• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

اقتباس سینمایی و نمایشی

امیر بیاتی

تهیه کننده و کارگردان

از اوایل پیدایش تئاتر و سینما، اقتباس ادبی جایگاه ویژه‌ای در این هنرها داشته است و اهمیت ادبیات در سینما و تئاتر بر کسی پوشیده نیست. اقتباس، ميان تئاتر، سينما و ادبيات، امري دوسويه است و تأثير متقابل اين سه هنر بر يکديگر امري است واجب و انکار ناپذیر.

اقتباس ادبي در سينما و تئاتر، همواره ادامه خواهد داشت و موفقيت برخي فيلم‌ها نيز بر نگارش بسياري از رمان‌ها تأثير مي‌گذارد؛ مثلاً موفقيت تجاري يک اثر سينمايي که بر اساس اقتباسي ادبي ساخته شده است مي‌تواند به نگارش دنباله‌هاي آن رمان بينجامد. گرچه بسياري از نويسندگان در دهه‌هاي آغازين پيدايش سينما آن را دشمني سرسخت براي ادبيات تلقي مي‌کردند، اما به مرور به اين باور دست يافتند که نه تنها سينما قرار نيست در نقطه‌اي مقابل ادبيات بايستد،بلکه اين دو هنر مي‌توانند در عرض يکديگر قرارگرفته، يکديگر را تکميل کنند. ضمن آن که سينما و تئاتر دارای عناصري است که در ادبيات نيز وجود دارند. بنابراين، اقتباس یک متن نمایشی و سينمایی از يک اثر ادبي و بالعکس امروزه به امري رايج در سراسر دنيا تبدیل شده است.

پگاه تاجر
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
زهرا کارپرور
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید


چکیده
هدف این مقاله، درک همخوانی دروس جدید سرفصل دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی، نسخه بازنگری شده دوم مورخ 28/11/93، با نیازهای حرفه ای است که بر اساس دیدگاه کتابداران شاغل تازه فارغ التحصیل شده و همچنین آندسته از دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی که همزمان کتابدار هم هستند، انجام شده است. این پژوهش یک طرح کیفی مقدماتی، از نوع پدیدار شناسی است که 8 نفر کتابدار، در آن شرکت کرده اند و تجربه زیسته خودشان را طی دو مرحله مصاحبه ساختاریافته، بیان کرده اند. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی استفاده شده است. از تحلیل مضمون داده ها، دو حیطه "عدم بکارگیری دروس آموخته شده در کار" و " دلایل همخوانی دروس جدید با نیازهای حرفه کتابداری" شناسایی شد که برای حیطه اول، 4 مضمون و برای حیطه دوم، 18 مضمون درک گردید. تحلیل مضامین نشان داد که سرفصل های دروس جدید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مقطع کارشناسی (نسخه بازنگری شده دوم مورخ 28/11/93) ماهیتا با نیازهای حرفه ای کتابداران همخوانی دارد اما در عمل، کتابداران بسیاری از دروس جدید را در کارشان به کار نمی گیرند.

کلیدواژها: همخوانی دروس جدید، علم اطلاعات و دانش شناسی، نیازهای حرفه ای، کتابداران، پدیدارشناسی، مقطع کارشناسی

فاطمه صفری راد/ سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز
ایران یکی از مستعدترین کشورهای جهان برای وقوع بلایاست. تقریباً از 40 نوع بلایای طبیعی 31 مورد آن در کشور ما به وقوع می پیوندد. کشور ایران در آسیا بعد از کشورهای هند، چین و بنگلادش در رتبه چهارم خسارت دیدگان حوادث غیر مترقبه قرار دارد. (فرج زاده سرای و همکاران، 2007: 67)

دکتر زهیر حیاتی

مقدمه
کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که از شروع انقلاب فرهنگی (1359 – 1362) شروع به فعالیت کرده بود، در سال 1391 به دنبال تغییر نام رشته کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه‌های تابع وزارت علوم به رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (که حدیث آن را باید در جائی دیگر خواند ) نام آن به کمیته برنامه‏ ریزی علم اطلاعات و دانش‏شناسی تغییر کرد. و از سال 1386 ترکیب آن عوض شد. به اعتبار اعضای تحول خواه آن، انتظار می رفت انقلابی در رشته کتابداری و اطلاع رسانی به راه اندازد؛ رشته ای که دیگر بسیاری نام پیشین را برنمی‏ تافتند و آن را کهنه می‏ پنداشتند.

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت