معرفی کتاب
ارزیابی علم، فناوری و نوآوری: مروری بر شاخصها و سازمانهای فعال این حوزه
شیوا رضایی، دبیر انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه منطقه جنوب کشور و دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
عنوان: ارزیابی علم، فناوری و نوآوری: مروری بر شاخصها و سازمانهای فعال این حوزه نویسندگان: لیلا نامداریان، نادیا کلانتری، سیروس علیدوستی ویراستار: هما ارشدی مشخصات نشر: تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران: چاپار،1396. شابک: ۹۷۸۹۶۴۷۵۱۹۷۳۱ مشخصات ظاهری: ۴۰۵ ص.: مصور، جدول |
کتاب "ارزیابی علم، فناوری و نوآوری: مروری بر شاخصها و سازمانهای فعال این حوزه" کتابی در حوزه ارزیابی علم و فناوری است که توسط لیلا نامداریان، نادیا کلانتری، سیروس علیدوستی و ویراستاری هما ارشدی و انتشارات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و چاپاردر سال 1396 به چاپ رسیده است.
طبق آنچه در پیشگفتار کتاب آمده است، سیاست گذاری در حوزه علم، فناوری و نوآوری در دنیای امروز کاری طاقت فرسا و پیچیده است؛ به طوری که اتخاذ یک سیاست نادرست می تواند عواقب بسیار جبران ناپذیری داشته باشد و حتی ممکن است تا چندین سال، یک اقتصاد یا یک کشور را متضرر سازد. در مقابل، سیاست موفق نیز می تواند توسعه و پیشرفت یک کشور در همه عرصه ها و رقابت پذیری را در سطح بین المللی سرعت بخشد. بنابراین سیاستگذاران و تصمیم گیران وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارند و به دلیل حساسیت بالای این وظیفه، استفاده از ابزارها و مکانیزم های مختلف که موجب هوشمندسازی سیاست ها و فرآیند سیاست گذاری می شود، اهمیت زیادی دارد.
ارزیابی، یکی از ابزارهایی است که زمینه هوشمندسازی را فراهم می کند و می تواند در مراحل مختلف فرآیند سیاست گذاری یعنی پیش از سیاست گذاری، پس از سیاست گذاری و در طی اجرای سیاست گذاری انجام شود. در هر حال داده ها و اطلاعات حاصل از ارزیابی می توانند دانش سودمندی ایجاد کنند؛ به گونه ای که با در نظر گرفتن همه جوانب، می توانند به سیاست گذاری های موفق در آینده منجر شوند. در واقع، ارزیابی می تواند هم برای سیاستگذاران و هم برای تصمیم گیران در فرآیند سیاست گذاری، یادگیری را موجب شود. در واقع شناخت درست از شاخص های پایش و ارزیابی وضعیت موجود علوم مختلف در سطح کشور، برای ایجاد تغییر و تحول و حرکت در جهت بهبود شرایط موجود ضروری است.
نویسندگان در ارتباط با محتوای کتاب بر این عقیده هستند که این کتاب به دنبال شناسایی و ارائه شاخص های مختلف ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی و بین المللی است تا بتواند با فراهم آوری اطلاعات مناسب برای سیاست گذاران کشور در این عرصه، زمینه اتخاذ سیاست های کارا و مناسب برای توسعه کشور فراهم آورد. مهم ترین هدف کتاب این است تا با مطالعه شاخص های مختلف و روندی که در توسعه و استفاده از شاخص ها در سال های اخیر وجود دارد، چارچوب مناسبی برای ارزیابی علم، فناوری و نوآوری برای استفاده سیاست گذاران و تصمیم گیران کشور در این حوزه ایجاد کند.
محتوای کتاب در 6 فصل به شرح زیر تنظیم یافته است:
- فصل اول: تاریخچه ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در جهان و ایران
- فصل دوم: سازمان های فعال در ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در جهان و ایران
- فصل سوم: تجربیات جهانی ارزیابی علم، فناوری و نوآوری
- فصل چهارم: تجربیات کشورهای در حال توسعه منطقه ایران در ارزیابی علم، فناوری و نوآوری
- فصل پنجم: تجربیات ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در ایران
- فصل ششم: چارچوب پیشنهادی برای طبقه بندی شاخص های ارزیابی علم، فناوری و نوآوری