رضایت شغلی کتابدار دریچه ای به سوی خدمات بهتر کتابخانه
به طورکلی رضایت شغلی به احساس رضایت یااحساس موفقیت فرد ازشغل خود مربوط است. این موضوع در طول تاریخ در تمامی سازمان ها محل مناقشه بوده است و مدیر سازمان (کتابخانه) و عضو (کتابدار) در این مناقشه پاسخگوی یکدیگر می باشند. مطابق با نظریه تبادل رهبر ـ عضو، رابطه بین مدیر کتابخانه وکتابدار در دو وظیفه معنا پیدا می کند. یکی نقش پذیری (role taking) کتابدار، هنگامیکه یک کتابدار جدید به کتابخانه ملحق می شود، مدیر، استعداد و توانایی های وی را ارزیابی می کند و فرصت هایی را برای اینکه او توانایی های خود را نشان دهد، فراهم می آورد. دیگری نقش آفرینی (role making) است که در این حالت مذاکرات غیررسمی و بدون ساختار در مورد عوامل مربوط به فعالیت های شغلی بین مدیر وکتابدار اتفاق می افتد. در نقش آفرینی کتابداریکه تفکرات سازنده و خلاق دارد، احتمال موفقیت وی بیشتر است. بی اعتنایی فرد در این مرحله ممکن است باعث شود او از حلقه کتابداران فعال و طرف مشورت خارج شود. نیروی انسانی (کتابدار) در کتابخانه ها مانند هر سازمان دیگر به عنوان تأثیرگذارترین عامل رشد و بهره وری محسوب می شوند. پایداری و تداوم این نقش اثربخش به دو عامل نقش پذیری و نقش آفرینی که متأثر از تبادل مدیرکتابخانه ـ کتابدار است، بستگی دارد. در پرتو وجود کتابداران با دو ویژگی فوق حرکت رشد و توسعه کتابخانه ها میسر می شود. از طرفی نگهداری این نیروهای انسانی با ارزش باید یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران کتابخانه ها باشد. بنابراین، ضمن تأکید بروجدان کاری، مسئولیت پذیری و رشد توانمندی های فردی و حرفه ای از طرف کتابداران، مدیران کتابخانه ها نیز باید به منظور ارائه خدمات بهتر به جامعه استفاده کنند عوامل انگیزشی زیر را برای کتابداران فراهم نمایند:
ü امنیت شغلی و کاری
ü احترام متقابل
ü فرصت های رشد و پیشرفت
ü مشارکت در فعالیت های تخصصی
ü گردش اطلاعات
ü ارتباطبامدیرانوسرپرستها
ü پاداش معنوی و مادی اقتضایی