• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

دکتر بهروز رسولی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

چکیده

علیرغم توجه به کسب‌وکار کتابفروشی طی سال‌های گذشته، همچنان کتابفروشی‌ها به عنوان یکی از چالش‌های صنعت نشر از سوی مدیران و برنامه‌ریزان کشور معرفی می‌شوند که دید دقیق و روشنی نسبت به وضعیت به‌روز آن­ها وجود ندارد. تا زمانی­که وضع موجود به درستی شناسایی نشود مطمئناً نمی‌توان برای آینده برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کاربردی ارائه کرد.

چهره و نقش خانواده به ویژه دختران در آثار طاهره ایبد

طاهره ایبد

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان

هر داستان، جهانی دارد که در آن شخصیت‌ها تعریف می‌شوند و رابطه‌هایشان، واقعیت و ماجراها و کنش‌های داستانی را می‌سازد. داستان مجاز از واقعیت است و شاید بتوان گفت که فرای واقعیت. چنان که "توماس آر. آرپ" و "جرج جانسون"[1] معتقدند: "هدف داستان‌های ادبی، دادن آگاهی وسیع‌تر و فهم عمیق‌تری از زندگی است، نه صادر کردن بیانیه‌ی اخلاقی."

     ارائه‌ی آگاهی و نگرش عمیق با شخصیت‌پردازی دقیق و کنش‌هایی که در نتیجه‌ی تعامل، ارتباط و کشمکش شخصیت‌ها با یکدیگر، با محیط زندگی‌شان و حتی با خودشان اتفاق می‌افتد، به دست می‌آید. که همه و همه ریشه در واقعیت دارند. نویسنده با زاویه دیدی متفاوت به دنیا و محیط اطراف خود نگاه می‌کند و با به کارگیری قوه‌ی تخیل به خلق جهان داستان و هر چه که برای ساخت این جهان ضروری است، می‌پردازد.

رضایت شغلی و مدیریت کتابخانه

دکتر علی حسین قاسمی[1]

مدیریت کتابخانه‌ها در ایران همچون تمامی عرصه‌های مدیریتی در منظر قضاوت عدۀ بسیاری قرار دارد. البته ناظران بر مدیریت کتابخانه به انبوهی ناظران بر واحدها و سازمان‌های عمومی‌تر و همگانی‌تر ـ همچون مؤسسات تولیدی یا مالی ـ نیستند؛ شاید به این دلیل که گردش مالی یک کتابخانه معمولاً جذابیت چندانی برای علاقه‌مندان ندارد. اما این امر دلیل کافی برای فقدان جذابیت امر مدیریت کتابخانه و مباحث مرتبط با آن نیست؛ بویژه آن که کتابداران و اطلاع‌رسانان (به عنوان یکی از پاکدست‌ترین و خوشنام‌ترین اقشار اجتماعی)، عموماً کتابخانه را عرصۀ اصلی ابراز توانمندی‌ها و خلاقیت‌ها، تحقق آموخته‌ها و آرمان‌ها، و ابزار مهمی برای اثرگذاری مثبت- یا منفی- بر فرایند توسعۀ اجتماعی و رفاه همگانی می‌دانند.

خلیج فارس و جایگاه آن در شعر کودک و نوجوان

(بررسی موردی کتاب های منتشر شده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 1357 تا 1389)

اعظم ایزدی

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز یک شیراز

چکیده

هدف از مطالعه­ی حاضر بررسی واژگان شناختی و توجه به مساله مهم ملی میهنی خلیج فارس از سوی شاعران کودک و نوجوان بود. به این منظور با جست و جو در کتابهای کانون پرورش فکر ی کودکان و نوجوانان کتابهای شعر که با موضوعات مختلف سروده شده بود و در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است مورد بررسی قرار گرفت.

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت