• ilisafars@gmail.com

  • شماره تماس :14-32263513-071

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۳ بعدظهر

آموزش الکترونیک، بستری برای یادگیری مادم­العمر

زهره چراغی، دکتری علم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

گاهی روزگار ما را زودتر از آنچه فکر می­کنیم، با مسائلی که شاید برای آن آماده نباشیم روبه ­رو می­کند. شاید تا دو سه سال پیش، اگر عبارت آموزش الکترونیکی را می­ شنیدیم بیشتر

مروری کوتاه بر تعاملات آموزشی با تاکید بر آموزش­های مجازی و الکترونیکی

دکتر کریم حنفی نیری، دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، کارشناس آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان

آموزش قدمتی به درازای عمر بشری دارد. دقیقا زمانی را تصور کنید که حضرت آدم (ع) به­ همراه ام­­ البشر به روی زمین فرود آمدند و با نادانسته­ های زیادی مواجه شدند که هیچ درکی از هیچ­کدام از پدیده ­هایی که مشاهده می­ کردند، نداشتند. اینجاست که به ­تعبیری، حضرت جبرائیل (ع)، به­ دستور حضرت دوست بر وی نازل می­ شود و هر آن چیزی که از آموختنی ­ها برای یک زندگی لازم بود را به ایشان می­ آموزاند. در این­جاست که گیتی شاهد تولد اولین آموزش بشری در پهنه خود مواجه می­ شود. بنابراین براساس این داستان البته حقیقی- شکل اولیه آموزش که مبتنی بر تعامل آموزش از نوع استاد- شاگردی بود متولد می ­گردد.

 قبل از پرداختن به تجارب زیسته خود درخصوص آموزش مجازی و الکترونیکی، مایل هستم که گریزی کوتاه بر انواع شقوق تعاملات آموزشی، هرچند نیم ­نگاهی بندازیم.

هدف همه انواع آموزش­ها در همه جا، یک چیز بیشتر نیست و آن، «یادگیری» است. یادگیری که بتواند موجبات یک زندگی خوب و بی­دغدغه را برای انسان ایجاد کند. البته این زندگی آرام و بی­ دغدغه مختص نوع بشر نیست و درخصوص سایر جانداران اعم از پرندگان و چرندگان و خزندگان و ... نیز صادق می­ باشد. چون هدف غایی آموزش در بین این جانداران نیز، یادگیری به­ منظور بقا و زندگی می­ باشد.

آموزش در اساسی ­ترین مفهوم خود به­ عنوان برقرار شدن یک تعامل (Interaction) دوطرفه بین یادگیرنده با یاددهنده می ­باشد که اکثر پژوهشگران، تعامل را رکن و پایه اصلی تمام آموزش­ها دانسته­ اند.

تعامل دارای تعاریف زیادی است. گروهی تعامل را مبادله دوطرفه پیام بین دو یا چند انسان می­ دانند که این افراد، مایل به ایجاد ارتباط با هم هستند؛ با علم به این­که محتوای ردوبدل شده آن پیام، دارای نتایجی برای یک یا دوطرف خواهد بود. تعامل، عنصر اصلی و تعیین­ کننده فرآیند آموزش بوده و زمانی روی می­ دهد که یادگیرنده، اطلاعاتی که از دیگران به او انتقال یافته را شکل داده و دانش کاربردی، با ارزش فردی و شخصی برای خود ایجاد کند.

آموزش تجربه‌ای است مبتنی بر یادگیری و به‌مفهوم تغییر دانسته­ ها، نگرش و ابزار تعامل با دیگران است. این تعامل در یک چرخه­ ای همراه با توافق طرفین رخ می­ دهد. کسانی هستند که خواهان آموختن هستند و در مقابل، کسانی هم که میل به آموزش دادن می­ باشند و اینجاست که تعامل آموزشی و یادگیری اتفاق می­ افتد.

در لغتنامه دهخدا آموزش به­ معنی: «عمل آموختن و تعلیم دادن» آمده است.آموزش و یادگیری مفاهیمی هستند که به­ طور نزدیک با یکدیگر در ارتباطهستند. این دو مفهوم گاهی از اوقات باهم اشتباه گرفته می­ شوند و یا به­ جای یکدیگر به­ کار می­روند. آموزش فرد را در راه رسیدن به یک وضعیت مطلوب هدایت می­ کند. وقتی فردی تحت آموزش قرار می­ گیرد، هدف اصلی نتایجی است که فرد باید به آن­ها دست یابد. اما یادگیری فرآیندی است که در آن یک شخص در کارهایی که از کسب دانش و مهارت الهام گرفته­ اند، فعالیت می ­کند. تجربه انجام کارها تا حد زیادی بر یادگیری فرد موثر است.

تعامل مفهومی پیچیده در تمام انواع شیوه­ هاي آموزشی (سنتی، الکترونیکی، از راه دور، تلفیقی و...) است. در شکل سنتی آموزش، تعامل بر گفتگو میان یادگیرنده و یاددهنده در محیط آموزشی یا همان کلاس درس تمرکز دارد. اکثر صاحب­نظران امر آموزش، به ارزش کنش متقابل در آموزش­ های سنتی تاکید کرده­ اند و بر ارزش تعامل در آن اذعان دارند.

در ادامه، به سه نوع از انواع رایج یادگیری اشاره می­ کنیم:

الف. آموزش چهره به چهره (یادگیری سنتی)

این روش آموزش همان روش متداول در اکثر مدارس و دانشگاه ­هاست که در آن، محتوا به­ صورت شفاهی ازطرف معلم به متعلم انتقال داده می­ شود . یادگیری در این روش ازطریق گوش دادن و یادداشت برداشتن اتفاق می ­افتد.

ب. آموزش از راه دور

آموزش از راه دور به زمان و مکان خاصی محصور نیست. این شکل از آموزش را می­توان به­ عنوان مقدمه ­ای بر گسترش آموز­ش­ های الکترونیکی و مجازی دانست. برخی انگلستان را آغازکننده این نوع آموزش می­ دانند.

ج. آموزش تلفیقی یا ترکیبی

با ورود فن­ آوری­ های اطلاعاتی و ارتباطی یادگیری شکل­ های مختلفی به­ خود گرفته است که با ­عنوان­هایی چون: یادگیری الکترونیکی، یادگیری مجازی و ... نامیده می­ شود. مفهوم یادگیری ترکیبی، به نسل سوم از سیستم­های آموزش از راه دور اطلاق می­شود. نسل اول آموزش مکاتبه­ای بود که با روش­ها و ابزار­های آموزشی­ یک­طرفه ازقبیل: ایمیل، رادیو و تلویزیون انجام می­ شد. نسل دوم آموزش ­از راه دور، مبتنی بر فن­ آوری­ های جدید چون، آموزش مبتنی بر رایانه و وب بود. نسل سوم به یادگیری ترکیبی معروف است.

آموزش ترکیبی یک روش آمیخته از جلسات کلاس سنتی رودررو و چهره به چهره با جلسات یادگیری به­ صورت از راه دور است که در آن محتوای ساخته ­شده، در محیط مجازی ارایه می­ شود. یادگیری ترکیبی درحال رشد است و بیشتر موسسات آموزشی و سازمان­ها برای ارایه خدمات بهتر به فراگیرانشان از این رویکرد استفاده می­ کنند. در اين رويكرد، معلم و فراگيران با بهره ­گيري از فن­ آوري­ هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطي قادرند تا محيط­ هاي آموزشی و یادگیری جديد و متنوعي را علاوه بر كلاس­هاي حضوري خلق كرده و يادگيري را تسهيل كنند. فلسفه زیربنایی یادگیری ترکیبی این است که همه افراد به یک شیوه یاد نمی­ گیرند. لذا استفاده از روش­های مختلف جهت آموزش ضروری به ­نظر می­ رسد.

و اما امروزه به مدد فناوری­ های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، شکل جدیدی از آموزش ­ها در جهان شکل گرفته که می­­ توان با عناوینی چون آموزش­های الکترونیکی یا مجازی نام برد. ویژگی این شکل از آموزش­ها تاکید بر غیرحضوری بودن آن می ­باشد. البته حضور افراد در این شکل، به­ صورت مجازی و در بستر محیط­ های رایانه­ ای و وب اتفاق می­ افتد. محتوای آموزشی اکثر به­ شکل الکترونیکی و در قالب­ هایی چون PDF، Word و ... ارایه می­ گردد.

قبل از پرداختن به آموزش­های الکترونیکی، لازم است که مروری هرچند کوتاه به مزیت­ ها و معایب آموزش­های سنتی داشته باشیم. به­ نظر بنده تجربه زیسته بنده- آموزش­ های حضوری و چهره به چهره دارای مزیت­ها و معایب زیر می­ باشند. البته در ارایه فهرست معایب و مزیت­های زیر اولویت­ بندی به­ عمل نیامده است.

مزیت­ها

- در آموزش حضوری و سنتی، به­­ دلیل وجود برنامه مدون و برنامه­ ریزی شده، مقدمات پیشرفت و بهبود در یادگیری برای یادگیرنده مهیا می­ شود.

- باعث بروز آمادگی­ های جسمی، ذهنی و اجتماعی در افراد می­ شود.

- به­­ دلیل ارتباط چهره به چهره و رودرو و تعامل آموزشی بین معلم و متعلم، احساس رضایت و شادمانی آموزش دوچندان می ­شود.

- به ­­دلیل آموزش حضوری، معلم بازخوردهای مناسبی را می­ تواند از متعلم اخذ کند که باعث بهبود در امر آموزش می­ گردد.

- متعلم فرصت و زمان کافی برای ارایه دیدگاه­های خود را دارد.

- یادگیری در کلاس به معلم و متعلم کمک می­ کند تا یکدیگر را به شیوه بهتری بشناسند.

- ارزیابی بهتر نقاط قوت و ضعف.

- استفاده از کتاب و دفتر و قلم و ... حس بهتری دارد تا استفاده از ابزارهای آموزشی مجازی و الکترونیکی.

معایب

- هزینه این نوع آموزش­ها بالاست.

- نیاز به زمان و مکان مناسب و خاص دارد.

- امکان مرور مجدد مطالب آموزشی محدود است.

- مشکلات رفت و آمد برای حضور در کلاس­های آموزشی ( مخصوصا در شهرهای بزرگ و شلوغ).

- زمان­بر بودن.

- خستگی و دلزدگی.

- معلم­ محور بودن.

- شلوغی بیش از حد محیط­ های آموزشی.

در ادامه تجربه زیسته بنده- درخصوص مزیت­ها و معایب آموزش­های الکترونیکی،بیان می­ گردد. البته در ارایه فهرست مزیت­ها و معایب زیر اولویت­ بندی به­ عمل نیامده است.

مزیت­ها

- نبود وابستگی کلاس آموزشی به زمان خاص.

- پویایی، روزآمدی و جامعیت محتوای آموزشی.

- به ­دلیل ارایه آموزش­ها به ­صورت چندرسانه­ ای، کیفیت یادگیری بهبود پیدا می­ کند.

- هزینه نسبتاً کمتر نسبت به شیوه حضوری و سنتی.

- پشتیبانی از متعلم­ های بیشتر در محیط آموزشی.

- تکرارپذیری آموزش­ ها به­ دلیل امکانات ثبت و ضبط الکترونیکی مباحث.

- دسترسی آسان و کم ­هزینه به محتوای آموزشی به­ دلیل الکترونیکی بودن.

- هزینه پایین و اندک این نوع آموزش­ها.

- شما می­ توانید هر چیزی را که دلتان می­خواهد یاد بگیرید.

- یادگیری در راحتی و آسایش.

- یادگیری گام به گام.

- یادگیری مادام­ العمر.

- استفاده از محیط­های آموزشی سرتاسر جهان.

- مختار بودن در انتخاب معلم.

- قطع آموزش درصورت مورد علاقه نبودن.

- بالا رفتن کیفیت‌، دقت‌ و صحت‌ مطالب‌ آموزشی؛ درسی‌ و علمی.

- افزایش بهره­ وری در یادگیری.

- مدیریت زمان افراد.

معایب

- بازخورد یادگیری کم می­ شود.

- ارزیابی­ های یادگیری در اکثر موارد استاندارد شده نیست.

- تعاملات چهره به چهره وجود ندارد.

- کنترل معلم نسبت به کلاس کم هست.

- شناخت معلم و متعلم نسبت به­ هم کم می­ شود.

در پایان به­ نظر می­رسد که مشکلات زیادی هم در نهادینه شدن این نوع آموزش­ها در محیط­های آموزشی ایران وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن­ها اشاره می­ گردد:

- زیرساخت­ های ضعیف فناوری­های ارتباطی و اطلاعاتی در محیط­ های آموزشی.

- ضعف تخصصی و فنی، مسئولین و کارشناسان آموزشی در محیط­ های آموزشی.

- آماده نبودن فرهنگ پذیرش افراد در انس گرفتن به این نوع از آموزش­ ها.

- ضعف شدید مدیریت محیط­ های آموزشی الکترونیکی و مجازی.

- وجود قوانین دست­ وپاگیر و قدیمی ارزیابی­ های آموزشی نسبت به این آموزش­ ها.

- ضعف در برنامه­ های حمایت­ کننده و پشتیبان.

- نامناسب بودن و محدودیت در تخصیص بودجه به این نوع آموزش.

نخستین تجربه آموزش مجازی

دکتر مجید نبوی، استادیار بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز

بهمن‌ماه ۱۳۹۸، با شیوع بیماری «کوید ۱۹» همراه شد و فضایی سرشار از نگرانی و ترس بر کشور حاکم گردید. نخستین تصمیمی که از سوی دولت برای مدیریت این بیماری گرفته شد، تعطیلی مراکز آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها بود. در ابتدا، ما معلمان و

تجربه ای از فعالیت در کتابخانه های تخصصی

ماندانا حیاتی، رئیس مرکز اطلاعات علمی و آرشیو فنی آب منطقه ای فارس/ دانشجوی دکتری بازیابی اطلاعات و دانش، دانشگاه شیراز

آدرس

آدرس :

شیراز - خیابان حافظ - سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس - دبیرخانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس

شماره تماس :

071-32263513-14 داخلی 186

دبیر انجمن:

09116252913

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحات اجتماعی:

تلگرام

تصویر

آخرین مطالب

05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال
05 بهمن 1402 / دوره ششم، شماره اول: آرشیو دیجیتال

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای انجمن کتابداری فارس در خبرنامه سایت عضو شوید .
ثبت