پایگاه اطلاعاتی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
شیوا رضایی، کارشناس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و دبیر انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شاخه منطقه جنوب کشور
وزارت عتف، یادگیری الکترونیکی و بحران کوید19:
یادگیری الکترونیکی، یک روش نوین یاددهی- یادگیری است که بر بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ارائه میگردد. مهمترین ویژگی نظامهای یادگیری الکترونیکی "انعطافپذیری" و "تمرکز بر یادگیرنده به جای تمرکز بر درس" در فرایند یاددهی- یادگیری است. در این سیستم، یادگیری در یک فرآیند متعامل با محوریت دانشجویان اتفاق می افتد و سایر عوامل و مؤلفههای آموزشی همچون اساتید، دستیاران، محتوا و منابع و سایر ابزارهای چندرسانهای و الکترونیکی به عنوان راهنما و تسهیل گر ایفای نقش مینمایند.
بیتردید وضعیت آموزش عالی در همه دنیا پس از کرونا با گذشته متفاوت خواهد بود و یکی از تحولات کلیدی که در شرایط شیوع کوید 19 رخ میدهد، موضوع آموزشهای الکترونیکی است. از همین رو لازم است این موضوع با اهمیت در دستور کار دولت ها باشد و به تقویت تابآوری نظام آموزش عالی در بحرانهای احتمالی آتی توجه شود
با توجه به شیوع ویروس کرونا ، بسیاری از دانشگاه های کشور برای جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان بر آموزش از راه دور و الکترونیکی در ایام تعطیلی واحد های دانشگاهی ، تاکید و پافشاری بسیاری داشتهاند . هر یک از دانشگاهها با راه اندازی سایت و سامانه های اختصاصی ، تلاش به تسهیل و یکپارچه سازی دسترسی داوطلبان به آموزشهای برخط را داشتهاند .
با افزابش روز افزون سامانههای مورد استفاده دانشگاهها و هم چنین مشکلات موجود در برخی از این سامانهها وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در راستای یکپارچهسازی این سامانهها تدابیری را اندیشیده است.در این راستا، در ابتدا جلسات مشاورهای متعددی توسط معاونت آموزشی وزارت عتف و همفکری در رابطه با چگونگی پیشبرد امور صورت گرفت. با تشخیص لزوم استفاده از ظرفیت دوره های الکترونیکی و تجارب مرتبط، ایده ایجاد پایگاه اطلاعاتی تخصصی آموزشهای الکترونیکی در راستای همفکری برای استفاده از بسترهای آموزش الکترونیکی موجود در کشور برای جلوگیری از وقفه جدی در فعالیت دانشجویان، شکل گرفت.
همه تلاش معاونت آموزشی وزارت عتف، این بوده است که به جای برخورد منفعل با بحران بوجود آمده، با انتخاب راهبرد تبدیل تهدید کرونایی به فرصت و رویآوری به روشهای نوین آموزشی بتواند ضمن به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از توقف آموزش حضوری و جبران کاستیهای پدیدآمده در فعالیت آموزشی، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی بهرهمند شوند و توان و آمادگی خود را در صورت تداوم مشکل ایجاد شده و در برخورد با شرایط مشابه افزایش دهند.
تحقق این ایده، به کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت عتف به عنوان محوریت همکاری و تعامل بین دانشگاهها تعیین و به طور مشخص نمایندهای جهت پیگیری و مذاکره با دانشگاههای مختلف تعیین گردید.
کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت عتف
طبق آنچه در « شیوه نامه تشکیل و فعالیت کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی» آمده است این کارگروه در اجرای آییننامه تشکیل و فعالیت شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالی و تشکیل کمیسیون برنامهریزی آموزش عالی به عنوان یکی از کمیسیونهای شورا، تشکیل شده تا به امور مربوط به مطالعه و تصمیمسازی درباره سیاستها و برنامههای کلان توسعه آموزشهای الکترونیکی، مقررات مرتبط با توسعه آموزشهای الکترونیکی، پیشنهاد ضوابط و شرایط گسترش رشته و دورههای تحصیلی، و ارزیابی برنامهها و فعالیتهای مرتبط با آموزشهای الکترونیکی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور برای ارائه و طرح و تصویب در کمیسیون «برنامهریزی آموزشی» و شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالی، بپردازد. از جمله عملکردهای این کارگروه، تهیه و جمعبندی نظرات مختلف و ارائه آن به مسئولین ذیربط در وزارت علوم در باره مشکلات احتمالی در پیش روی اجرای گسترده آموزش الکترونیکی در کشور، بواسطه شیوع بیماری کرونا، است. همچنین وظایف و زمینههای فعالیت آن عبارتند از:
- مطالعه و تصمیمسازی درباره سیاستها و برنامههای کلان توسعه آموزش عالی الکترونیکی
- کمک به تنظیم مقررات و آیین نامههای مرتبط با توسعه آموزش عالی الکترونیکی
- پیشنهاد ضوابط برای گسترش رشتهها و دورههای تحصیلی آموزش عالی الکترونیکی
- ارزیابی برنامهها و فعالیتهای آموزشی موسسات آموزش عالی الکترونیکی
- ارائه کمک و مشورت به موسسات جهت راه اندازی دورههای آموزش الکترونیکی
از جمله اقدامات اولیه که پس از تشخیص شرایط بحران، توسط کارگروه تخصصی و با همکاری وزارت عتف و دانشگاههای مختلف انجام گرفت به قرار زیر است:
- معرفی نمایندگانی از سوی وزارت عتف جهت راهنمایی و مشاوره و هدایت دانشگاههای با امکانات کمتر در راستای استفاده از بسترهای آموزشهای الکترونیکی برای ارائه دروس دانشگاهی و بهرهمندی دانشجویان؛
- به کارگیری روشهای متنوع خدمات به صورت همزمان برای سرعت بخشیدن به امور توسط دانشگاههای مختلف از جمله: ارائه دروس الکترونیکی مهیا شده قبلی و قرار دادن آن در اختیار سایر دانشجویان دورههای حضوری، برگزاری کلاسهای زنده از راه دور ( کلاسهای برخط) و ضبط کلاسها توسط اساتید و در اختیار گذاشتن آن خارج از وقت و بدون محدودیت زمانی برای دانشجویان و نیز معرفی راههای تعامل استاد و دانشجو.
نکته دیگر، رایزنی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای برنامهریزی برای کاهش هزینههای ترافیک ارتباطات دانشجویان و دانشگاهیان برای بهرهمندی بهتر از این دورهها می باشد. بر اساس آن با تقاضای وزارت ارتباطات و با محوریت کمیته یادگیری الکترونیکی وزارت عتف و حوزه معاونت آموزشی وزارت عتف، اطلاعات سرورها و مشخصات فنی آدرسهای ارائهدهنده خدمات برای بسیاری از دانشگاههای کشور جمعآوری و در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفت تا بتوانند با کاهش هزینهها کمک بزرگی به دانشجویان و دانشگاهیان برای ادامه فعالیتها نمایند.
راهاندازی پایگاه اطلاعاتی آموزش عالی الکترونیکی
تلاش، همت و همراهی ارزشمند دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، تأمین زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، برگزاری کارگاههای آموزشی با سرعت و قوت، ایجاد انعطاف در مقررات و قوانین آموزشی و صدور بخشنامههای تسهیلگر از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم، موجب گردید تا ضرورت تجمیع و مستندسازی این فعالیتها در وزارت عتف تشخیص داده شود. این امر در نهایت منجر به راهاندازی پایگاه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی گردید تا از طریق آن، همه تجارب و دستاوردها در پایگاهی متمرکز در اختیار علاقهمندان و مخاطبان قرار گیرد و سایر مراکز آموزشی نیز بتوانند از آنها بهره بگیرند. بدین ترتیب پایگاه اطلاعاتی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف گردآوری و تجمیع دادهها و اطلاعات مورد نیاز فعالان دانشگاهی کشور در حوزه آموزشهای الکترونیکی در تاریخ 27 فروردین ماه ۱۳۹۹ به طور رسمی آغاز به کار کرد و در صفحه نخست وبگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دسترس مخاطبان قرار دارد. همچنین این پایگاه با نشانی مستقیم http://elearning.msrt.ir نیز در دسترس است.
این پایگاه اطلاعاتی که با هدایت معاونت آموزشی وزارت علوم و با همت کارگروه تخصصی آموزشهای عالی الکترونیکی ایجاد شده است، میتواند به عنوان راهنمای عمل همه فعالان دانشگاهی از جمله معاونان و مدیران آموزشی، استادان و دانشجویان قرار گیرد و بهعنوان بانک جامع دستورالعملها، مقررات، توصیهها و آموزشهای مرتبط، محل رجوع مخاطبان باشد.
بانکهای اطلاعاتی متعددی از جمله «معرفی کارگروه تخصصی آموزشهای عالی الکترونیکی»، «توصیههای مهم در حوزه آموزشهای الکترونیکی»، «قوانین و مقررات در آموزشهای الکترونیکی»، «اخبار و رویدادها»، « گزیده اخبار مرتبط دانشگاهها»، «کارگاههای آموزشی»، «دستورالعملهای ابلاغی» «پرسش و پاسخهای متداول» و «گزارش اقدامات دانشگاهها» و « گزارش عملکرد کارگروه» در این وبگاه در دسترس مخاطبان قرار دارد. علاوه بر این، اطلاعات دانشگاههایی اعم از دانشگاههای سراسری ، غیرانتفاعی ، مجازی و ... در بخشی به نام «موسسات آموزش عالی» در اینسامانه قابل رویت است.
همچنین کوشش شده است این وبگاه در حالتی تعاملی بتواند پاسخگوی نیازهای کاربران دانشگاهی در حوزه تسهیل، تسریع و فراگیری آموزشهای الکترونیکی در آموزش عالی باشد.
لازم است همه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور با در اختیار گذاردن تجربهها و توانمندیهای خود در حوزه آموزش الکترونیکی به غنیتر شدن این پایگاه اطلاعاتی کمک کنند چرا که به روزرسانی دائمی، تکمیل بانکهای اطلاعاتی و توجه به مقوله ترویج و آموزش در تاثیرگذاری این پایگاه دارای اهمیت است.
منابع:
- پایگاه اطلاعاتی آموزش عالی الکترونیکی. کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی. بازیابی 7 آذر 1399، از http://elearning.msrt.ir
- رسانه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)،( 27/1/1399). پایگاه تخصصی آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم افتتاح شد. بازیابی 5 آذر1399،ازhttps://www.irna.ir
- وبگاه مشاوره تحصیلی هیوا. سامانه آموزش عالی الکترونیکی elearning.msrt.ir . بازیابی 5 آذر1399، ازhttps://www.heyvagroup.com/shownews/7113