دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز
مریم خرمی، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز
مقدمه:
فناوری اطلاعات و ارتباطات و حرکت از جوامع سنتی به جوامع اطلاعاتی تمامی ابعاد ونیازمندی های بشری را تحت تاثیر قرار داده است. روشهای آموزشی نیز تابع چنین تغیر و تحولاتی بودهاند. بهرهگیری از آموزش مجازی با استفاده از روشهای جدید، موجبات کارایی و اثربخشی بیش از پیش نظامهای آموزشی درجوامع بشری را فراهم مینماید. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهخصوص اینترنت، الگوی جدیدی را در فرایند آموزش و یادگیری ایجاد کرده است. یادگیری الکترونیکی شکلی از یادگیری است که از طریق ابزارهای الکترونیکی متنوع (اینترنت، اینترانت، اکسترانت، شبکههای ماهوارهای، نوارهای صوتی و تصویری، تلویزیون محاورهای و سیدیرامها)، عرضه و با شیوههای مختلف (خودگردان، کنترل بهوسیله آموزشگر) کنترل میشود و بهوسیله ساختارهای گوناگون (دورهها، ماژولها، فعالیتهای یادگیری کوچک) اجرا میشود، و اجرای آن بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی (یادگیری همزمان/غیرهمزمان) میباشد. انعطافپذیری فوقالعاده، دانشجومحوری، و وابسته نبودن به محدودیتهای مکانی و زمانی از ویژگیهای اساسی آموزش الکترونیکی است.
تاریخچه :
در کشور ما نیز برنامه ریزی به منظور بهره گیری از چنین روشهایی دراجرای آموزشی اعم از آموزشهای مدرسهای ، حرفهای وتخصصی ضروری است. استفاده از چنین فنونی امکان افزایش کیفیت و بهره وری آموزشی در کلیه سازمانها را پدید می آورد.
فعالیت دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز، از بهمن سال ۱۳۸۲ تحت عنوان "مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه شیراز" و پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز و با جدیت و تلاش مدیران امر، از سال ۱۳۸۷ به "دانشکده آموزش های الکترونیکی" ارتقاء یافت و از آن زمان تاکنون توانسته در ایران و خاورمیانه در حوزه آموزش الکترونیکی، پیشرو باشد. این دانشکده سعی بر آن دارد با در نظر داشتن افق وچشم انداز گسترده، به عنوان بزرگترین دانشگاه الکترونیکی کشور فعالیت خود را در منطقه ادامه دهد.
چشم انداز دانشکده آموزشهای الکترونیکی
دانشکده آموزشهای الکترونیکی بهطور گسترده در راستای تولید، توسعه و گسترش پژوهشهای بنیادی و کاربردی و نیز تقویت زیرساختهای علمی و پژوهشی و همچنین توسعهی رویکرد دانشکده از آموزش محور به پژوهش محور و ایجاد و توانمندسازی بنگاههای دانشبنیان متشکل از دانشگاهیان و فارغالتحصیلان دانشگاهی برای رفع نیازهای علمی و پژوهشی کشور اقدام می نماید.
برخی ازراهبردها و اقدامات جهت نیل هر چه سریعتر به اهداف و چشم اندازهای آتی دانشکده:
- کسب رتبهی اول دانشگاههای منطقه در نظام ردهبندی دانشگاهی جهان؛
- جذب اساتید برجستهی ایرانی و جهانی؛
- ایفای نقش الهامبخشی و قطب بودن برای دانشگاههای عرضه محور، در سطح ملی و منطقهای؛
- ·ارائه رشتههای نوین
- ·توسعه همکاریهای بینالمللی و ایفای نقش مرکزی در همکاریهای علمی بینالمللی
- توسعه دورههای مشترک با دانشگاههای معتبر جهانی و ایفای نقش همکار منطقهای برای دانشگاههای بزرگ جهانی
- پژوهش محور کردن آموزش با تأکید بر مسئله محوری و خلاقیت پروری و احتراز از سیستم آموزشی محفوظات محور
و...
بخش های مختلف آموزشی
- کامپیوتر و فناوری اطلاعات
1) کارشناسی :
1_1_ پیوسته :
فناوری اطلاعات
نرم افزار
سخت افزار
1_2_ ناپیوسته :
تکنولوژی نرم افزار
تکنولوژی سخت افزار
2)کارشناسی ارشد :
مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
تجارت الکترونیک
طراحی و تولید نرم افزار
- برق
- کارشناسی :
1_1_ پیوسته :
مهندسی برق- مخابرات
1-2- ناپیوسته :
مهندسی تکنولوژی برق و قدرت
مهندسی تکنولوژی الکترونیک
مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق
- کارشناسی ارشد ناپیوسته :
مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون صنایع نفت
- حقوق
1) کارشناسی پیوسته:
حقوق
- کارشناسی ارشد :
حقوق جزا و جرم شناسی
حقوق بین الملل
- مدیریت جهانگردی
- کارشناسی پیوسته :
مدیریت جهانگردی
- علوم اقتصاد
- کارشناسی ارشد:
اقتصاد انرژی
برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی
اساتید و کادر علمی
اساتید مجرب دانشگاه شیراز، کادر علمی دانشکده را تشکیل می دهند. علاوه بر آن، این دانشکده از تدریس اساتید برجسته سایر دانشگاهها از جمله دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه تربیت مدرس و ... نیز بهره مند است.
سایر اطلاعات
علاوه بر موارد ذکر شده، فرمها، آیین نامه ها و فرآیندهای آموزشی، اطلاعات مربوط به امور دانشجویی و تحصیلات تکمیلی، اخبارها و رویدادها و سایر اطلاعات مفید و مورد نیاز از طریق وبگاه دانشکده به آدرس http://vu.shirazu.ac.ir قابل دسترس میباشد.
منبع:
وبگاه دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز. بازیابی 13 آذر 1399، از http://vu.shirazu.ac.ir.