• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

رضایت شغلی کتابدار دریچه ای به سوی خدمات بهتر کتابخانه

به طورکلی رضایت شغلی به احساس رضایت یااحساس موفقیت فرد ازشغل خود مربوط است. این موضوع در طول تاریخ در تمامی سازمان ها محل مناقشه بوده است و مدیر سازمان (کتابخانه) و عضو (کتابدار) در این مناقشه پاسخگوی یکدیگر می باشند. مطابق با نظریه تبادل رهبر ـ عضو، رابطه بین مدیر کتابخانه وکتابدار در دو وظیفه معنا پیدا می کند. یکی نقش پذیری (role taking) کتابدار، هنگامیکه یک کتابدار جدید به کتابخانه ملحق می شود، مدیر، استعداد و توانایی های وی را ارزیابی می کند و فرصت هایی را برای اینکه او توانایی های خود را نشان دهد، فراهم می آورد. دیگری نقش آفرینی (role making) است که در این حالت مذاکرات غیررسمی و بدون ساختار در مورد عوامل مربوط به فعالیت های شغلی بین مدیر وکتابدار اتفاق می افتد. در نقش آفرینی کتابداریکه تفکرات سازنده و خلاق دارد، احتمال موفقیت وی بیشتر است. بی اعتنایی فرد در این مرحله ممکن است باعث شود او از حلقه کتابداران فعال و طرف مشورت خارج شود. نیروی انسانی (کتابدار) در کتابخانه ها مانند هر سازمان دیگر به عنوان تأثیرگذارترین عامل رشد و بهره وری محسوب می شوند. پایداری و تداوم این نقش اثربخش به دو عامل نقش پذیری و نقش آفرینی که متأثر از تبادل مدیرکتابخانه ـ کتابدار است، بستگی دارد. در پرتو وجود کتابداران با دو ویژگی فوق حرکت رشد و توسعه کتابخانه ها میسر می شود. از طرفی نگهداری این نیروهای انسانی با ارزش باید یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران کتابخانه ها باشد. بنابراین، ضمن تأکید بروجدان کاری، مسئولیت پذیری و رشد توانمندی های فردی و حرفه ای از طرف کتابداران، مدیران کتابخانه ها نیز باید به منظور ارائه خدمات بهتر به جامعه استفاده کنند عوامل انگیزشی زیر را برای کتابداران فراهم نمایند:

ü     امنیت شغلی و کاری

ü     احترام متقابل

ü     فرصت های رشد و پیشرفت

ü     مشارکت در فعالیت های تخصصی

ü     گردش اطلاعات

ü     ارتباطبامدیرانوسرپرست‌ها

ü     پاداش معنوی و مادی اقتضایی

دکتر محمدرضا قانع
برای یک برنامه درسی چندین نقش را می توان متصور شد. اول این که دانشجویان را به دوره تحصیلی انتخابی دعوت می کند و آنها را از اهداف درس مطلع می نماید و درک آنها از درس مربوطه بیشتر می شود. دوم یک ارتباط برپایه درس بین استاد و دانشجو برقرار می گردد و سوم یک مرجع هدایت کننده از نظر ساختاری و محتوایی برای استاد، دانشجو و کارکنان آموزش است. بنابراین در سرفصل دروس هر رشته اهداف یادگیری، منطق درس و نوع دانش و توانمندی هایی را که یادگیرنده کسب می نماید، محتوای دوره، مسئولیت های دانشجو، روش ارزیابی (نمره دهی) ، مواد درسی و دسترسی به آنها و فلسفه آموزش با رویکرد تعلیمی ، لحاظ می گردند. بدیهی است سر فصل دروس در گرایش های تحصیلی نمی توانند به توسعه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی واکنش نشان ندهند و در عین حال تأثیرگذار باشند.

سخن سردبیر

سمیه آورند، مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز صدرا

بچه های پاکدل،
بچه های مهربان؛
چشمه های زندگی،
روشنی های جهان،

غنچه های آرزو
در گلستان امید،
سرخگونه یا سیاه
زردگونه یا سفید،

قلب امروز جهان
زنده از مهر شماست،
چشم فردای جهان
روشن از چهر شماست.

محمود کیانوش

کودکی دوره طلایی زندگی هر انسان است. هر چه محیط کودک برای کسب تجربه های گوناگون آماده تر باشد و دیده ها، شنیده ها و بازی های او غنی تر باشد، فکر و ذهن او گسترده تر می شود. پس هر کس که می خواهد فرزندی موفق در آینده داشته باشد، باید سعی کند دنیای ذهنی و خیالی کودکش را پرورش دهد؛ و این میسر نمی شود مگر مهارت ها و توانایی های او را از طریق بازی، نمایش، قصه و... افزایش دهد.

دکتر محمدرضا قانع، عضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

نیم نگاهی به ارتباط علمی

ارتباط به طور عام و ارتباط علمی به طور خاص در شکل های مختلف صورت می پذیرد. در رابطه با ارتباط علمی کتاب و نشریه بخشی از این مهم را از سده های پیشین بر عهده داشته اند. در نگاهی تاریخی به ارتباط علمی، حضور فناوری های روز خودنمایی می کند. بر این قرار پژوهشگران به استعداد و ظرفیت فناوری برای پیشبرد فعالیت های تحقیقانی خود بهره می برند. بدیهی است تکیه بر اشکال سنتی نشر جای خود را به حامل های اطلاعاتی مناسب با فضای دیجیتالی می دهد. در عصر کنونی با تولید انبوه داده های حاصل از تحقیقات، چگونگی دستیابی و اطمینان از صحت آنها از مسائل مهم برای جامعه علمی جهانی است. از این رو انتظار جامعه علمی از فناوری های نوین فارغ از سرعت دسترسی، اشاعه و بازیابی اطلاعات مرتبط است.

صفحه4 از4

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت