تدوین سند » راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19 (کرونا ویروس)، فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در کتابخانهها«
زهرا شاه نظرنژادخالصی/عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه منطقه جنوب کشور
مریم ترکمن/دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ماموریت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی در ارائه خدمات و تامین نیازهای اطلاعات علمی جامعه محققین، گروههای آموزشی و دانشجویان حوزه سلامت، مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران تحت نظارت و تایید معاونت بهداشتی وزارت متبوع، اقدام به تدوین راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19(کروناویروس)، فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در کتابخانه ها نموده است.
این راهنما جهت پیشگیری و کنترل کوید - 19 ( کرونا ویروس) برای استفاده در انواع کتابخانه از جمله کتابخانههای عمومی، دانشگاهی، تخصصی، بیمارستانی و... با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تهیه شده است .
بر اساس این راهنما، در این راستا لازم است موارد زیر رعایت شود:
- از تجمع و ازدحام در کلیه بخش های کتابخانه خودداری شود.
- برنامهریزی به منظور اجرای روش های کاری مختلف با حضور شاغلین کمتر به عنوان مثال افزایش شیفتهای کاری، چرخشی نمودن ساعات کار، کاهش ساعت کاری صورت گیرد.
- آماده سازی محیط کار و تغییر شرایط و محیط کار به صورتی که برای انجام کار فا صله ایمن حداقل 1 متر رعایت شود.
- به منظور عدم تجمع شاغلین، در صورت امکان برنامه ریزی برای تقسیم کار درشیفتها و ساعت های قابل تغییر انجام شود به طور مثال تقسیم شاغلین در تعداد شیفتهای کاری بیشتر به طوری که در هر شیفت حداقل شاغلین حضور داشته باشند.
- تمام مراحل امانت کتب و سایر اسناد توسط متصدی انجام شود و از حضور افراد عضو در بین قفسه ها خودداری شود.
- کتب و سایر اسناد امانت داده شده پس از عودت در اتاق یا بخش جداگانه قرنطینه و نگهداری شوند و تا گذشت حداقل 7روز مورد استفاده قرار نگیرند یا امانت داده نشوند.
- بخش آرشیو مجلات و روزنامههای کاغذی که می تواند محل تجمع بوده و امکان تماسهای زیاد با مجلات و روزنامه بدون زمان ماند فراهم نیست تا برقراری شرایط عادی تعطیل می با شند و بجای آن امکان مطالعه نشریات بصورت الکترونیکی برقرار گردد.
- خرید منابع ترجیحا" از راه دور و بدون حضور مستقیم در محل فروش انجام شود.
- منابعی که به تازگی خریداری شدهاند باید در فضای مناسب، بسته به جنس منبع، مدت زمان حداقل 14 روز را در فضای جداگانه قرنطینه شده و بعد مراحل ثبت، فهرست نویسی و آماده سازی انجام پذیرد؛
- تمامی منابع اعم از کتاب، پایان نامه، منابع الکترونیک و ... که از بخش خدمات فنی وارد خدمات عمومی می شوند، باید در جعبه یا قفسهای جداگانه قرار داده شوند و بعد از گذشت مدت زمان کافی در چرخه خدمات قرار گیرند.
- منابع کتابخانهای در هنگام بازگشت، در جعبه یا قفسهای و به مدت زمان مناسب (بسته به نوع منبع) از بقیه مجموعه جداگانه قرار داده شود.
- از برگزاری گردهمایی ها و همایش های و دوره های آموزشی حضوری خودداری شود و برای این برنامهها از روشهای جایگزین مجازی استفاده شود.
- استفاده اجباری کاربران از ماسک و دستکش در بخشهای مختلف کتابخانه و شستشوی مرتب دستها با آب گرم مطابق دستورالعمل شستشوی صحیح دست ها.
- · در بخش مشاوره اطلاعاتی و دیجیتالی، بین میزهای کامپیوتر فاصله حداقل یک متر ایجاد گردیده و پس از استفاده هر فرد از کامپیوتر و سایر ابزار و متعلقات ، می بایست گندزدایی کامل میز و صندلی و ابزار انجام گیرد.
- پوشش بیرونی کلیه کتب و اسناد، فیلم و لوح فشرده (CD)قبل و بعد از امانت با مواد سازگار گندزدایی گردند.
- کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه های اجتماعی و ویدئوکنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان کار می کنند.
- در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر است، حداقل زمان ممکن و حداکثر فا صله ایمن حداقل 1 متر رعایت گردد.
- اجتناب از تجمع در محل کار.
- ایجاد فاصله ایمن ( حداقل1متر) بین صندلیهای کتابخانه در هنگام نشستن افراد.
- چیدمان میز و صندلیها به نحوی که افراد در هنگام نشستن دور میز رو در روی یکدیگر قرار نگرفته و از هر طرف در فاصله ایمن از یکدیگر قرار گیرند.
- استفاده از سرویس ایاب و ذهاب با50 درصد ظرفیت سرنشین موجود به منظور رعایت فاصله ایمن حداقل1متری سرنشینان الزامی می باشد (افزایش تعداد سرویس ها).
- رعایت فاصله ایمن بین کارکنان در حین سرو غذا در سلف سرویس.
- حتی المقدور ایجاد شرایط استفاده از کتابخانه دیجیتالی.
- استفاده از سیستمهای صوتی برای برقراری ارتباط مشتریان با متصدیان در فواصل ایمن حداقل یک متر.
- بین کارکنانی که با ارباب رجوع سروکار دارند از موانع شیشهای یا پلا ستیکی استفاده شود و جهت برقراری ارتباط در صورت امکان از تجهیزات میکروفون و بلندگوی میزی استفاده شود.
- حتی الامکان استفاده از سیستم تشخیص چهره / کارتخوان کارکنان ) برای ثبت حضور و غیاب کارکنان
- استفاده از خودکار شخصی توسط متصدیان و کارکنان و قرار ندادن وسایل و لوازم التحریر برای استفاده عموم و مراجعین.
- جهت کاستن از تماس مستقیم د ست ها با در و دپستگیره ها آنها را به حالت نیمه باز نگهدارید و یا برای سهولت تردد از جک و آرام بند درب ها استفاده نگردد.
- اجتناب از دریافت و پرداخت وجه نقد و انجام پرداخت ها با کارت.
غربالگری، مراقبت و بازتوانی
1. غربالگری شاغلین در همهگیری کووید-19
لازم است براساس طرح فاصلهگذاری اجتماعی، پیش از ورود به محل کار، فعالیتهای زیر انجام پذیرد:
1- همه موظف هستند در بدو ورود به محل کار/ تحصیل فرم خوداظهاری را مبنی بر عدم وجود علائم تنفسی مرتبط با کووید- 19یا وجود تماس نزدیک با بیمار را تکمیل نمایند.
2- بررسی روزانه علائم شاغلین : نماینده کارفرما یا مدیر / کار شناس بهدا شت حرفهای مجموعه شاغلین را بهصورت تصادفی و روزانه، تا پایان همه گیری، از حیث علائم تنگی نفس و سایر علائم تنفسی مورد ارزیابی قرار دهد. همچنین چنانچه براساس ارزیابی سامانه salamat.gov.irنیاز به قرنطینه خانگی وجود داشت. فرد از ورود به محل کار یا تحصیل خودداری و کارفرما / مدیر را مطلع نماید. در غیر اینصورت کارفرما / مدیر از ورود بیمار به محل کار/ تحصیل جلوگیری نماید.
2. مراقبت از گروههای آسیب پذیر .
دو گروه زیر با گواهی پزشک معتمد ، به عنوان افرادی که در معرض ابتلا به بیماری کووید- 19 عارضه دار قرار دارند، در نظر گرفته شده ا ست که باید شرایط دورکاری یا کاهش زمان کاری برای این افراد فراهم باشد:
گروه الف - بیماران با بیماری زمینهای:
- بیماری قلبی– عروقی
- فشارخون
- دیابت
- بیماریهای تنفسی زمینهای
- BMI> 40
گروه ب- بیماران با نقص ایمنی :
- تحت درمان با کورتیکواستروئید بیش از 12/5mg پردنیزولون در روز بیش از دو هفته
- شیمی درمانی
- بدخیمیها
- پیوند اعضاء
3. بازتوانی در شاغلین با سابقه کووید-19
تمامی شاغلین با احتمال ابتلا به بیماری کووید- 19 لازم است پس از طی دوران درمان و نقاهت، جهت بازگشت به کار براساس آخرین نسخه "راهنمای بازگشت به کار شاغلین با احتمال ابتلا به کووید- 19 "ابلاغی از وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گیرند و وضعیت شاغل برای بازگشت به کار مورد ارزیابی پزشکی قرار گیرد.
اقدامات کنترلی سلامت محیط و کار
- 1.بهداشت و حفاظت فردی
- شستن مرتب دست ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل، به صورت مکرر بهخصوص بعد از دست زدن به سطوح و اشیاء، قبل از سرو غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
- پرهیز از دست دادن، روبوسی و بغل کردن یکدیگر .
- عدم تماس دست ها با چشم، دهان و بینی.
- استفاده از خودکار، قلم، موس وکیبورد اختصاصی.
- استفاده از سیستم تشخیص چهره جهت ثبت حضور و غیاب (در صورت استفاده از سیستم اثر انگشت
وجود یک ظرف محتوی الکل 70 درصد برای ضدعفونی انگشت ضروری است).
- عدم تماس مستقیم دست با دکمه های آسانسور، لپ تاپ، تبلت، صفحه کلید کامپیوتر، گوشی تلفن، موبایل و دستگیره در و نظایر آن (استفاده از دستمال کاغذی یا دستکش یا کلید یا کشیدن سلفون برروی وسایلی که قابل شستشو و گندزدایی نیستند مانند موبایل و نظایر آن، استفاده یا شستشو وضدعفونی دست بعد از تماس).
- کلیه پرسنل پس از اتمام کار و قبل از ورود به خودروها باید وسایل حفاظت فردی محل کار خود که شامل لباس کار، کفش کار، کلاه و نظایر آن میباشد را در رختکن تعویض نموده و دست های خود را با آب و صابون بشویند.
- در صورت وجود محلی برای استراحت, از پتو، حوله و ملحفه شخصی استفاده شود و بعد از جابجایی یا تعویض فرد استفاده کننده، شستشو و گندزدایی شوند.
- 2.بهداشت موادغذایی (درصورت وجود بوفه یا هرگونه محل عرضه موادغذایی)
- خوردن و آشامیدن در فضای سالن مطالعه ممنوع است.
- استفاده از این گونه مکان ها حتی الامکان محدود گردد.
- قبل و بعد از صرف وعده غذایی تمامی سالن گندزدایی شود .
- مواد غذایی فاقد بسته بندی حتما باید پوشش بهداشتی داشته و در پوشش مناسب نگهداری گردند .
- حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف در رستوران ها و غذاخوری ها برای خوردن و آشامیدن استفاده شود.
- در صورت وجود آشپزخانهها و محلهای سرو غذا در این مراکز موظفند از ظروف یکبار مصرف استفاده نمایند.
- صابون مایع به مقدار کافی همراه دستمال کاغذی جهت خشک کردن دستها قبل از غذا خوردن موجود باشد.
- وجود سطل زباله پدالی درب دار در داخل رستوران و سالن غذاخوری الزامی است.
- وسایل مشترک مانند نمک پاش و قندان جمعآوری شود و از قند و نمک بسته بندی تک نفره استفاده شود.
- سیستم تهویه کارآمد و مناسب در طول استفاده از سالن غذاخوری و رستوران فعال باشد.
- پرسنل شاغل در رستوران و سالن غذاخوری دارای کارت بهداشت باشند .
- استفاده پرسنل از وسایل حفاظت فردی و بهداشتی در تمام مدت حضور و فعالیت در سالن غذاخوری و رستوران
- استفاده از پوشش یکبار مصرف برای میز غذاخوری و پس از هر بار استفاده تعویض گردد.
- کوتاه بودن ناخن در کارکنان آشپزخانه و آبدارخانه الزامی است.
- نگهداری کلیه ظروف و تجهیزات شامل بشقاب، کاسه، قابلمه، سیخ کباب در داخل قفسه ها/کابین های دردار.
- اجتناب از قرار دادن فراورده های خام دامی در یخچال و در کنار سایر مواد غذایی.
- عدم ورود افراد متفرقه به آشپزخانه.
- محدود کردن سرو غذاهایی که حرارت نمی بینند.
- ممانعت از ادامه فعالیت پرسنل بیمار و مشکوک به بیماریهای تنفسی مخصوصا در آبدارخانه و در تماس با مواد غذایی.
- از روکش یکبار مصرف برای میز غذاخوری استفاده گردد و بعد از هر بار استفاده تعویض گردد.
- فاصله افراد در سالن غذا خوری حداقل یک متر باشد.
- 3. بهداشت ابزار و تجهیزات
- در صورت بسته بودن کتابخانه بیش از14روز، نیازی به ضدعفونی فضا و تجهیزات نیست ولی انجام نظافت و گردگیری پیش از بازگشایی ضروری است.
- سطوح مشترک فضای عمومی کتابخانه در طول فعالیت کتابخانه متناسب با میزان استفاده کاربران،گندزدایی شود از جمله دستگیرهها، میز امانت، سرویسهای بهدا شتی و میزهای سالن مطالعه، ماوس،کیبورد، رایانه کارکنان، پرینتر، اسکنر، اورهد و... به دفعات بیشتری گندزدایی شوند.
- فاصله 2متری در چینش صندلیهای مجاور و روبرو رعایت شود.
- صندلیهای اضافه از سالن مطالعه خارج شود.
- میزها و صندلیهای سالن مطالعه هر روز ضدعفونی شوند.
- از نصب پرده در ورودی سالنهای مطالعه خودداری شود.
- تهویه هوا در سالن مطالعه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
- مصرف خوراکی، غذا و نوشیدنی در سالن مطالعه و کتابخانه ممنوع اعلام شود.
- از سالنهای اجتماعات و آمفیتئاتر کتابخانه به هیچ وجه استفاده نشود.
- تعطیلی بخش مرجع، آرشیو، آثار هنری و تاریخی و دیگر بخشهای دارای منابع گران قیمت، به دلیل لزوم رعایت حفاظت منابع و عدم امکان گندزدایی، تا زمان برقراری وضعیت عادی و جایگزینی ارائه خدمات الکترونیکی برای این بخش ها.
- گندزدایی مرتب کلیه سطوح میز و صندلی، سیستمهای کامپیوتری، موس، فیلم، سی دی و نظایر آن که مورد استفاده مشترک قرار می گیرد.
- ابزارهای و فضاهای عمومی، کمدهای نگهدارنده وسایل مراجعان (لاکِر) ، دستگاههای سلف سرویس (مخصوص ارائه مواد خوراکی و آشامیدنی) ،آبسردکن، بوفه، تریا، غذاخوری، نمازخانه و همچنین فضاهای استراحت (کارکنان و اعضاء) از دسترس خارج شود.
- بخش کودک و نوجوان و خدمات و برنامههای حضوری برای آنها، تا اعلام وضعیت سفید تعطیل باشد؛
- امانت به کودکان و نوجوانان نیز در این ایام انجام شود و توصیه میشود خدمات ترویجی برای کودکان و نوجوانان از طریق فضای مجازی ادامه یابد.
- بخشهای نابینایان و کمبینایان، ناشنوایان و معلولین و... نیز برای حضور فیزیکی این اقشار در آن بخش تا اعلام وضعبت سفید از سوی ستاد مقابله با کرونا تعطیل باشد.
- قرار دادن اسپری یا ژل ضدعفونی در میز امانت یا محل حضور مراجعین ضروری است.
- در فضاهای پرتردد کتابخانه، سطل زباله درب دار (پدالی) قرار داده شود.
- از تمامی مراجعان کتابخانه (اعم از عضو و غیرعضو) خواسته شود که قبل از ورود به کتابخانه و بهویژه بخش امانت، دستهای خود را ضدعفونی کنند.
- درهای ورودی بخشهایی که به اعضای کتابخانه خدمات می دهند جهت تهویه هوا باز باشد.
- 4.بهداشت ساختمان
- استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و پنجره های سالنها و اتاق های کار.
- حذف یا بلا استفاده نمودن آبخوریها و آب سردکنها به صورت موقت.
- وجود سطل های دربدار پدالی به همراه نایلون درون آن در کلیه محل ها.
- قرار دادن محلول ضدعفونی کننده دست در محل های مشخص مانند ورودی ها، کنار آسانسورها و غیره.
- در و پنجره ها برای اوقاتی از روز جهت انجام تهویه طبی باز گذاشته شود.
- گند زدایی منظم تمام سطوح بهطور مرتب و حداقل بعد از هر شیفت کاری انجام شود.
- کلیه اشیاء و مکان های با تماس زیاد و پرده ها به طور مرتب گندزدایی شود.
- در صورت دارا بودن راهرو مشترک از تردد غیر ضروری خودداری شود.
- گندزدایی کمدها، قفسه ها، دستگیرهها و محوطه رختکن بهصورت روزانه.
- قرار دادن لباس های کار آلوده در یک کیسه نایلونی و گره زدن محکم آن.
- گندزدایی و شستشوی دیوارها و کف سرویسهای بهداشتی، دستگیره درب، شیر آلات، وسایل موجود
- وجود صابون مایع به تعداد و مقدار کافی در سرویسهای بهدا شتی (استفاده از صابون معولی جامد غیربهداشتی می باشد).
- قرار دادن سطل زباله پدالی درب دار در داخل سرویسهای بهدا شتی. سطلها می بایست مرتبا خالی شده و گندزدایی گردند.
- نصب شیر آب روشویی سرویسهای بهداشتی، از نو پدالی پایی و یا چشمی در صورت امکان گندزدای مجرای سرویسهای بهداشتی.
- هنگام کشیدن فلاش تانک توالت فرنگی، درپوش آن گذاشته شود تا از پخش قطرات و آئروسل جلوگیری شود.
- برای جلوگیری از پاشیدن و رها شدن قطرات، تمیز کردن یا تخلیه کردن چاه توالت باید با احتیاط ویژهی انجام شود.
- جمع آوری دستمال کاغذیهای استفاده شده و همچنین وسایل یک بار مصرف نظافت در کیسه های پلاستیکی محکم و سطل های دردار پدالی و دفع آنها در آخر هر نوبت کاری توسط مسئول نظافت جداسازی سطل دستمال ها، وسائل نظافت و گندزدایی سرویس ای بهداشتی از وسایل مکان های دیگر.
- 5.سایر اقدامات
- خدمات جستجو حضوری، پرینت، اسکن، کپی و... از دسترس کاربران خارج شده و صرفا توسط کتابدار انجام شود.
- زمینه اتصال کاربران به شبکه وای فای کتابخانه بیش از پیش تقویت و فراهم شود.
- ترغیب و اطلاع رسانی به کاربران برای انجام خدمات عضویت ، جستجو، تمدید و رزرو منابع از طریق نرم افزار تحت وب کتابخانه صورت پذیرد.
- راه اندازی و توسعه صفحات مجازی کتابخانه در شبکه های اجتماعی.
- ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی از راه دور، به کاربران کتابخانه بیشتر مورد توجه قرارگیرد.
- کاربران به امانت گرفتن منابع برای سایر اعضای خانواده و کاستن از حضور و رفت وآمد تشویق شوند.
- تمدید خودکار کتب و اسناد و حذف جریمه برای منابع در اختیار اعضای کتابخانه.
- ارتقا و توسعه خدمات مرجع مجازی.
- تور مجازی کتابخانه از طریق وب سایت و شبکههای مجازی، در دسترس کاربران قرار گیرد.
- کاربران به استفاده از منابع الکترونیک و دیجیتال کتابخانه ترغیب و تشویق شوند.
- در صورت تجهیز کتابخانه به دستگاه کارتخوان بانکی، کتابخانه از پذیرفتن وجه نقد جدا خودداری نماید.
- مکان ارسال فایل پایاننامه یا طرحهای تحقیقاتی برای انجام مراحل تسویه حساب، از راه دور فراهم شود.
- هر کتابخانه باید به کاربران اطلاع دهد که فعالیت کتابخانه با شرایط ویژهای از سرگرفته شده است. این اطلاع رسانی از طریق شبکههای فضای مجازی، رسانههای صوتی و تصویری منطقهای، ارسال پیامک و نصب بنر در محوطه کتابخانه امکانپذیر است.
- نصب بنر/ استند/ پوستر حاوی شرایط و مقررات لازم که کاربران موظف به رعایت آنها هستند در محل ورودی کتابخانه توصیه می شود.
- به اعضاء کتابخانه اطلاع رسانی شود که عضویت همه افرادی که تاریخ عضویتشان از زمان تعطیلی کتابخانه اتمام یافته، بهصورت خودکار و بینیاز از مراجعه و پرداخت هزینه، به مدت شش ماه تمدید خواهد شد.
- با مشاهده هریک از علائم بیماری کووید- 19درحاضران یا مراجعان در کتابخانه (مانند سرفههای خشک، بیحالی، تعریق شدید، درد عضلانی، تب، انسداد تنفسی، اختلال در حس بویایی و چشایی)، با رعایت مسائل بهداشتی و همچنین با احترام، به خارج از کتابخانه هدایت شوند.
- بهمنظور افزایش مشارکت اجتماعی کتابخانه در بهداشت و سلامت شهروندان، انجام فعالیتهای آگاهیبخش بهصورت الکترونیکی و همچنین نصب پوستر با موضوعات شناسایی علائم بیماری، سامانههای مرتبط وزارت بهداشت، پایگاههای اطلاعاتی سودمند، شیوه ضدعفونی و شست شوی صحیح دستها و سطوح، مدت ماندگاری ویروس در هر دما، هر سطح و انواع مواد ضدعفونی و دیگر اعلامیههای ستاد مبارزه با ویروس کرونا توصیه می شود.
- اطلاعیهها، پوسترها و مطالب ارائه شده در پایگاه وزارت بهداشت و یا بخش ویژه کرونا در پورتال نهاد، در طریق شبکههای اجتماعی، وبسایت، وبلاگ و تابلو اعلانات کتابخانه درج شود.
- نشر اخبار، اطلاعات یا تصاویر و اطلاع رسانی مطالب از منابع دیگر مجاز نیست.
- کتابخانههای بیمارستانی، روستایی، سیار و ... می توانند علاوه بر مفاد این راهنما، در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس، تمهیدات ویژهای به اقتضای شرایط تدوین و اطلاع رسانی نمایند.
آموزش بهداشت
روش های آموزشی مناسب
- آموزش به صورت مجازی از طریق شبکه های مجازی، وب سایت ها.
- در صورتی که آموزش از مسیرهای مجازی امکان پذیر نبود از طریق چهره به چهره با رعایت فاصله حداقل یک متر و استفاده از ماسک توسط دو طرف بلامانع است.
رسانه های مورد نیاز برای آموزش موضوعات مختلف
- نصب استند و بنر های اطلاع رسانی
- نصب پوسترهای آموزشی
- در صورت امکان، ارسال پیامک های آموزشی به گوشی های همراه
- در صورت امکان، ارسال پیام های آموزشی در گروه های مجازی مربوطه
- در صورت امکان، انتشار تیزر ، اینفوگرافی یا موشن گرافی در فضای مجازی
- جهت پخش پیام ها و تصاویر آموزشی (LED) در صورت امکان، استفاده از صفحات نمایشی
موضوعات مورد آموزش برای گروه های هدف
- آشنایی با بیماری کرونا ویروس
- آشنایی با علایم ابتلا به این ویروس
- شناسایی افراد مستعد ابتلا
- آشنایی با نحوه انتقال بیماری
- آشنایی با زمان و نحوه استفاده از وسایل حفاظت فردی
- آموزش مدت زمان ماندگاری ویروس بر روی سطوح
- آموزش آشنایی با نحوه پوشیدن و درآوردن وسایل حفاظت فردی
- آشنایی با نحوه صحیح دفع یا گندزدایی کردن وسایل
- آموزش نکات بهداشت فردی
- توصیه ماندن در خانه
- روش های بهداشتی مراقبت از بیماران در منزل
- آموزش فاصله گذاری اجتماعی
- معرفی سامانه 190و سامانه 4030
سایر(با توجه به موضوعات مندرج در این راهنما)
نمونه فعالیتهای آموزشی
- نصب استند یا بنرهای آموزشی برای بکارگیری تمهیدات در جهت مقابله با شیوع کرونا ویروس در محل کار
- نصب پوستر های هشداردهنده در خصوص چگونگی انتقال بیماری کرونا
- نصب پوستر یا بنر راهنمای نحوه صحیح شست شوی دست ها در محل کار خصوصا سرویس های بهداشتی و محل سرو غذا
- آموزش نحوه استفاده از محلول ضدعفونی کننده دست به شاغلین
- نصب پوستر مرتبط با بیماری و توصیه ماندن در خانه در صورت وجود علائم
- آموزش توصیه های مرتبط با نحوه صحیح عطسه و سرفه و استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج
- آموزش اقدامات جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری به کارکنان و مراجعه کنندگان
- نصب بنرهای آموزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماری های تنفسی
- نصب پوستر آموزشی نحوه صحیح استفاده از تجهیزات حفاظت فردی
- نصب پوستر نحوه صحیح پوشیدن، درآوردن و دفع وسایل حفاظت فردی
- نصب بنر غربالگری و بیماریابی در محل نگهبانی و درب ورودی ساختمان
- نصب بنر ثبت نام و غربالگری در سامانه
- بارگذاری پیام های بهداشتی بر روی سایت و شبکه های مجازی
- نصب پوستر سامانه پاسخگویی شکایات وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به شماره تلفن 190
- جهت اعلام موارد غیر بهداشتی به سامانه مذکور
- نصب پوستر معرفی سامانه __4030
شایان ذکر است که دکتر رضا ملکزاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارسال نامه ای، از انجمن علمی کتابداری و اطلاعرسانی ایران بابت همکاری در تدوین »سند راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19 (کرونا ویروس)، فاصلهگذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در کتابخانهها« تقدیر کرد.