‌ها

- پیوند اعضاء

3. بازتوانی در شاغلین با سابقه کووید-19

تمامی شاغلین با احتمال ابتلا به بیماری کووید- 19 لازم است پس از طی دوران درمان و نقاهت، جهت بازگشت به کار براساس آخرین نسخه "راهنمای بازگشت به کار شاغلین با احتمال ابتلا به کووید- 19 "ابلاغی از وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گیرند و وضعیت شاغل برای بازگشت به کار مورد ارزیابی پزشکی قرار گیرد.

اقدامات کنترلی سلامت محیط و کار

  1. 1.بهداشت و حفاظت فردی
  • شستن مرتب دست ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل، به صورت مکرر به‌خصوص بعد از دست زدن به سطوح و اشیاء، قبل از سرو غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
  • پرهیز از دست دادن، روبوسی و بغل کردن یکدیگر .
  • عدم تماس دست ها با چشم، دهان و بینی.
  • استفاده از خودکار، قلم، موس وکیبورد اختصاصی.
  • استفاده از سیستم تشخیص چهره جهت ثبت حضور و غیاب (در صورت استفاده از سیستم اثر انگشت

وجود یک ظرف محتوی الکل 70 درصد برای ضدعفونی انگشت ضروری است).

  • عدم تماس مستقیم دست با دکمه های آسانسور، لپ تاپ، تبلت، صفحه کلید کامپیوتر، گوشی تلفن، موبایل و دستگیره در و نظایر آن (استفاده از دستمال کاغذی یا دستکش یا کلید یا کشیدن سلفون برروی وسایلی که قابل شستشو و گندزدایی نیستند مانند موبایل و نظایر آن، استفاده یا شستشو وضدعفونی دست بعد از تماس).
  • کلیه پرسنل پس از اتمام کار و قبل از ورود به خودروها باید وسایل حفاظت فردی محل کار خود که شامل لباس کار، کفش کار، کلاه و نظایر آن می‌باشد را در رختکن تعویض نموده و دست های خود را با آب و صابون بشویند.
  • در صورت وجود محلی برای استراحت, از پتو، حوله و ملحفه شخصی استفاده شود و بعد از جابجایی یا تعویض فرد استفاده کننده، شستشو و گندزدایی شوند.
  1. 2.بهداشت موادغذایی (درصورت وجود بوفه یا هرگونه محل عرضه موادغذایی)
  • خوردن و آشامیدن در فضای سالن مطالعه ممنوع است.
  • استفاده از این گونه مکان ها حتی الامکان محدود گردد.
  • قبل و بعد از صرف وعده غذایی تمامی سالن گندزدایی شود .
  • مواد غذایی فاقد بسته بندی حتما باید پوشش بهداشتی داشته و در پوشش مناسب نگهداری گردند .
  • حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف در رستوران ها و غذاخوری ها برای خوردن و آشامیدن استفاده شود.
  • در صورت وجود آشپزخانه‌ها و محل‌های سرو غذا در این مراکز موظفند از ظروف یکبار مصرف استفاده نمایند.
  • صابون مایع به مقدار کافی همراه دستمال کاغذی جهت خشک کردن دستها قبل از غذا خوردن موجود باشد.
  • وجود سطل زباله پدالی درب دار در داخل رستوران و سالن غذاخوری الزامی است.
  • وسایل مشترک مانند نمک پاش و قندان جمع‌آوری شود و از قند و نمک بسته بندی تک نفره استفاده شود.
  • سیستم تهویه کارآمد و مناسب در طول استفاده از سالن غذاخوری و رستوران فعال باشد.
  • پرسنل شاغل در رستوران و سالن غذاخوری دارای کارت بهداشت باشند .
  • استفاده پرسنل از وسایل حفاظت فردی و بهداشتی در تمام مدت حضور و فعالیت در سالن غذاخوری و رستوران
  • استفاده از پوشش یکبار مصرف برای میز غذاخوری و پس از هر بار استفاده تعویض گردد.
  • کوتاه بودن ناخن در کارکنان آشپزخانه و آبدارخانه الزامی است.
  • نگهداری کلیه ظروف و تجهیزات شامل بشقاب، کاسه، قابلمه، سیخ کباب در داخل قفسه ها/کابین های دردار.
  • اجتناب از قرار دادن فراورده های خام دامی در یخچال و در کنار سایر مواد غذایی.
  • عدم ورود افراد متفرقه به آشپزخانه.
  • محدود کردن سرو غذاهایی که حرارت نمی بینند.
  • ممانعت از ادامه فعالیت پرسنل بیمار و مشکوک به بیماری‌های تنفسی مخصوصا در آبدارخانه و در تماس با مواد غذایی.
  • از روکش یکبار مصرف برای میز غذاخوری استفاده گردد و بعد از هر بار استفاده تعویض گردد.
  • فاصله افراد در سالن غذا خوری حداقل یک متر باشد.
  1. 3. بهداشت ابزار و تجهیزات
  • در صورت بسته بودن کتابخانه بیش از14روز، نیازی به ضدعفونی فضا و تجهیزات نیست ولی انجام نظافت و گردگیری پیش از بازگشایی ضروری است.
  • سطوح مشترک فضای عمومی کتابخانه در طول فعالیت کتابخانه متناسب با میزان استفاده کاربران،گندزدایی شود از جمله دستگیره‌ها، میز امانت، سرویس‌های بهدا شتی و میزهای سالن مطالعه، ماوس،کیبورد، رایانه کارکنان، پرینتر، اسکنر، اورهد و... به دفعات بیشتری گندزدایی شوند.
  • فاصله 2متری در چینش صندلی‌های مجاور و روبرو رعایت شود.
  • صندلی‌های اضافه از سالن مطالعه خارج شود.
  • میزها و صندلیهای سالن مطالعه هر روز ضدعفونی شوند.
  • از نصب پرده در ورودی سالن‌های مطالعه خودداری شود.
  • تهویه هوا در سالن مطالعه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
  • مصرف خوراکی، غذا و نوشیدنی در سالن مطالعه و کتابخانه ممنوع اعلام شود.
  • از سالن‌های اجتماعات و آمفی‌تئاتر کتابخانه به هیچ وجه استفاده نشود.
  • تعطیلی بخش مرجع، آرشیو، آثار هنری و تاریخی و دیگر بخش‌های دارای منابع گران قیمت، به دلیل لزوم رعایت حفاظت منابع و عدم امکان گندزدایی، تا زمان برقراری وضعیت عادی و جایگزینی ارائه خدمات الکترونیکی برای این بخش ها.
  • گندزدایی مرتب کلیه سطوح میز و صندلی، سیستم‌های کامپیوتری، موس، فیلم، سی دی و نظایر آن که مورد استفاده مشترک قرار می گیرد.
  • ابزارهای و فضا‌های عمومی، کمدهای نگهدارنده وسایل مراجعان (لاکِر) ، دستگاه‌های سلف سرویس (مخصوص ارائه مواد خوراکی و آشامیدنی) ،آبسردکن، بوفه، تریا، غذاخوری، نمازخانه و همچنین فضاهای استراحت (کارکنان و اعضاء) از دسترس خارج شود.
  • بخش کودک و نوجوان و خدمات و برنامه‌های حضوری برای آنها، تا اعلام وضعیت سفید تعطیل باشد؛
  • امانت به کودکان و نوجوانان نیز در این ایام انجام شود و توصیه میشود خدمات ترویجی برای کودکان و نوجوانان از طریق فضای مجازی ادامه یابد.
  • بخش‌های نابینایان و کم‌بینایان، ناشنوایان و معلولین و... نیز برای حضور فیزیکی این اقشار در آن بخش تا اعلام وضعبت سفید از سوی ستاد مقابله با کرونا تعطیل باشد.
  • قرار دادن اسپری یا ژل ضدعفونی در میز امانت یا محل حضور مراجعین ضروری است.
  • در فضاهای پرتردد کتابخانه، سطل زباله درب دار (پدالی) قرار داده شود.
  • از تمامی مراجعان کتابخانه (اعم از عضو و غیرعضو) خواسته شود که قبل از ورود به کتابخانه و به‌ویژه بخش امانت، دست‌های خود را ضدعفونی کنند.
  • درهای ورودی بخش‌هایی که به اعضای کتابخانه خدمات می دهند جهت تهویه هوا باز باشد.
  1. 4.بهداشت ساختمان
  • استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و پنجره های سالن‌ها و اتاق های کار.
  • حذف یا بلا استفاده نمودن آبخوری‌ها و آب سردکن‌ها به صورت موقت.
  • وجود سطل های درب‌دار پدالی به همراه نایلون درون آن در کلیه محل ها.
  • قرار دادن محلول ضدعفونی کننده دست در محل های مشخص مانند ورودی ها، کنار آسانسورها و غیره.
  • در و پنجره ها برای اوقاتی از روز جهت انجام تهویه طبی باز گذاشته شود.
  • گند زدایی منظم تمام سطوح به‌طور مرتب و حداقل بعد از هر شیفت کاری انجام شود.
  • کلیه اشیاء و مکان های با تماس زیاد و پرده ها به طور مرتب گندزدایی شود.
  • در صورت دارا بودن راهرو مشترک از تردد غیر ضروری خودداری شود.
  • گندزدایی کمدها، قفسه ها، دستگیره‌ها و محوطه رختکن به‌صورت روزانه.
  • قرار دادن لباس های کار آلوده در یک کیسه نایلونی و گره زدن محکم آن.
  • گندزدایی و شستشوی دیوارها و کف سرویس‌های بهداشتی، دستگیره درب، شیر آلات، وسایل موجود
  • وجود صابون مایع به تعداد و مقدار کافی در سرویس‌های بهدا شتی (استفاده از صابون معولی جامد غیربهداشتی می باشد).
  • قرار دادن سطل زباله پدالی درب دار در داخل سرویسهای بهدا شتی. سطل‌ها می بایست مرتبا خالی شده و گندزدایی گردند.
  • نصب شیر آب روشویی سرویس‌های بهداشتی، از نو پدالی پایی و یا چشمی در صورت امکان گندزدای مجرای سرویس‌های بهداشتی.
  • هنگام کشیدن فلاش تانک توالت فرنگی، درپوش آن گذاشته شود تا از پخش قطرات و آئروسل جلوگیری شود.
  • برای جلوگیری از پاشیدن و رها شدن قطرات، تمیز کردن یا تخلیه کردن چاه توالت باید با احتیاط ویژه‌ی انجام شود.
  • جمع آوری دستمال کاغذی‌های استفاده شده و همچنین وسایل یک بار مصرف نظافت در کیسه های پلاستیکی محکم و سطل های دردار پدالی و دفع آنها در آخر هر نوبت کاری توسط مسئول نظافت جداسازی سطل دستمال ها، وسائل نظافت و گندزدایی سرویس ای بهداشتی از وسایل مکان های دیگر.
  1. 5.سایر اقدامات
  • خدمات جستجو حضوری، پرینت، اسکن، کپی و... از دسترس کاربران خارج شده و صرفا توسط کتابدار انجام شود.
  • زمینه اتصال کاربران به شبکه وای فای کتابخانه بیش از پیش تقویت و فراهم شود.
  • ترغیب و اطلاع رسانی به کاربران برای انجام خدمات عضویت ، جستجو، تمدید و رزرو منابع از طریق نرم افزار تحت وب کتابخانه صورت پذیرد.
  • راه اندازی و توسعه صفحات مجازی کتابخانه در شبکه های اجتماعی.
  • ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی از راه دور، به کاربران کتابخانه بیشتر مورد توجه قرارگیرد.
  • کاربران به امانت گرفتن منابع برای سایر اعضای خانواده و کاستن از حضور و رفت وآمد تشویق شوند.
  • تمدید خودکار کتب و اسناد و حذف جریمه برای منابع در اختیار اعضای کتابخانه.
  • ارتقا و توسعه خدمات مرجع مجازی.
  • تور مجازی کتابخانه از طریق وب سایت و شبکه‌های مجازی، در دسترس کاربران قرار گیرد.
  • کاربران به استفاده از منابع الکترونیک و دیجیتال کتابخانه ترغیب و تشویق شوند.
  • در صورت تجهیز کتابخانه به دستگاه کارتخوان بانکی، کتابخانه از پذیرفتن وجه نقد جدا خودداری نماید.
  • مکان ارسال فایل پایان‌نامه یا طرح‌های تحقیقاتی برای انجام مراحل تسویه حساب، از راه دور فراهم شود.
  • هر کتابخانه باید به کاربران اطلاع دهد که فعالیت کتابخانه با شرایط ویژه‌ای از سرگرفته شده است. این اطلاع رسانی از طریق شبکه‌های فضای مجازی، رسانه‌های صوتی و تصویری منطقه‌ای، ارسال پیامک و نصب بنر در محوطه کتابخانه امکانپذیر است.
  • نصب بنر/ استند/ پوستر حاوی شرایط و مقررات لازم که کاربران موظف به رعایت آنها هستند در محل ورودی کتابخانه توصیه می شود.
  • به اعضاء کتابخانه اطلاع رسانی شود که عضویت همه افرادی که تاریخ عضویتشان از زمان تعطیلی کتابخانه اتمام یافته، به‌صورت خودکار و بی‌نیاز از مراجعه و پرداخت هزینه، به مدت شش ماه تمدید خواهد شد.
  • با مشاهده هریک از علائم بیماری کووید- 19درحاضران یا مراجعان در کتابخانه (مانند سرفه‌های خشک، بی‌حالی، تعریق شدید، درد عضلانی، تب، انسداد تنفسی، اختلال در حس بویایی و چشایی)، با رعایت مسائل بهداشتی و همچنین با احترام، به خارج از کتابخانه هدایت شوند.
  • به‌منظور افزایش مشارکت اجتماعی کتابخانه در بهداشت و سلامت شهروندان، انجام فعالیت‌های آگاهی‌بخش به‌صورت الکترونیکی و همچنین نصب پوستر با موضوعات شناسایی علائم بیماری، سامانه‌های مرتبط وزارت بهداشت، پایگاه‌های اطلاعاتی سودمند، شیوه ضدعفونی و شست شوی صحیح دست‌ها و سطوح، مدت ماندگاری ویروس در هر دما، هر سطح و انواع مواد ضدعفونی و دیگر اعلامیه‌های ستاد مبارزه با ویروس کرونا توصیه می شود.
  • اطلاعیه‌ها، پوسترها و مطالب ارائه شده در پایگاه وزارت بهداشت و یا بخش ویژه کرونا در پورتال نهاد، در طریق شبکه‌های اجتماعی، وبسایت، وبلاگ و تابلو اعلانات کتابخانه درج شود.
  • نشر اخبار، اطلاعات یا تصاویر و اطلاع رسانی مطالب از منابع دیگر مجاز نیست.
  • کتابخانه‌های بیمارستانی، روستایی، سیار و ... می توانند علاوه بر مفاد این راهنما، در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس، تمهیدات ویژه‌ای به اقتضای شرایط تدوین و اطلاع رسانی نمایند.

آموزش بهداشت

روش های آموزشی مناسب

  • آموزش به صورت مجازی از طریق شبکه های مجازی، وب سایت ها.
  • در صورتی که آموزش از مسیرهای مجازی امکان پذیر نبود از طریق چهره به چهره با رعایت فاصله حداقل یک متر و استفاده از ماسک توسط دو طرف بلامانع است.

رسانه های مورد نیاز برای آموزش موضوعات مختلف

  • نصب استند و بنر های اطلاع رسانی
  • نصب پوسترهای آموزشی
  • در صورت امکان، ارسال پیامک های آموزشی به گوشی های همراه
  • در صورت امکان، ارسال پیام های آموزشی در گروه های مجازی مربوطه
  • در صورت امکان، انتشار تیزر ، اینفوگرافی یا موشن گرافی در فضای مجازی
  • جهت پخش پیام ها و تصاویر آموزشی (LED) در صورت امکان، استفاده از صفحات نمایشی

موضوعات مورد آموزش برای گروه های هدف

  • آشنایی با بیماری کرونا ویروس
  • آشنایی با علایم ابتلا به این ویروس
  • شناسایی افراد مستعد ابتلا
  • آشنایی با نحوه انتقال بیماری
  • آشنایی با زمان و نحوه استفاده از وسایل حفاظت فردی
  • آموزش مدت زمان ماندگاری ویروس بر روی سطوح
  • آموزش آشنایی با نحوه پوشیدن و درآوردن وسایل حفاظت فردی
  • آشنایی با نحوه صحیح دفع یا گندزدایی کردن وسایل
  • آموزش نکات بهداشت فردی
  • توصیه ماندن در خانه
  • روش های بهداشتی مراقبت از بیماران در منزل
  • آموزش فاصله گذاری اجتماعی
  • معرفی سامانه 190و سامانه 4030

سایر(با توجه به موضوعات مندرج در این راهنما)

نمونه فعالیت‌های آموزشی

  • نصب استند یا بنرهای آموزشی برای بکارگیری تمهیدات در جهت مقابله با شیوع کرونا ویروس در محل کار
  • نصب پوستر های هشداردهنده در خصوص چگونگی انتقال بیماری کرونا
  • نصب پوستر یا بنر راهنمای نحوه صحیح شست شوی دست ها در محل کار خصوصا سرویس های بهداشتی و محل سرو غذا
  • آموزش نحوه استفاده از محلول ضدعفونی کننده دست به شاغلین
  • نصب پوستر مرتبط با بیماری و توصیه ماندن در خانه در صورت وجود علائم
  • آموزش توصیه های مرتبط با نحوه صحیح عطسه و سرفه و استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج
  • آموزش اقدامات جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری به کارکنان و مراجعه کنندگان
  • نصب بنرهای آموزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماری های تنفسی
  • نصب پوستر آموزشی نحوه صحیح استفاده از تجهیزات حفاظت فردی
  • نصب پوستر نحوه صحیح پوشیدن، درآوردن و دفع وسایل حفاظت فردی
  • نصب بنر غربالگری و بیماریابی در محل نگهبانی و درب ورودی ساختمان
  • نصب بنر ثبت نام و غربالگری در سامانه
  • بارگذاری پیام های بهداشتی بر روی سایت و شبکه های مجازی
  • نصب پوستر سامانه پاسخگویی شکایات وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به شماره تلفن 190
  • جهت اعلام موارد غیر بهداشتی به سامانه مذکور
  • نصب پوستر معرفی سامانه __4030

شایان ذکر است که دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارسال نامه ای، از انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بابت همکاری در تدوین »سند راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19 (کرونا ویروس)، فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در کتابخانه‌ها« تقدیر کرد.

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت