• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

معرفی کتاب چشم انداز نوآوری در هوش مصنوعی: رقابت جهانی در ایجاد یک زیست بوم موفق

معرفی کتاب

چشم انداز نوآوری در هوش مصنوعی: رقابت جهانی در ایجاد یک زیست بوم موفق

مریم خرمی

دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه شیراز

سرشناسه: موسسه علوم و تکنولوژی پیشرفته کره جنوبی

عنوان و پدیدآور: چشم ‌انداز نوآوری در هوش مصنوعی: رقابت جهانی در ایجاد یک زیست‌ بوم موفق/ موسسه سیاست­گذاری و راهبرد نوآوری، کلاریویت

مترجم: پروفسور جعفر مهراد

عنوان اصلی: ‏ The innovation landscape of artificial intelligence

مشخصات نشر: تهران : نشر کتابدار، ‏1401

شابک: 978-600-241-261-4

طبق آنچه در مقدمه مترجم عنوان شده است، به زبان ساده، شبیه ­سازی ماشینی فرایندهای هوش انسان را هوش مصنوعی می­گویند. سیستم­ های خبره، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی رایانه­ای معمولی ­ترین کاربرد هوش مصنوعی است. فناوری هوش مصنوعی مانند هوش انسان، هوشمند نیست. این فناوری نمی­تواند اشیا را بدون آموزش­های عمیق و گسترده انسانی تشخیص دهد. فناوری­ های هوش مصنوعی از کاربردی ­ترین مباحث جهان است.

مستندات کتاب "چشم ‌انداز نوآوری در هوش مصنوعی" نشان می ­دهد که اختراعات و ابداعات و فناوری­ های اصلی مرتبط با هوش مصنوعی در انحصار معدودی از کشورهاست. زاویه دید این کتاب و طرز نگاه پدیدآورندگان این کتاب بر اساس توصیف و تحلیل اختراعات مرتبط با فناوری هوش مصنوعی در سطح ملی و جهانی است که آمار و اطلاعات آن از پایگاه اطلاعاتی درونت (Derwent) که جامعترین و موثق ترین پایگاه اطلاعاتی اختراعات جهان است، گردآوری شده است.

هدف اصلی ترجمه این کتاب برقراری ارتباط بین سیاست­گذاران، مدیران، محققان دانشگاه­ها، پژوهشگاهها و نهادها با پدیده هوش مصنوعی و تحلیل اختراعات فنی در این حوزه است که به سرعت در حال گسترش است. انتقال آراء نویسندگان، و مفاهیم و مضامین مهم مرتبط با فناوری هوش مصنوعی نیز هدف دیگر این ترجمه است که در این کتاب به طور خاص از منظر علم ­سنجی دنبال شده است.

یکی از مضمون ­های مهم این کتاب، آموزش و تربیت نخبگان هوش مصنوعی است که از وظایف مهم دانشگاهها به ویژه دانشگاههای تراز اول جهان است.

مطالب این کتاب در پنج بخش ارائه شده است. در بخش اول با عنوان‌ "نکته­ های برجسته"، به برخی مباحث حوزه هوش مصنوعی از جمله رقابت در فناوری هوش مصنوعی، ساخت یک اکوسیستم قوی برای هوش مصنوعی، سرمایه­گذاری آتی در هوش مصنوعی و جنبه­ های اخلاقی هوش مصنوعی ارائه شده است.

عنوان بخش دوم، "موج بزرگ:‌ نوآوری دیجیتال و هوش مصنوعی" است که در آن به موضوعاتی چون چشم انداز در حال تکامل نوآوری در هوش مصنوعی، چشم انداز جاری، چشم انداز فناوری و رده بندی فناوری هوش مصنوعی پرداخته شده است.

بخش "نوآوری هوش مصنوعی" که سومین بخش کتاب است، به کشورهای پیشگام و در حال توسعه، سیاست گذاری نوآوری هوش مصنوعی در کشورهای مختلف جهان و روند فناوری هوش مصنوعی در کشورهای اصلی این حوزه اشاره دارد.

فناوری هوش مصنوعی در صنعت و تجهیزات الکترونیکی، در ساخت و تولید، در خدمات و بازرگانی، در امور مالی و در ارتباطات در کشور ایالات متحده آمریکا موضوعاتی است که در فصل چهارم کتاب با عنوان "فناوری هوش مصنوعی در صنایع عمده ایالات متحده آمریکا" به آن پرداخته شده است.

نگاهی اجمالی به راهبرد آتی هوش مصنوعی موضوعی است که در فصل پنجم با عنوان " تغییرات جهانی و مسائل عمده" به آن پرداخته شده است.



آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت