• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

ضرورت درس "آشنایی با اخلاق پژوهش و اخلاق حرفه ای"

دکتر محمدرضا قانع، عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

امکانات فراهم شده توسط فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی دسترسی به اطلاعات برای افراد جامعه فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی را میسر کرده است. یکی از بخش های مهم جامعه یعنی حوزه آموزش و پژوهش از پیشگامان به کارگیری فناوری ها در بهره برداری از اطلاعات برای اهداف علمی است. بدون شک اعضای هیأت علمی برای تدریس، پژوهش، سخنرانی و همچنین دانشجویان برای مطالعات اضافی، تکالیف درسی، احتمالاً طرح های پژوهشی و پایان نامه و مهمتر از همه برای تقویت عملکرد علمی و تحصیلی خود، نیاز به اطلاعات دارند.

دکتر علی حمیدی، عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، بسیاری از مفاهیم نیز دستخوش تغییر شده و می¬شوند. آموزش به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی، در این دنیای متغیر باید تغییراتی پیدا کند تا بتواند رسالت خود را در زمینه توانمندسازی افراد برای مواجهه با نیازهای آتی خود به انجام برساند. با این حال، نگاهی به سبک آموزش فعلی در اکثر فضاهای آموزشی نشان می¬دهد که کتاب یا کتاب¬هایی به عنوان محور آموزش انتخاب می¬شوند و مفاهیم مندرج در این کتاب¬ها توسط معلمی که نقش دانای کل را ایفا می¬کند به یادگیرندگان ارایه می¬شود. نقشی که در این میان برای یادگیرندگان در نظر گرفته شده است، نقشی منفعل و غیرپویاست که تنها وظیفه دارند مفاهیم مطرح شده را به همان شکلی که به آن¬ها ارایه می¬شود، یاد بگیرند و به سوالات از پیش تعیین شده پاسخ دهند.

دکتر محمدرضا قانع، عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

داده ها از هر نوع، داده های بزرگ یا داده های باز، بسیارمورد توجه جوامع و بویژه گروه های تحقیق و توسعه می باشند. داده ها با حجم و تنوع در اشکال مختلف در حال ظهور و رشد هستند. در چنین شرایطی دسترسی به آن ها باید به سهولت امکان پذیر باشد. اصطلاح داده باز برای اولین بار در سال 1995 در سندی از یک آژانس علمی آمریکایی ظاهر شد.

دکتر حمید محسنی

کم‌ وکیف تولید و مصرف اطلاعات برای بقا و ارتقای کیفیت زیست از همان آغاز تکامل زیست‌شناختی و سپس تکامل فرهنگی انسان‌ها مهم بوده است و عامل اصلی تفاوت آنها. تکامل زیست‌شناختی انسان، و بعدها تکامل فرهنگی (و در نتیجه، هر چیز انسان‌ساز، از جمله کتاب، کتابخانه، نشر و مانند آن) را باید همواره با شاخص ارزش زیستی و نقش آن در تامین بخشی از نیازهای زیستی ارزیابی کرد. توضیح آن که افسانه‌ها، باورها، سنت‌ها، آداب و رسوم، خرافات، ادبیات، زبان، و غیره نیز کارکردها و ارزش‌های زیستی (حداقل برای همان گروه یا جامعۀ خاص) دارند و بر همین اساس نیز اوج و افول آنها قابل ارزیابی است.

جایگاه ممتاز فناوری‌هایی چون زبان، خط، کاغذ، چاپ، تلفن، رادیو، تلوزیون، ماهواره، و اینترنت، و همین‌طور نهاد علم، نهاد آموزش، نهاد دانشگاه، نهاد نشر، نهاد کتابخانه، و هر نهاد اجتماعی دیگر و مشاغل مرتبط با آنها نیز به تسهیل چرخۀ اطلاعات و دانش در زندگی روزمره و بخصوص تبدیل آنها به انواع کالاها و خدماتی مربوط است که کم و کیف زندگی انسان را بهتر و بیشتر سازد. بدیهی است هر فرد، نهاد یا ملتی بتواند مدیریت این چرخه را به نفع خود سامان دهد توان بیشتری برای تولید قدرت و ثروت بیشتر دارند و به همان نسبت می‌توانند دیگران را از چیزی محروم سازند.

بر همین اساس، با مطالعۀ فرایندهای گوناگون تولید، مصرف، و گردش انواع اطلاعات و دانش در بخش‌ها و لایه‌های مختلف اجتماعی، کم و کیف تناسب یا عدم تناسب آن با انواع نیازهای زیستی، و دلایل آن می‌توان به توانایی‌ها و آسیب‌های فردی و اجتماعی در زمینه‌های گوناگون، و نه فقط نشر، پی برد.

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت