• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

معرفی کتاب Attending an International Book Fair: A Guide for First-Time Participants

سمانه منوریان، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز

 

نام کتاب: Attending an International Book Fair: A Guide for First-Time Participants

ناشر: Livres Canada Books (انجمن ملی صنایع چاپ و نشر کانادا)،2017، 37 صفحه.

اگر به فکر راه‌اندازی یا شرکت در یک نمایشگاه کتاب هستید، این کتاب می‌تواند چشم‌انداز و اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد تا هوشمندانه تصمیم‌گیری کنید. در این کتاب شما با نمایشگاه‌های معتبر دنیا و چالش‌های پیش‌رو برای برگزاری نمایشگاه آشنا می‌شوید. شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، زمان و هزینه‌های مالی زیادی را دربر دارد. تعداد زیادی نمایشگاه‌های بینالمللی کتاب وجود دارد که دردوره‌های مختلف سال برپا می‌شوند. انجمن بینالمللی ناشران و ناشر همین کتاب، لیستی از نمایشگاه‌های اصلی را در وب‌سایت خود معرفی می‌کنند.

کتاب پس از معرفی نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، به موضوعاتی مانند انتخاب (بهترین روش برای ساختن فهرست موردنیاز، انتخاب کاتالوگ و...)، مسائل مربوط به سفر و بودجه لازم، برنامه‌ریزی شامل زمان‌بندی، حمل و نقل منابع، بهترین ‌روش‌ها برای راه‌اندازی نمایشگاه، باید و نبایدها در نمایشگاه و مسائل بعد از نمایشگاه (پیگیری منابع خریداری شده و ارسال منابع و ایجاد روابط) می‌پردازد.

در طول سال نمایشگاه‌های فراوانی برگزار می‌شود، حال چطور می‌توان تصمیم گرفت که در کدام‌یک شرکت کرد؟

نظر عمومی این است که بر روی اصلی‌ترین نمایشگاه بین‌المللی که بیشترین امکان را برای موفقیت دارند، تمرکز شود؛ نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بین المللی لندن (LBF)، لیور پاریس(formerly the Salon du livre de Paris)، نمایشگاه کتاب کودک بولونیا(BCBF)، نمایشگاه کتاب فرانکفورت(FBF)، و نمایشگاه بین المللی کتاب گوادالاخارا(FIL).

این کتاب در ادامه به معرفی هر کدام از موارد بالا می‌پردازد:

نمایشگاه کتاب لندن (LBF)

کشور: بریتانیا

زمان‌بندی: بهار(مارس یا آوریل)

در جشن 45 ساله نمایشگاه، بیش از 25000 متخصص چاپ و نشر، از بیش از 60 کشور در نمایشگاه کتاب لندن در سال 2016 حضور داشتند. هم‌چنین 30 غرفه بین‌المللی در سالن‌های المپیا(جایی که نمایشگاه برگزار می‌شود)برپا می‌شوند.نمایشگاه تعداد زیادی از توزیع کنندگان کتاب، کتابفروشی‌ها و نمایندگان را جذب می‌کند.

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا(BCBF)

کشور: ایتالیا

زمان بندی: بهار(مارس یا آوریل)

در پایتخت غذای ایتالیا یعنی شهر قرون وسطی بولنویا، این نمایشگاه برگزار می‌شود. این نمایشگاهدر شش سالن با مساحت بیش از 25000 متر مربع با 1200 غرفهاز 100 کشور برپا شد که بیش از 25000 بازدید کننده در سال 2016 در این نمایشگاه حضور داشتند. علاوه بر کتب چاپی، منابع چندرسانه‌ای و دیجیتال نیز در نمایشگاه موجود هستند.نمایشگاه نقاشان بولونیابهترین استعدادهای خلاقانه جهان را برجسته می‌کند.هم‌چنین جوایزی برای برترین کتاب‌ها و نشریات دیجیتال در این نمایشگاه نظر گرفته شده است.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت(FBF)

کشور: آلمان

زمان‌بندی: پاییز(اکتبر)

نمایشگاه کتاب فرانکفورت بزرگترین رویداد بین‌المللی برای ناشران در سراسر جهان است. در این نمایشگاهبیش از 7،000 غرفه‌دار از حدود 100 کشور و نزدیک به 300،000 بازدید کننده برایرونمایی، خرید و فروشکتاب شرکت می‌کنند.عموم مردم می‌توانند در دو روز آخر این نمایشگاه شرکت کنند. لذت بردن از تماشای جمعیتو پرطرفدار بودن کتاب در خانه‌ها، مدارس و کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک محصول فرهنگی ارزشمند از دلایل علاقه افراد به این نمایشگاه است.

Livre Paris

کشور: فرانسه

زمان‌بندی: بهار (مارس)

در نمایشگاه لیور پاریس ناشران فرانسوی و آن دسته از افرادی که به این زبان علاقه دارند، شرکت می‌کنند. سال 1981، این نمایشگاه عمومی فرصتی برای خوانندگان برای دیدار با ناشران و نویسندگان، خرید کتاب‌های آن‌ها و جشن گرفتن زبان فرانسه فراهم آورد.در روز اول نمایشگاه ناشرین برای دیدار با همتایان خود و برای شرکت در جلساتی برای تبادل اطلاعات گرد هم می‌آیند. در سال 2016، بیش از 150،000 بازدید کننده حضور داشتند تا با 3،000 نویسنده دیدار و گفتگو کنند.

نمایشگاه بین المللی کتاب گوادالاخارا(FIL)

کشور: مکزیک

زمان‌بندی: اوایل زمستان(نوامبر / دسامبر)

این نمایشگاه ده روزه اسپانیایی در سی‌امین سالگرد خود در سال 2015، بیش از 750،000 بازدید کننده، از جمله20،000 متخصص از بیش از 1900 محل نشر و 40 کشورداشته است. هرساله، این نمایشگاه با کمک دانشگاه گوادالاخارا از جهت اندازه و اهمیت گسترش می‌یابد و هم اکنون به عنوان بزرگترین نمایشگاه زبان اسپانیایی درجهان شناخته شده است.

این نمایشگاه برای عموم باز می‌باشد و به ارتقای سواد و ادبیاتکمک می‌کند.آخر هفته جمعیت زیادی برای بازدیدبه این نمایشگاه می‌روند. سه روزبرای ناشران، نمایندگان، نویسندگان و توزیع کنندگان و شش روز آخرنمایشگاه تبدیل به یک بازار فروش کتاب برای کودکان مدرسه‌ایاست.

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت