مروری بر سنجه های جدید مربوط به مدارک در اسکوپوس
عاطفه کلانتری، کتابدار و مسئول کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشآموخته دکتری بازیابی اطلاعات و دانش دانشگاه شیراز
پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس همواره یکی از مهمترین منابع اطلاعات استنادی بوده و علاوه بر کمک به محققان برای جستوجو و بازیابی مقالات و مدارک مرتبط با حوزه پژوهشیشان، از مهمترین ابزارهای حوزه علمسنجی برای ارزیابی اعتبار و رتبهبندی مدارک، مجلات، محققان و مؤسسات تحقیقاتی بودهاست. در این نوشتار مروری خواهیم داشت بر انواع سنجههایی که در اسکوپوس برای ارزیابی مدارک ارائه میگردد.
اگر در اسکوپوس روی عنوان یک مقاله کلیک کنیم تا صفحه جزئیات آن نمایش داده شود، دو نوع سنجه نمایش داده میشود: دسته اول و دسته دوم، سنجههای جدیدی با عنوان سنجههای PlumX هستند که امکان بررسی میزان تأثیر اجتماعی آن مقاله را به وجود می آورند.
دسته اول سنجههای سنتی مبتنی بر استناد که امکان ارزیابی اثر استنادی آن مقاله را فراهم میسازند و عبارتند از:
- نمودار تعداد استنادها که نشان میدهد آن مدرک چند بار مورد استناد قرار گرفتهاست. با استفاده از ابزار بازه تاریخی میتوان بازه زمانی نمودار را تغییر داد. امکان حذف خوداستنادی و استنادهای کتابی نیز در این نمودار وجود دارد. این نمودار را میتوان در قالب .zip یا .csv ذخیره نمود.
- بخشی تحت عنوان Citation benchmarking که نشان میدهد این مقاله در مقایسه با مقالات مشابه چگونه مورد استناد قرار گرفتهاست. نود و نهمین درصد بالاست و نشان میدهد یک مقاله در یک درصد بالای جهانی قرار دارد.
- در بخشی تحتعنوان Field-Weighted Citation Impact عددی دیده میشود که نشان میدهد این مقاله در مقایسه با مقالات مشابه چقدر خوب مورد استناد قرار گرفتهاست. مقدار بزرگتر از یک به این معنی است که این مقاله بیشتر از آنچه انتظار میرود مورد استناد قرار گرفتهاست. این عدد عبارت است از حاصل تقسیم تعداد استنادهای واقعی دریافتشده توسط این مقاله به تعداد کل استنادهایی که بر اساس میانگین حوزه موضوعی مقاله انتظار میرود این مقاله دریافت نماید.
دسته دوم سنجههای جدیدی با عنوان سنجههای PlumX هستند که امکان بررسی میزان تأثیر اجتماعی آن مقاله را به وجود می آورند و مکمل سنجههای استنادی سنتی هستند. زمانی که افراد بهصورت آنلاین با پژوهش در تعامل هستند، رد پاهای آنلاینی از خود به جا میگذارند. Plum Analytics این رد پاها را جمعآوری میکند و برای هر نوع خاص از خروجی پژوهش (همچون مقاله، خلاصه مقاله کنفرانسی، فصلی از کتاب و ...)، سنجههایی را ایجاد میکند که مقدار زیادی از دادههای سنجهای معنا یابند و با مقایسه سنجههایی کهLike for like هستند، امکان تحلیل را فراهم میسازد. این سنجه ها عبارتند از:
Plum Print: یک مصورسازی داده است که به صورت پویا و بر اساس تغییرات معیارهای زیر، تغییر میکند تا تعداد نسبی سنجهها را در هر طبقه به صورت تصویری نشان دهد. هر رنگ نشاندهنده یک معیار و بزرگی آن نشاندهنده بزرگی مقدار آن است.
Usage که با رنگ سبز مشخص است، نشان میدهد که آیا کسی در حال خواندن این مقاله هست یا به طریقی دیگر از این پژوهش استفاده میکند. بعد از Citations، این مهمترین آمارهای است که محققان میخواهند بدانند.
این معیار، موارد زیر را به تفکیک و در صورت وجود نشان میدهد:
- تعداد دفعاتی که روی مقاله موردنظر کلیک شدهاست.
- تعداد دفعاتی که مقاله موردنظر دانلود شدهاست.
- تعداد دفعاتی که مقاله موردنظر مشاهده شدهاست.
- تعداد موجودی کتابخانهها
Captures که با رنگ بنفش مشخص است، نشان میدهد که کسی میخواهد به این مقاله برگردد و میتواند شاخص زودهنگامی برای استناد باشد.
این معیار، موارد زیر را به تفکیک و در صورت وجود نشان میدهد:
- تعداد دفعاتی که مقاله موردنظر نشانهگذاری (Book mark) شدهاست.
- تعداد دفعاتی که کد مقاله موردنظر مورد استفاده مجدد قرار گرفتهاست(Code Forks).
- تعداد دفعاتی که مقاله موردنظر به فهرست علاقهمندیها (Favorite) اضافه شدهاست.
- تعداد دفعاتی که مقاله موردنظر از طریق خوانندها (Readers) خوانده شدهاست.
- تعداد دفعاتی که مقاله موردنظر از طریق مشاهدهگرها (Watchers) مشاهده شدهاست.
Mention که با رنگ زرد مشخص است، معیار فعالیتهایی همچون مقالات خبری یا پستهای وبلاگی درباره پژوهش است و نشان میدهد که افراد بهطور فعال با این پژوهش درگیر هستند.
این معیار، موارد زیر را به تفکیک و در صورت وجود نشان میدهد:
- تعداد پستهای وبلاگی (Blog posts) که درباره مقاله موردنظر ایجاد شدهاست.
- تعداد اشارههای خبری (News mentions) که به مقاله موردنظر صورت گرفتهاست.
- تعداد نظرات (Comments)ی که توسط خوانندگان درباره مقاله موردنظر ارائه شدهاست.
- ·تعداد دفعاتی که مقاله موردنظر مرور (Review) شدهاست.
- ·تعداد لینکهای که از ویکیپدیا (Wikipedia link) به مقاله موردنظر داده شدهاست.
Social Media که با رنگ آبی مشخص است، رسانههای اجتماعی به اندازهگیری buzz و توجه کمک میکند. این طبقه شامل توییتها و لایکهای فیسبوک و غیره است که به پژوهش موردنظر ارجاع میدهند.
این معیار، موارد زیر را به تفکیک و در صورت وجود نشان میدهد:
- تعداد لایکهای پست مقاله موردنظر
- تعداد دفعاتی که مقاله موردنظر اشتراکگذاری (Shares) شدهاست.
- ·تعداد دفعاتی که مقاله موردنظر توییت شدهاست.
Citations که با رنگ قرمز مشخص است، طبقهای است هم برای شاخصهای استنادی سنتی همچون اسکوپوس و هم جایی است برای دریافت استنادهای جدیدی که به تعیین تأثیر اجتماعی همچون استنادهای بالینی یا سیاستگذاری کمک میکند.
این معیار، موارد زیر را به تفکیک و در صورت وجود نشان میدهد:
- تعداد دفعاتی که در نمایههای استنادی (Citation Indexes) به مقاله موردنظر استناد شدهاست.
- تعداد دفعاتی که در پروانههای ثبت اختراع به مقاله موردنظر استناد شدهاست. (Patent Citations)
- تعداد دفعاتی که در منابع بالینی به مقاله موردنظر استناد شدهاست. (Clinical Citations)
- تعداد دفعاتی که در خط مشیها به مقاله موردنظر استناد شدهاست. (Policy Citation)