دکتر مجید نبوی، عضو هیأت علمی بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
مقدمه
با گسترش نفوذ وب و فناوریهای اطلاعاتی در قلمرو علم اطلاعات و دانش شناسی، گرایشها و زمینه های کاری گوناگونی برای کتابداران و اطلاع رسانان پدید می آیند. برای نمونه ظهور منابع اطلاعاتی الکترونیک و به ویژه وبی باعث شده است تا کتابدارانی که در گذشته از این رشته فارغ التحصیل شده اند برای تداوم کارایی و اثربخشی خود در محیط کاری جدید، سعی در یادگیری نحوۀ جستجو، سازماندهی، و استفاده از این منابع اطلاعاتی نوظهور داشته باشند.
مرور آگهی های استخدام و همچنین پژوهشهای منتشر شده در حیطۀ توانمندیهای مورد نیازکتابداران در عصر جدید نشان میدهد که یکی از این توانمندیها، کتابدار دادههای پژوهشی است. جستجوی متون و منابع منتشر شده در زمینۀ کتابدار دادههای پژوهشی به زبان فارسی نشان میدهد که در زمان نگارش این نوشته، اطلاعات بسیار کمی در دسترس است. بنابراین نوشتار حاضر بر آن است که به معرفی این حوزۀ کاری و مطالعاتی نوظهور در قلمرو علم اطلاعات و دانش شناسی بپردازد. در این راستا پس از شرح چیستی داده های پژوهشی و لزوم اشتراک آن، برخی از تعاریف موجود برای کتابدار داده و همچنین دو پژوهش در زمینۀ مهارتهای مورد نیاز کتابداران برای تصدی شغل کتابدار داده ارائه خواهند شد. در نهایت با در نظر داشتن وضعیت کشور در زمینۀ اطلاعات پژوهشی، مطالب ارائه شده جمعبندی شده است.
داده و انواع آن
دو نوع رویکرد میتوان به مفهوم داده داشت و داده را از دو منظر معناشناختی و استفاده پذیری تعریف نمود. اغلب تعاریف ارائه شده برای داده در متون علمی رویکردی معناشناختی به داده دارند. به عبارت دیگر داده را رشتهای از اعداد و/ یا حروف میدانند که به خودی خود فاقد معناست. با این تعریف اعداد ذخیره شده در یک فایل «اکسل»[1] یا مصاحبۀ پیاده شده در قالب یک فایل «ورد»[2] داده هستند. این رویکرد بیشتر رویکرد متخصصان و پژوهشگران رشتههای گوناگون علمی به داده است. از سوی دیگر دیدگاه استفادهپذیری را میتوان برای تعریف داده در نظر گرفت و به موجب آن گفت که تمامی منابع اطلاعاتی موجود در یک کتابخانه یا یک سامانۀ اطلاعاتی بدون وجود یک نظام سازماندهی دانش استفادهپذیر نخواهد بود و به عبارت دیگر حکم داده را خواهند داشت. روشهای مرسوم در سازماندهی علم اطلاعات و دانششناسی مانند سازماندهی توصیفی، تحلیلی، نمایهسازی و فرادادهها شرایطی را فراهم مینمایند که به موجب آن منابع اطلاعاتی استفادهپذیر شده و نقش و جایگاه خود را در فرایند اطلاعرسانی بازی میکنند. آنچه در ساحت کتابداری داده با آن مواجه هستیم رویکرد اول به داده یعنی رشتهای از اعداد و/ یا حروف و جملات هستند که در جریان پژوهشهای علمی تولید میشوند.
دادهها انواع گوناگون دارند و در منابع گوناگون با رویکردهای متفاوتی دستهبندی شدهاند. برخی از مهمترین انواع دستهبندی دادهها عبارتند از (جانسون[3]، 2018: 10-14؛ رایس و سوتال[4]، 2016(:
- دادههای کمی در مقابل دادههای کیفی: دادههای کمی بیشتر به صورت اعداد و در قالب نرمافزارهای آماری مانند «اکسل» یا «اس.پی.اس.اس»[5] هستند.
- دادههای اولیه در مقابل دادههای ثانویه: دادههای اولیه دادههایی هستند که خود پژوهشگران به صورت مستقیم و در جریان انجام پژوهش تولید مینمایند. دادههای ثانویه نیز دادههایی هستند که خود پژوهشگر آنها را تولید نکرده بلکه از حاصل کار پژوهشگران دیگر گردآوری مینماید. برای نمونه ممکن است پژوهشگری بخشی از دادههای در پیوند با سرشماری که مرکز آمار تهیه کرده است را مورد استفاده قرار دهد.
- دادههای تهیه شده در محیط آزمایشی (کنترل شده) در مقابل دادههای تهیه شده در محیط طبیعی (غیرکنترل شده): یکی از وجوه تمایز پژوهشها میزان کنترل پژوهشگر بر روی متغیرهای مورد پژوهش است. بسیاری از پژوهشها که بیشتر با نام تجربی یا نیمه تجربی شناخته میشوند در محیطهای کنترل شده انجام و دادههای خود را تولید مینمایند. در مقابل برخی از پژوهشها که بیشتر در زمینههای علوم انسانی و اجتماعی انجام میشوند در محیطهای کنترل شده انجام میگیرند.
- دادههای تولید شده توسط انسان در مقابل دادههای تولید شده توسط کامپیوتر: برخی از پژوهشها وجود دارند که دادههای آنها را کامپیوتر از طریق تحلیلهایی که بر روی آزمودنی انجام میدهد تولید میکند بنابراین میتوان گفت که این دادهها کامپیوتری هستند. در مقابل دادههای کامپیوتری نیز دادههایی هستند که توسط خود پژوهشگر و به واسطۀ ابزارهای گردآوری دادهها تولید میشوند.
- دادههای متنی در مقابل دادههای چند رسانهای: همانگونه که پیشتر در مورد دادههای کمی یا کیفی شرح داده شد، دادهها ممکن است در قالب اعداد و/ یا حروف باشند. در مقابل این نوع دادهها برخی از دادهها نیز ممکن است به صورت چند رسانهای و در قالب عکس، صوت یا فیلم باشند.
لزوم اشتراک دادههای پژوهشی
چرایی اشتراک دادههای حاصل از پژوهش ممکن است برای بسیاری از پژوهشگران جای ابهام یا سئوال داشته باشد. دلایل گوناگونی را میتوان برای لزوم اشتراک دادههای حاصل از پژوهشها برشمرد که برخی از آنها به نقل از وبگاه دادههای پژوهشی دانشگاه «هاروارد»[6] عبارتاند از:
- شفاف سازی در پژوهش و اطمینان بخشی به دیگران در مورد پایایی یا تکرارپذیر بودن نتایج پژوهش؛
- پرهیز از دوبارهکاری در گردآوری دادههای مشابه از جوامع مطالعاتی یکسان و تسریع پژوهشهای مشابه؛
- ارتباط و همکاری پژوهشگران با به اشتراک گذاری دادهها؛
- قابلیت ارجاع به دادهها از طریق تخصیص کد «دی.او.آی»[7] به مجموعههای دادهای.
کتابدار دادههای پژوهشی
کتابدار دادههای پژوهشی حوزۀ مطالعاتی و کاری نوینی است که خاستگاه اصلی آن بیشتر کشورهای پیشرفته و ایالات متحدۀ آمریکاست. بررسی متون علمی نشان میدهد که تعاریف گوناگونی برای کتابدار داده ارائه شده است. برخی از این تعاریف عبارتاند از:
- کتابدار داده ابزارهای ذخیرهسازی، بازیابی، جستجو، ثبت و دسترسی به دادههای آزمایشگاهی را در اختیار میگذارد (لایسکاسکی[8]، 1997).
- کتابدار داده درگیرشدن کتابداران در پژوهش است تا سروکله زدن با منابع آثار منتشر شده (رایس و سوتال، 2016).
- کتابداری داده به نوعی تا حد زیادی شبیه کتابداری پژوهشی است. کتابدار پژوهشی به مردم کمک می کند تا اطلاعات را یافته و ارزیابی و استفاده کنند. برای کتابدار داده، اطلاعات به شکل مجموعههای دادهای هستند (جانسون، 2018).
با دقت و تعمق در این تعاریف و همچنین در کارکردهای رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی میتوان دو رویکرد به تعریف کتابدار دادههای پژوهشی داشت. رویکرد اول که به واقع تعاریف اول و سوم را در بر میگیرد این است که کتابدار دادههای پژوهشی در واقع پیاده کردن اصول کتابداری یعنی مجموعهسازی، سازماندهی، حفاظت، دسترسپذیری و آموزش در مورد منابع اطلاعاتی جدید یعنی مجموعۀ دادههای پژوهشی است. روشن است با این رویکرد کتابداران باید با ویژگیهای منابع اطلاعاتی نوظهور یعنی دادهها آشنایی کامل داشته و اصول کتابداری را با ویژگیهای این منابع اطلاعاتی متناسب نموده و تغییر دهند. برای نمونه اصول محافظت دادهها تا حدی با اصول محافظت از اطلاعات یا منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه متفاوت است. رویکرد دوم که بیشتر از تعریف دوم بر میآید این است که کتابدار دادههای پژوهشی به نوعی دستیار پژوهشگران است. کسی که دستیار پژوهش میشود باید خود با اصول روش پژوهش و همچنین تحلیل دادههای پژوهشی آشنایی کامل داشته باشد. از این رو همانگونه که در بخشهای آتی خواهیم دید یکی از مهارتهایی که برای کتابدار دادههای پژوهشی ذکر میشود آشنایی با نرمافزارهای تحلیل دادههاست.
مهارتهای مورد نیاز کتابداران داده
مرور آگهیهای استخدام که در واقع بازنمایندۀ انتظار کارفرمایان است و نشان دهندۀ انتظارات جامعه از شاغلان به عنوان کتابدار داده است. در این زمینه در این بخش از این نوشتار، یافتههای پژوهشی که در این زمینه توسط خان و دو[9] (2018) انجام شده است مورد اشاره قرار میگیرد. نخستین یافتۀ این پژوهش عناوینی است که برای این شغل در آگهیهای استخدام ذکر شده است. این عناوین در شکل 1 نشان داده شده است.کتابدار خدمات داده عنوانی است که بیشتر آگهیهای استخدام برای شغل کتابدار داده برگزیدهاند. پس از این عنوان کتابدار مدیر دادههای پژوهشی بیشترین استفاده را داشته است.
شکل 1: عناوین به کار رفته برای شغل کتابدار داده در آگهیهای استخدام (خان و دو، 2018)
مهارتهای مورد اشاره در آگهیهای استخدام برای شغل کتابدار داده دو دسته مهارتهای لازم و مهارتهای سودمند هستند که در جدول 1 مهارتهای لازم نشان داده شده است.
جدول 1: مهارتهای لازم برای تصدی شغل کتابدار داده (خان و دو، 2018)
مهارت | فراوانی |
دستیاری پژوهشی | 100 درصد |
تفکر انتقادی و توانایی حل مسأله | 89 درصد |
آشنایی با منابع دادهای دولت ایالات متحده | 82 درصد |
توانایی کار با بستههای نرمافزاری تحلیل دادههای خاص یا شناخته شده (آر، اس.پی.اس.اس، اس تا تا، ساس، پایتون، ان ویوو[10]) | 70 درصد |
توانایی فرانهادی[11] کار کردن | 61 درصد |
بصریسازی دادهها[12] | 25 درصد |
تحلیل دادههای کمی و کیفی | 20 درصد |
آموزش | 14 درصد |
آشنایی با طرحهای فرادادهای استاندارد | 8 درصد |
توانمندیهای سواد دادهای | 6 درصد |
فدرر[13](2018) در پژوهش خود به بررسی مهارتهای مورد نیاز کتابداران داده از نقطه نظر کتابدارانی که با این عنوان مشغول به کار هستند، پرداخته است. نتایج این پژوهش که با رویکردی کیفی انجام شده است، مهارتهای مورد نیاز را در دستههای زیر ارائه نموده است:
- مهارتهای مدیریت داده (رویکرد مدیریتی): کتابداران دادههای پژوهشی باید با مفاهیم مدیریت داده آشنایی کامل داشته باشند.
- مهارتهای مدیریت داده (رویکرد پشتیبانی): این دسته از مهارتها به تواناییهایی کتابداران داده در پشتیبانی از پژوهشگران در زمینههای در پیوند با دادههای پژوهشی اشاره دارد.
- مهارتهای فناورانه: کتابداران دادههای پژوهشی باید توانایی کار با نرمافزارهای گوناگون تحلیل دادهها را داشته باشند.
- مهارتهای ارزیابانه و سنجشی: کتابدار داده باید توانایی انجام مطالعات سنجشی مانند نیاز اطلاعاتی یا ارزیابانه را داشته باشد.
- کتابدار دادههای پژوهشی باید توانایی تدریس و مشاوره داشته باشد.
- تواناییهای کتابخانهای: کتابداران دادههای پژوهشی باید تواناییهای در پیوند با کتابخانه مانند جستجوی منابع، چگونگی استناد و سبکهای استنادی، حق مؤلف را داشته باشند.
- کتابدار دادههای پژوهشی باید بتواند به بخشهای درون یا خارج سازمان خدمات فرانهادی ارائه و با مهارتهای شبکهسازی و استفاده از رسانههای اجتماعی را داشته باشد.
- مشارکتهای حرفهای: کتابدار دادههای پژوهشی باید به آموزش ضمن خدمت توجه داشته و بتواند با پژوهشگران در اموری چون نوشتن مقاله همکاری نماید.
- کتابدار دادههای پژوهشی باید برخی ویژگیهای شخصی متناسب با این کار مانند کارتیمی، مهارت ارائۀ خدمت به مشتریان، مهارت تدریس و مهارت ارائه و ارتباطات شفاهی را داشته باشد.
- کتابدار دادههای پژوهشی باید آموزشهای لازم را در زمینههای موضوعی تخصصی و همچنین علم اطلاعات در مقاطع بالا دیده باشد.
نتیجهگیری
نقش کتابخانهها روز به روز در فرایند پژوهشی پر رنگتر میشود. کتابداران مثل گذشته دیگر تنها با اطلاعات منتشر شده سرکار ندارند و تنها مسئول پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران نیستند، بلکه امروزه آنان در فرایند پژوهش و پژوهشگری نقش مهمی بازی میکنند. به بیان دیگر در گذشته کتابداران با آخرین حلقه از فرایند پژوهش یعنی منابع منتشر شدۀ پژوهشی سروکار داشتند، ولی امروزه از لحظات آغازین یک پژوهش علمی در کنار پژوهشگران بوده و نقش حمایتی خود را ایفا مینمایند. در این راستا نقش کتابدار دادههای پژوهشی در برخی از کتابخانهها برای کتابداران تعریف شده است. از کتابداران دادههای پژوهشی انتظار میرود که در برخی موارد خود در کسوت یک پژوهشگر ظاهر شده و دستیار پژوهشگران باشند. روشن است کتابداری که بخواهد در این نقش باشد باید با روشهای پژوهش و تحلیل دادههای پژوهشی آشنایی کامل داشته باشد.
باید به این نکته توجه داشت که شکلگیری چنین ردیف شغلی در کتابخانهها مستلزم وجود زیرساختها و بسترهای لازم است. آنچه به نظر میرسد این است که اساسیترین شرط برای پژوهشی شدن کتابخانهها، شکلگیری فرهنگ به اشتراک گذاشتن دادهها در دانشگاهها و مراکز پژوهشی است. کتابداران و کتابخانهها باید تا جایی که میتوانند مدیران دانشگاهها و سازمانهای متبوع خود را قانع نمایند تا سازوکارهای اشتراک دادههای پژوهشی را در سازمان تصویب و به اجرا بگذارند. بررسی متون منتشر شده در زمینۀ کتابداری دادههای پژوهشی نشان میدهد که این کارکرد برای کتابداران بیشتر در کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحدۀ آمریکا تعریف شده است. گروههای علم اطلاعات و دانششناسی در ایران نیز باید طوری برنامهریزی نمایند که تا حد امکان مهارتهای مورد نیاز کتابدار داده را در دانشجویان ایجاد نموده و آنان را برای آیندهای نزدیک جهت کار بهعنوان کتابدار داده در کتابخانههای پژوهش محور کشور آماده نمایند.
منابع و ماخذ
Federer,L. (2018). Defining data librarianship: a survey of competencies, skills, and training. Journal of medical library association, 106 (3), pp: 294-303.
Johnson, E.o. (2019). Working as a data librarian. Colorado: libraries unlimited.
Khan, H.R., Du, Y. (2018). What is data librarian?: a content analysis of job advertisements for data librarians in the United States academic libraries.
Liscouski, J. (1997). 2. The Data Librarian: introducing the Data Librarian. Journal of Analytical Methods in Chemistry, 19(6), 199-204.
Rice, R., Southall, J. (2016). The data librarian’s handbook. London: facet publishing.
[1]- Excel
[2] -Word
[3]- Johnson
[4]- Rice and Southall
[5]- SPSS
[6]- Harvard University (http://projects.iq.harvard.edu/odap/benefits-sharing-data)
[7]- DOI
[8]- Liscouski
[9]- Khan and Du
[10]- R, SPSS, Stata, SAS, Python, NVivo
[11]- outreach
[12]- Data visualization
[13]- Federer