• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

معصومه ایزدی، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع¬رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
در حال حاضر ایجاد کتابخانه‌های آموزشگاهی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند دسترسی سریع و آسان به منابع متناسب با کتاب‌های درسی را برای دانش‌آموزان و معلمان فراهم نماید. ووفورد (Wofford, 1962) در اثر خود، ضمن تأکید بر این مورد بیان می‌کند که برای انتخاب مناسب و دقیق منابع همخوان با برنامه آموزشی، کتابدار باید از برنامه آموزشی مدرسه و منابع مورد نیاز مکمل هر درس آگاهی داشته باشد. همچنین، کتابدار باید موضوع‌های آموزشی را شناسایی و همگام با آنها حرکت نماید. وی در ادامه پیشنهادهایی را برای شناسایی این مورد مطرح می‌کند. یکی از این پیشنهادها این است که کتابدار کتاب‌های درسی که در مدارس تدریس می‌شود و نیز منابعی را که برای مطالعه بیشتر معرفی می‌شود، بررسی کند.

معصومه ایزدی، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع¬رسانی پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

با توجه به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد افراد، لازم است تا علاوه بر متون درسی موجود، مطالب با بیان متفاوت در اختیار این افراد قرار گیرد تا احتمال درک مطالب توسط آنان افزایش یابد. با در نظر داشتن این نکته که دانش اکتسابی از تجارب علمی، پایاتر از معلومات بدست آمده از اجرای برنامه‌های آموزشی به شیوه مرسوم آن است و نیز اهمیتی که توجه به مباحث بهداشت و سلامت برای کودکان دارد، لازم است تا دانش‌آموزان علاوه بر استفاده از کتاب‌های درسی مربوطه از منابع غیر درسی موجود نیز استفاده کنند (عابدی، 1389).

معصومه ایزدی، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع¬رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
نخستین گام برای ایجاد هر عادت در کودکان خانواده است. خانواده با فراهم کردن زمینه‌های مناسب باعث آشنایی و ایجاد علاقه در کودکان می‌شود. اما این نکته نباید فراموش شود که به دلیل تفاوت‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مانند آن، خانواده‌ها نمی‌توانند به صورت یکسان در همه زمینه¬های مورد نیاز فعالیت کنند. با در نظر گرفتن واقعیت فوق و اینکه بخش عمده‌ای از زمان مفید هر کودک یا نوجوان در مدرسه سپری می‌شود، می‌توان از این پتانسیل برای ایجاد شرایط مشابه برای همه کودکان و نوجوان استفاده کرد.

دکتر سید عباس حسینی نیک، پژوهشگر حقوق مالکیت فکری / مدیر مسؤول انتشارات مجد

ابتدا تأملی در همگامی تصویب قوانین داخلی و اصلاحات کنوانسیون برن در دو دوره اخیر خواهیم داشت.

کنوانسیون برن تاکنون در چهار نوبت اصلاح شده است؛ سال 1928 در کنفرانس رم، سال 1948 در کنفرانس بروکسل، سال 1967 در کنفرانس استکهلم و آخرین آن ، سال 1971 در کنفرانس پاریس.

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت